pixel

Glem havnetunnelen og byg en kabelbane til Refshaleøen

I København udvikler vi stadig i blinde til biler – hvor er visionerne for at skabe byområder med grøn og innovativ infrastruktur?

svævebane over havneløbet

Forleden kom regeringen og Københavns Kommune med visionen for Lynetteholmen – en ny bydel, der skal etableres i vandet ud for Refshaleøen. Som en Ørestad version 2.0 skal bydelen via grundsalg blandt andet finansiere en ny havnetunnel til minimum 20 milliarder kroner.

Men hvor er visionerne om at skabe grøn og mere tidssvarende infrastruktur på Refshaleøen og i København generelt?

Når der etableres nye byområder, er infrastruktur en altafgørende faktor. Men med infrastruktur menes som oftest: Biler. Offentlige instanser og lokalplaner anvender nemlig stadig den samme traditionelle værktøjskasse som for årtier siden.

Er en havnetunnel til 20 milliarder kroner der skal sikre endnu flere bilers fremkomme­lighed den bedste måde at bruge borgernes penge på?

Men det ville klæde det fremtidige bykvarter – og Københavns profil generelt – at tænke infrastruktur i nye innovative og bæredygtige former. For er en havnetunnel til 20 milliarder kroner, der skal sikre endnu flere bilers fremkommelighed, den bedste måde at bruge borgernes penge på?

Eller kunne man for en brøkdel af pengene – og til større glæde – for eksempel etablere en sol- eller vindenergidrevet kabelbane fra Refshaleøen til Langelinje?

Refshaleøen er et glimrende eksempel på et byrum, som er spirekasse for progressive og innovative tiltag inden for nye billigere boligformer i containere, mad og kultur. Men på ét essentielt område lader innovationen vente på sig – nemlig planerne for øens infrastruktur. Her fokuseres på at lægge overordnede planer for, hvordan man kan få sin bil til og fra øen i form af en havnetunnel.

Men vi tror på, at den reelle værdi og livskvalitet for beboerne derimod kan fremelskes ved at fravælge hård trafik – en retning, der også vil være gunstig for prisen for slutproduktet, hvilket er i investorernes interesse. Der skal naturligvis skabes tilgængelighed for biler, men ny og progressiv infrastruktur skal samtidig etableres.

Vi udvikler i blinde på baggrund af traditionelle transport­former der ikke løser udfordringerne i fremtidens hovedstad

Flere andre byer har været visionære og satset på en tidssvarende og fremtidssikret plan. Især ser kabelbaner ud til at være en del af fremtidens infrastruktur. I den vestlige del af London kan byboere og turister nyde udsigten fra en svævebane over Themsen, og i Lissabon har man restaureret den østlige bydel langs floden Tejo og bygget en svævebane, hvor man glider langs med floden med udsigt over områdets arkitektur.

Vores svenske naboer er også godt i gang. I Göteborg etableres et knudepunkt for offentlig transport, som vil forbinde sporvogns- og buslinjer med en fremtidig kabelbane over havnebassinet, som gør området mere attraktivt for tilflyttere og virksomheder.

Men på Københavns grund går energien og kreativiteten tabt, og vi udvikler i blinde på baggrund af traditionelle transportformer, der ikke løser udfordringerne i fremtidens hovedstad – hverken i forhold til færre personbiler, CO2-udledning, støj eller borgernes ønsker om fredelige bykvarterer, som ikke kun er bygget under hensyn til bilers fremkommelighed.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.

Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.

Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

relaterede
artikler

seneste
opinion

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling