pixel

Cykelslangen sluger missing link

Ny bro ved Fisketorvet tilbyder snart skæg cykeltur i første sals højde langs havn og bygningsblokke.

cykelslangen tegning

En spinkel slange, der seks meter oppe i luften bugter sig elegant ud over havnebassinet og ind mellem blokkene ved Kalvebod Brygge. Sådan vil Cykelslangen tage sig ud, når den forventes at stå færdig omkring årsskiftet som Danmarks første broforbindelse udelukkende for cyklister.

Den skal udfylde det hul, der i dag opstår for de cyklister, der vil fra Fisketorvet og videre til Bryggebroen, som forbinder Vesterbro med Islands Brygge. Det er nemlig en rute brolagt med bøvl og trængsel, hvor de cyklende må slæbe deres jernheste op og ned af en trappe nord for shoppingcenteret. Dernæst skal de navigere ind og ud mellem slentrende fodgængere på en rute, der har flere skarpe hjørner og blinde vinkler.

Alt i alt en farlig cocktail, der har kostet flere sammenstød mellem fodgængere og cyklister, og som Cykelslangens arkitekt, Jesper B. Henriksen fra Dissing+Weitling, kalder ”et gevaldigt mareridt af cykler og fodgængere overalt”.

cykelslangen_2.jpg

Cykeltur i første sals højde

Når den 235 meter lange Cykelslange slynger sig fra Kalvebod Brygge til Havneholmen, vil det i stedet blive muligt at hjule gnidningsfrit direkte fra Fisketorvets forplads til Bryggebroen. Seks meter over vandet og den kaotiske fodgængertrafik.

Cykelslangen tjener dog ikke kun et praktisk formål, men er også rig på storby-æstetik:

”Det er en spinkel bro, som danner en fin kontrast til de massive højhuse ved Kalvebod Brygge,” siger Jesper B. Henriksen.

For også at gøre oplevelsen af selve cykleturen på broen mere spændende og dynamisk, slår slangen nogle nogle større slag ud over vandet.

”Det bliver en rigtig skæg lille tur. Man kører oppe i første sals højde. Drejer ud på vandet ved Fisketorvet og kommer så helt ind at køre imellem de monolitiske blokke Hotel Copenhagen Island, Atrium og Aller Huset,” fortæller Jesper B. Henriksen.

cykelslangen_3.jpg

Flere op på cyklen

Cykelslangen slår også et slag for Københavns status som en af verdens bedste cykelbyer, og det er blandt andet derfor, at Københavns Kommune har fundet det værd at skyde 33 millioner i projektet.

I følge Teknik- og Miljøborgmester Ayfer Baykal vil broen helt konkret opmuntre endnu flere Københavnere til at hoppe op på cyklen:

“Med cykelbroen ved Fisketorvet lukker vi et hul i vores cykelrute fra Vesterbro til Islands Brygge. Smutveje betyder meget for københavnernes lyst til at tage cyklen. Derfor er jeg sikker på, at vi får mange flere til at bruge Bryggebroen og vælge cyklen på den rute fremover,” siger borgmesteren.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

I foråret fik 'Enghavebroen' en politisk hensigtserklæring — men ingen penge. Nu ser den nye bro over havnen ud til at komme med til forhandlingerne om byens budget for 2022.

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling