pixel

Cykelslangen sluger missing link

Ny bro ved Fisketorvet tilbyder snart skæg cykeltur i første sals højde langs havn og bygningsblokke.

kbh magasin

Fakta

Cykelslangen

En 230 meter lang, eleveret cykelbro mellem Fisketorvet og Bryggebroen.

Sendes i udbud i løbet af foråret og forventes at stå færdig i slutningen af 2012 eller begyndelsen af 2013.

Udtænkt af Dissing+Weitling, der som den bløde trafiks broeksperter også står bag Bryggebroen og Åbuen. Og som såmænd også har tegnet Storebæltsforbindelsen.

Betales med 33 mio. kroner af Københavns Kommune.

En spinkel slange, der seks meter oppe i luften bugter sig elegant ud over havnebassinet og ind mellem blokkene ved Kalvebod Brygge. Sådan vil Cykelslangen tage sig ud, når den forventes at stå færdig omkring årsskiftet som Danmarks første broforbindelse udelukkende for cyklister.

Den skal udfylde det hul, der i dag opstår for de cyklister, der vil fra Fisketorvet og videre til Bryggebroen, som forbinder Vesterbro med Islands Brygge. Det er nemlig en rute brolagt med bøvl og trængsel, hvor de cyklende må slæbe deres jernheste op og ned af en trappe nord for shoppingcenteret. Dernæst skal de navigere ind og ud mellem slentrende fodgængere på en rute, der har flere skarpe hjørner og blinde vinkler.

Alt i alt en farlig cocktail, der har kostet flere sammenstød mellem fodgængere og cyklister, og som Cykelslangens arkitekt, Jesper B. Henriksen fra Dissing+Weitling, kalder ”et gevaldigt mareridt af cykler og fodgængere overalt”.

cykelslangen_2.jpg

Cykeltur i første sals højde

Når den 235 meter lange Cykelslange slynger sig fra Kalvebod Brygge til Havneholmen, vil det i stedet blive muligt at hjule gnidningsfrit direkte fra Fisketorvets forplads til Bryggebroen. Seks meter over vandet og den kaotiske fodgængertrafik.

Cykelslangen tjener dog ikke kun et praktisk formål, men er også rig på storby-æstetik:

”Det er en spinkel bro, som danner en fin kontrast til de massive højhuse ved Kalvebod Brygge,” siger Jesper B. Henriksen.

For også at gøre oplevelsen af selve cykleturen på broen mere spændende og dynamisk, slår slangen nogle nogle større slag ud over vandet.

”Det bliver en rigtig skæg lille tur. Man kører oppe i første sals højde. Drejer ud på vandet ved Fisketorvet og kommer så helt ind at køre imellem de monolitiske blokke Hotel Copenhagen Island, Atrium og Aller Huset,” fortæller Jesper B. Henriksen.

cykelslangen_3.jpg

Flere op på cyklen

Cykelslangen slår også et slag for Københavns status som en af verdens bedste cykelbyer, og det er blandt andet derfor, at Københavns Kommune har fundet det værd at skyde 33 millioner i projektet.

I følge Teknik- og Miljøborgmester Ayfer Baykal vil broen helt konkret opmuntre endnu flere Københavnere til at hoppe op på cyklen:

“Med cykelbroen ved Fisketorvet lukker vi et hul i vores cykelrute fra Vesterbro til Islands Brygge. Smutveje betyder meget for københavnernes lyst til at tage cyklen. Derfor er jeg sikker på, at vi får mange flere til at bruge Bryggebroen og vælge cyklen på den rute fremover,” siger borgmesteren.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Vesterbro
Missing link: Ny cykelbro langs Fisketorvet binder byen sammen med praktik, æstetik og køreglæde.

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Fra 7. juni 2019 kræver det medlemskab at læse med

Bliv medlem af Magasinet KBH — fra kun 20,-/md.