pixel

IKEA og Bjarke Ingels skal give Kalvebod Brygge revanche

Snart kan du cykle i IKEA ved Dybbølsbro og slå mave efter köttbullarne på varehusets grønne tagstrøg med udsigt til havn og by, et nyt kæmpehotel og spektakulære boligtårne.

kalvebod brygge vest

Kalvebod Brygge er med tiden blevet et københavnsk synonym for mislykket byudvikling. Siden domicilerne på vandsiden af den travle trafikåre skød op lige inden årtusindskiftet, har Kalvebod Brygge været byens mest udskældte stykke vej og havnepromenade, der igen og igen hænges ud for at være tillukket, uambitiøs og grim.

20 år senere er turen kommet til at bebygge det sidste store stykke på landsiden af vejen, Kalvebod Brygge Vest, der i dag strækker sig som en tom grusgrund langs med baneterrænet fra Tivoli Hotel til Dybbølsbro.

Og her skal helt andre köttbullar på suppen med varehusshopping, ungdomsboligliv og et grønt strøg gennem området.

Det yderste Vesterbros kommende offentlige parkpromenade kommer helt op i tredje sals højde på taget af Københavns nye IKEA, der vil indtage det meste af det aflange areal. Den svenske boligindretningsgigant satser på en city-variation af sit velkendte koncept, hvortil københavnerne skal tage ladcyklen frem for bilen – og dermed gøre mindre indkøb men til gengæld komme oftere forbi.

Til at udforme Kalvebod Brygges revanche har IKEA indkaldt lokale arkitekthjerner med masser af international hæder. Dorte Mandrup Arkitekter står for den overordnede 74.000 kvadratmeters masterplan for hele området og tegner også selve IKEA'en foruden et kæmpe lavprishotel, der skal ligge for enden af varehuset overfor Tivoli Hotel. I den anden ende ved Dybbølsbro opføres to markante højhuse indretttet til ungdomsboliger og signeret Bjarke Ingels og BIG.

Bredere bro

Selve Dybbølsbro bliver udvidet og integreret direkte i byggeriet for at kunne klare fremtidens øgede tilstrømning i krydset, hvor forbindelserne mellem Vesterbro, Islands Brygge, Sydhavn og Indre By mødes.

Hullet mellem de to brodæk fyldes ud, og tagparken føres hen over og skaber en delvist overdækket ankomstplads, der kan rumme både fodgængere og parkerede cykler.

I modsætning til IKEA-bygningers normalt monotone udstråling loves varehusets 37.000 m2 beklædt med skiftevis åbne, lukkede, halvgennemsigtige og begrønnede facader. Mod gaden plantes træer og indrettes beskyttede opholdsmuligheder.

Langs hovedstien oppe på taget kommer også opholdspladser, siddepladser og legepladser. Nogle dele af taglandskabet vil være intime og i læ, og andre steder skabes åbne flader med udsigt over havnen til den ene side og over baneterrænet til Vesterbro på den anden. I alt dækker tagparken 18.000 m2 i op til 19 meters højde.

Kaktus-comeback

Hotellet på 21.000 m2 tættest ind mod byen opføres af lavpriskæden CABINN. Med hele 1.250 værelser fordelt på to godt 35 meter høje bygninger bliver det ikke bare byens, men hele Nordens største hotel målt i antal værelser, hvis det ikke overhales inden åbningen.

BIGs to højhuse i modsatte ende bliver 80 og 60 meter høje og navngives Kaktustårnene efter deres karakteristiske silhuet. Den dannes af sekstenkantede kerner med kvadratiske dæk, som roterer for hver etage og danner forskudte altaner.

I alt 500 ungdomshybler med en gennemsnitsstørrelse på 30 m2 bliver der plads til i Kaktustårnene, der er Bjarke Ingels Groups første boligbyggeri i København siden den prisvindende Ørestad-trilogi VM Husene, VM Bjerget og 8tallet. Som i Ørestad er Høpfner Projects udvikler på denne del af projektet på Kalvebod Brygge Vest.

Dybbølsbro boomer

Politikerne i Københavns Kommune gav IKEA-planen den endelige godkendelse lige inden sommerferien, og dermed skulle både den bredere bro og varehuset kunne være klar inden udgangen af 2019.

Men det er kun begyndelsen på Dybbølsbros forventede fremtid som opgraderet knudepunkt og portal mellem byggeboomende Sydhavnen og de indre dele af København.

I 2023 kobles området på metroen med Havneholmen Station, der placeres et par hundrede meter fra IKEA på hjørnet af Fisketorvet – hvilket storcenteret også vil udnytte til en storstilet udvidelse.

Desuden er et sidste ledigt areal under Dybbølsbro, inde mellem IKEA og togsporene, blandt storfavoritterne til at blive placeringen for Københavns hårdt tiltrængte fjernbusterminal.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling