pixel

Alternativet: Konservative gør KBH’s bilister en sort bjørnetjeneste

De Konservative kæmper for bilismen i byen, men hos Alternativet ser man en fremtid med f.eks. Enghavevej omdannet til et parkstrøg med plads til blød trafik.

Hvad skal pladsen i København bruges til? Mere grøn plads eller plads til BMW’er?

I Alternativet mener vi, at en by med færre biler er bedst for børn, bilister og alle andre borgeres trivsel. Derfor bekymrer det os, at Børne- og Ungdomsborgmester Jakob Næsager på sin Facebook-profil for nyligt pludselig talte dunder mod idéen om at indføre road-pricing i København.

Et magtfuldt Konservative på rådhuset har i forvejen gjort bilismen til deres mærkesag nr. 1 og får i mange medier held med at sprede et narrativ om, at et ureguleret bil-slaraffenland er bedst for bilisterne. Men det vil kun føre til mere stress for ALLE byens borgere.

Når jagten på en parkeringsplads på Østerbro kan tage 30-60 minutter i dag, hænger det jo sammen med, at antallet af biler fra 2016-2022 i København er steget med 18 %! Vi bliver rigere, biler bliver billigere, trængslen vokser, og bilisterne lider derfor nu under, hvad forskerne kalder “traffic stress.”

I London har roadpricing modsat medført, at man har reduceret biltrafikken med cirka 10 % i løbet af 10 år. 

Enghavevej tom for asfalt

Også på andre områder gør en slap kurs over for bilismen faktisk bilisterne en bjørnetjeneste. Når vi på rådhuset vedtager nedlæggelser af parkeringspladser, foreslår Konservative altid, at vi skal lave såkaldte “erstatnings-parkeringspladser” et andet sted.

Det fører nemt kun til flere biler.

I 2021 konkluderede fire amerikanske forskere, at der er dobbelt så mange biler dér, hvor bygninger har mindst én parkeringsplads pr. bolig-enhed, sammenlignet med dér, hvor der ikke er parkerings-mulighed! Flere parkeringspladser = flere biler = mere trængsel for bilisterne.

I Alternativet vil vi en anden vej. Med udgangen af 2025 vil vi gøre det forbudt at køre fossilbil indenfor Københavns gamle bymure.

Vi vil indføre et forbud på fossilbiler i hovedstaden. Vi vil have parkeringslicensen helt i vejret — med rabat til eksempelvis handicappede borgere med bil-behov. Vi vil have cykelstier, der er bredere end vejene.

Og så ønsker vi fem store parker i København! Forestil dig eksempelvis Enghavevej helt tom for asfalt, støj og luftforurening — og fyldt med træer, blomster, fuglefløjt og latter!

Udenom kernen af København kan vi gøre livet for bilisterne langt smartere, end Konservative lægger op til.

Vi kan eksempelvis gøre noget så u-konservativt som at reservere langt flere parkeringspladser til delebilspladser. Mange steder i København bruges Fiat Punto’en jo blot til weekendturen til sommerhuset, men man skal bøvle med bil-reparation og forsikring året rundt.

Hvis fem familier, der før havde en weekend-komfort-bil hver, deles om en dele-bil, kan vi pludselig nedlægge fire parkerings-pladser. Pladsen kan vi forvandle til grønne lommer. Og grønt er godt for trivslen! Et dansk studie i 2019 viste eksempelvis, at børn, der har oplevet de grønneste omgivelser, har op til 55% mindre risiko for at udvikle en psykisk lidelse — selv når man kontrollerer for andre faktorer. 

Vi må simpelthen forlade den konservative tænkning til bilismen! Ureguleret bil-kaos er ikke til gavn for trivslen i København.

Deltag i debatten om byen. Indsend argumenterede indlæg på 500-1.000 ord til opinion@magasinetkbh.dk.

Emil Sloth Andersen blev oprindeligt valgt til Borgerrepræsentationen for Det Radikale Venstre, men skiftede i marts til Alternativet — netop for at arbejde for en grønnere by. Ved den lejlighed sagde Sloth Andersen bl.a.:

»Jeg gik til valg på en byudviklingsmodel, hvor vi bruger vores bugnende kommunale formue på billige boliger, og sikrer plads til natur og miljø. Og dén kurs føler jeg en forpligtelse til at arbejde videre for. Det bliver fremover fra Alternativet.«

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.

Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.

Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

Mads Aarup
Problemet med delebiler er dels sim Eva beskriver, men også at letsgo, kintoshare mfl bliver ved med at købe benzinbiler - og udskifter dem langt hurtigere end private bilejere skifter deres biler. Derved sender delebilselskaberne masser af benzinbiler ud på brugtmarkedet til skade for den grønne omstilling, som både bliver dyrere og langsommere, hver gang en ny bil med udstødning anskaffes…
evavib

"Hvis fem familier, der før havde en weekend-komfort-bil hver, deles om en dele-bil, kan vi pludselig nedlægge fire parkerings-pladser."

Hold nu op, sådan er det jo ikke i virkeligheden. De fem familier kan ikke bruge bilen samtidig i sommerferien. Vi er mange, der bor i lejlighed og er glade for vores sommerhus. Til gengæld er vi måske ikke med til at poste CO2 fra flybrændstof ud i atmosfæren, fordi vi til gengæld ikke tager på badeferie tusinder af kilometer væk.

relaterede
artikler

seneste
opinion

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling