pixel

Spil om det på SMK

Statens Museum for Kunst har installeret brætspil midt mellem de klassiske malerier.

kbh magasin

Fakta

Match-SMK

Et brætspil for 3-4 museumsgæster på Statens Museum for Kunst.

Udviklet til familier med børn mellem 6 og 10 år – men alle må være med.

Fast installeret element i samlingen 'Europæisk Kunst 1300-1800', der er programsat indtil 2016. Og har gratis adgang.

Match-SMK bygger på historiefortællingsspillet Match! fra spilvirksomheden Tankespil.

Spillemøblet er designet af Anna Hedvig Braat og Pernille Jensen.

På Statens Museum for Kunst sidder en mand på en træbænk og fortæller sine to døtre en historie. Historien handler om, hvordan Zeus kæmpede bravt mod giganter og kykloper, og døtrene, begge i godnathistoriealderen, lytter tryllebundne til faderens fortælling, mens de skæver til et gammelt maleri på væggen.

Men de tre er ikke i gang med en traditionel familieudflugtsanalyse af 'Titanernes fald', malet af Cornelis Cornelisz. van Haarlem omkring 1590. De er i gang med et slag Match-SMK – et nyt brætspil, indbygget midt i udstillingen 'Europæisk Kunst 1300-1800', med de omgivende mesterværker som hovedpersoner.

match-smk_3.jpg

Point for fri fortolkning

Faderen og døtrenes bænke går i ét med et træbord imellem dem, hvorpå fire rammer med farvede kugler er klar til at tælle point. Bordet rummer også en masse træbrikker med fotografier af ting og sager af nyere dato, for eksempel en mariehøne eller en grillpølse, og efter tur fortæller deltagerne hinanden historier ud fra de gamle billeder på væggene og de nutidige billeder på brikkerne.

Når alle har fortalt deres historie, skal der afgives stemmer, der afgør, hvem der har fortalt den bedste. Og selvom faderen kendte myten om Zeus' kamp ud og ind, går sejren til den ældste datter, som fortæller om kærlighed, helte og enhjørninger, selvom der slet ikke er sådan nogle med på Haarlems værk.

At kunstquizze med Match-SMK handler nemlig ikke om at ramme faktuelle omstændigheder i billedernes samtid og egentlige historie, som det plejer. Det handler om fri fortolkning og om at fortælle en god historie.

Til både fantasi og vidensbank

Brætspilsmøblet er et blandt flere nytænkende initiativer i den faste udstilling af ældre europæisk billedkunst, som SMK både vil udfordre din fantasi og udvide din viden med.

Flere af de klassiske skilderier har fået deres egne lydspor, og et digitalt bord er spækket med informationer om malerkunsten – blandt andet små film, hvor kunstnere som Lilibeth Cuenca Rasmussen og Kaspar Bonnén inviterer med på en perspektiveringsrejse gennem værkernes historier.

match-smk_2.jpg

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling