Kanal eller grønt område i Nordhavn?
Står det til By & Havn, skal en af de planlagte kanaler gennem Levantkaj erstattes af et grønt område.
Udviklingen af Nordhavn løber i denne tid ind i flere ændringer.
For nylig kunne vi fortælle, at politikerne havde vejet og fundet det arkitektoniske udtryk i den foreslåede plan for Sundmolen Øst for let — og derfor nu skal forholde sig til et nyt forslag med mere varieret arkitektur.
Og nu skal der også ændres i planen for Nordhavns næste, store kvarter — Levantkaj umiddelbart nord for Sundholmen.
I hvert fald hvis det står til By & Havn.
Grønt eller blåt?
Vand er naturligt nok i centrum for udviklingen af Nordhavn ud til Øresund, hvor nygravede kanaler og holme er afgørende for det maritime udtryk.
Det gælder også på Levantkaj, som ifølge den seneste 'strukturplan' for Nordhavn fra 2023 skal deles op i to holme — eller øer.
Én kanal skal adskille Levantkaj fra resten af Nordhavn, og endnu en kanal skal dele den i to.
Men nu foreslår By & Havn, at den ene kanal — og de fire tilhørende broer — af klimahensyn erstattes af et rekreativt, grønt område.
Dermed vil Levantkaj blive holdt samlet som én stor holm.
Godt for klimaet - på kort sigt
Ifølge et notat fra det kommunalt ejede udviklingsselskab vil man reducere CO2-udledningerne fra anlægsarbejdet på Levantkaj med 1.770 tons CO2, hvis man opgiver kanalen.
Det svarer, lidt populært sagt, til omkring 140 danskeres samlede CO2-udledning på et år — og er kun en reduktion på 5% af projektets samlede udledning.
Og ifølge Teknik- og Miljøforvaltningen hos Københavns Kommune kan en kanal faktisk ende med at give en lille klimagevinst på den lange bane, hvis der som planlagt plantes ålegræs i den.
Det skriver de i et oplæg, som de københavnske politikere skal tage stilling til i næste uge.
Lokalplanen for den nye Levantkaj er stadig under udarbejdelse, og derfor kan By & Havns forslag til ændringen stadig nå at blive indarbejdet.
Men først skal politikerne i Teknik- og Miljøudvalget drøfte, om de er enige i ændringsforslaget eller ej.
Eller med andre ord: Skal man holde fast i kanalen — eller opgive den til fordel for et grønt område.
Her er særligt to punkter afgørende:
For det første er der spørgsmålet om, hvorvidt man vægter blå eller grønne arealer højest.
En kanal med broer vil tilføre mere maritimt liv med småbåde, der kan sejle mellem Skudehavnen og Orientbassin — ligeom den vil bygge videre på Nordhavns 'blå' udtryk.
Til gengæld vil en grøn kile give de kommende beboere et rekreativt område med mulighed for blandt andet gåture og flere landbaserede aktiviteter tæt på deres boliger.
For det andet er der hensynet til klimaet — altså dels om den umiddelbare CO2-besparelse opvejer tabet af en kanal, dels om den opvejer den langsigtede klimagevinst ved at plante ålegræs i kanalen.
Politikerne skal drøfte sagen 1. december.
Herefter kan man fortsætte arbejdet med lokalplanen, der skal muliggøre det nye kvarter for Levantkaj — med eller uden kanal.
Dén forventes at komme i høring medio 2026 — men først at ligge helt klar i midten af 2027.
Når den nye Levantkaj står færdig, skal området huse omkring 4.800 arbejdspladser og 8.500 beboere fordelt i 4.000 nye boliger.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!

kommentarer