pixel

Mikrobil må køres af 14-årige

Nyt køretøj redefinerer hvad en 'bil' er — og viser os måske noget af fremtiden for transport i byen. Citroën Ami kan være på vej til Danmark næste år.

Citroen Ami Paris

'Ami' betyder 'ven' på fransk, og måske kan den nye mikrobil fra Citroën bliver bedre venner med livet i byens smalle gader, end det er tilfældet for de fleste biler i dag.

For det første er Citroën Ami 100% elektrisk og udleder dermed ikke lokal forurening. For det andet er den kun 2,4 meter lang — halvdelen af mellemklasse-biler som Audi A4 eller VW Passat, og 1,2 meter kortere end en lilleput som Fiat 500. 

Som chauffør opstår derfor helt nye muligheder for parkering i byens rum. Pladsen foran Føtex — der selv i en Mini ville kræve et overjordisk talent for parallelparkering — kan man i en Ami roligt trille ind på, mens man nyder en fredfyldt passage i Brahms 4. symfoni.

I Paris rullede de første nye Ami'er ud på gaderne i juli, og ikke kun den beskedne størrelse har fået forbipassererende til at spærre øjnene op.

Bag rattet har nemlig siddet nogle usædvanligt unge chauffører. Rent teknisk er en Citroën Ami nemlig slet ikke en bil, men en let quadricykel, som man i Frankrig må køre uden kørekort til bil og fra sin 14-års fødselsdag.

En 'let quadricykel' er en EU-kategori for køretøjer, der maksimalt må veje 425 kg og ikke kan køre mere end 45 km/t.

Bygget til by

Citroën Ami er designet specifikt til bytransport. Den kan lades op fra et almindeligt 220V stik på tre timer, og med fuldt batteri har man strøm til omtrent 70 kilometers kørsel.

Den må ikke køre på motorvej, men med sin hurtige acceleration og 45 km/t har den rigeligt med kræfter til at køre i tæt by, hvor farten alligevel meget sjældent kommer over 50 km/t — også selv om man sidder i en Aston Martin.

Citroën ser selv Ami som en moderne pendant til den klassiske 2CV. Formerne er ganske anderledes, men idéen om at gøre bilen prismæssigt tilgængelig ved at spare på størrelse, udstyr og motorkræfter er den samme, siger Citroën.

I Frankrig koster en ny Ami cirka 45.000 kroner, men at sælge dem er ikke Citroëns eneste prioritet.

Ami er også tænkt som en del af den moderne økonomi, hvor vi i tiltagende grad ikke ejer produktet men i stedet lejer adgang til dets funktion.      

Man kan i Frankrig lease en Ami for 150 kr. om måneden, hvis man lægger en startbetaling på knap 20.000, hvoraf en stor del kan trækkes fra på selvangivelsen som en øko-bonus. 

Men Ami spiller også en hovedrolle i Paris' Free2Move 'car sharing', hvor man — hvis man betaler 75 kroner i abonnement om måneden — kan få adgang til en parkeret Ami med sin smartphone og derefter køre rundt i den for 1,95 kr. i minuttet.      

Til formålet sendte Citroën her i september 20 specialmalede Ami'er ud på Paris' gader. Hver af de 20 biler ... undskyld, lette quadricykler ... er malet med et motiv, der er inspireret af et af Paris' 20 arrondisementer — de administrative bydele i Frankrigs hovedstad. 

Måske til København

Eventuel glæde over beherskede priser og fremtidig drømmeparkering vil måske blive modificeret lidt af et par af Ami's øvrige egenskaber.

I de 2,4 meter kan man godt nok sidde to voksne ved siden af hinanden, men bagagerum blev der ikke plads til. Turen ind i Føtex skal derfor ikke resultere i det store lørdagsindkøb — men et par poser med hakket okse og gulerødder kan der godt blive plads til på det relativt rummelige gulv.  

Brahms 4. må man også nøjes med at nyde på sin telefon, for et musikanlæg er ikke en del af en Ami. Og på de rigtig kolde dage kan Ami's beskedne varmeanlæg vise sig lidt for beskedent.

I det hele taget er Ami mest af alt et funktionelt produkt der skal få dig fra A til B i byen — men en oplader til smartphonen har man dog ikke sparet væk.

I skrivende stund vides det ikke, om Citroëns nyeste kreation vil komme til København og resten af Danmark. Ifølge Citroën vil Ami dog brede sig til flere andre lande i Europa allerede i begyndelsen af det nye år.

I Danmark vil den dog formentlig falde ind under reglerne for 'Knallert 45' som kræver kørekort, og at man er fyldt 18 år.

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

Aldrig har der holdt så mange privatejede biler i Københavns gader som nu, og der er ingen vej uden om: Politikerne skal trække bremsen og bane vej for grønne løsninger og transportformer, der skaber en bedre balance mellem biler og borgere. Det vil gøre overborgmesterens nye idé om at bygge 40.000 hundedyre P-pladser overflødig.

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling