pixel

Københavns cykelbroer er alt for smalle

Ingen af cykelstierne på de tre 'stibroer' over havneløbet lever op til det anbefalede minimum — især Bryggebroen er alt for smal.

Bryggebroen

Føler du dig også lidt klemt, når du bruger en af de tre cykelbroer på tværs af havneløbet?

Hvis svaret er ja, så er det ikke dig, der er noget galt med.

Både Inderhavnsbroen, Lille Langebro og Bryggebroen er nemlig smallere, end de burde være i forhold til det antal cyklister, som bruger dem hver dag. Det fremgår af et notat fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

Især Bryggebroen — der forbinder Islands Brygge med Kalvebod Brygge — er håbløst underdimensioneret. Ifølge notatet, som er baseret på trafiktællinger i september 2023, krydser 23.300 cyklister i gennemsnit broen hver dag. 

I den travleste time mellem 8 og 9 krydser hele 3.326 cyklister broen i gennemsnit. Det er næste én cyklist i sekundet.

Med det antal cyklister burde broens dobbeltrettede cykelsti være fem meter bred — plus en sikkerhedszone på en halv til en hel meter, så i alt altså gerne 6 meter. 

Men den er kun 3,3 meter! Så der mangler altså næsten tre meter.

Nyere broer mangler halv meter

Knap så slemt står det til med de to nyere broer, Lille Langebro og Inderhavnsbroen, som begge har cykelstier på fire meters bredde.

Med henholdsvis 19.800 og 21.600 daglige cyklister burde de dog begge have cykelstier, der er mindst en halv meter bredere, end de er i dag — vel at mærke plus sikkerhedszoner på op til en halv meter på Lille Langebro og op til en meter på Inderhavnsbroen.

Så de to broer mangler altså 1-1½ meter i bredden for at have tilpas brede cykelstier.

Men det er altså på Bryggebroen, at presset er absolut størst. Og dette pres er netop ét af argumenterne for at opføre den planlagte ‘Enghavebro’, der efter planen skal anlægges godt en halv kilometer syd for Bryggerbroen.

Med dén placering vil Enghavebroen potentielt kunne tiltrække en del af cykelpendlerne fra det sydlige Islands Brygge og de nye kvarterer på Enghave Brygge — og på længere sigt fra Jernbanebyen. Og dermed lette lidt af presset på Bryggebroen.

Kontroverser fra starten

Men Enghavebroen har nærmest fra starten været svøbt i kontroverser.

Først viste det sig, at kommunen i lokalplanen for Enghave Brygge havde skabt et andet problem med manglende bredder. Man havde nemlig glemt at gøre plads til en adgangsvej til broen, som var tilstrækkelig bred til at håndtere den forventede mængde cyklister.

Og siden er broen blevet mødt med massive protester fra nogle af beboerne på Enghave Brygge, der mener, at placeringen er helt forkert og ikke ønsker broen opført ved deres boliger.

Kommunens anbefalede minimumsbredder på cykelstier — som ingen af de tre eksisterende cykelbroer altså lever op til — blev indført i sommeren 2023 og er blandt andet baseret på erfaringer fra Holland.

Minimumsbredderne skal sikre, at cyklister kan færdes komfortabelt og i et tempo, der passer den enkelte.

Når der anlægges nye cykelstier i for eksempel kommunens udviklingsområder, skal de anlægges efter de anbefalede minimumsbredder. Det samme gælder, når eksisterende cykelstier bliver renoveret eller genoprettet.

Det er i sagens natur lidt sværere at lægge yderligere et par meter på byens eksisterende broer over vandet. Men de anbefalede bredder er i hvert fald nu på plads, inden der kommer flere broer.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Jacob Lennheden
Det er faktisk endnu værre hvis man kører 300 meter videre efter BryggeBroen og kommer ind på Amager Fælled. Her er der en dobbelt sporet cykelsti, med bredde som en alm cykelsti. Samtidig er der er smalt fortov ved siden af hvor der jævnligt går alt fra børnehaver til heste, til ældre ægtepar. Direkte mirakel at der ikke er sket flere ulykker. To modkørende cykler kan ikke passere hinanden, hvis der samtidigt går to personer på cykelstien. Det er helt absurd. Grunden placeringen er der heller ingen belysning om natten, hvilket i vintermånederne når der er meget myldretidstrafik i mørket gør det helt absurd.
finn.breddam

Det er et godt sted at lære om værdien af gode cykellygter ;-)

Så vidt jeg ved er kommunen opmærksom på stien og ville gerne gøre den bredere, men der er nogen højere magter mht. fredning, der siger nej. (Det er sikkert også af hensyn til naturen, at der ikke er belysning.)
finn.breddam

Ja, især Bryggebroen og Inderhavnsbroen er lidt skræmmende. Fx kan man frygte, at de andres desperate overhalinger fører til ulykker, som man så sekundært bliver impliceret i, hvorefter man så ligger der og får et cykeltandhjul ind mellem ribbenene ... men er det en reel frygt? Hvor tit sker der overhovedet sammenstød på dobbeltrettede cykelstier?

Anyway, måske har jeg lige fundet den kloge løsning i de andre svar her: byg en fodgængerbro lige syd for Bryggebroen! Især hvis den ikke skal kunne åbnes (jf. den bredere diskussion om Langebro), er det en relativt enkel og billig løsning. Der bliver bedre plads på cykelbroen, og det bliver muligt at indrette nogen enklere og mere sikre landinger, hvor fodgængere og cyklister kan holdes adskilt.

Artiklen her underbygger i øvrigt den helt generelle pointe: "Build it, and they will come!" Prognoser er aldrig præcise. Og hver gang man bygger flere boliger og arbejdspladser i byen, bliver cykelstierne mere pressede.
Sigurd Fabrin

Den brugbare bredde er faktisk endnu smallere fx på broen ved Nyhavn p.g.a. gelænderet som er monteret skråt indad. Broen er en halv meter bredere i hver side under knæhøjde, end over.

Som alt andet ved designet, er det besynderligt.
Soeren.chr.jensen_1735
Som biler, så kan også cykler sætte farten ned. Derved undgår man farlige situationer, og broen er bred nok igen. Det tager vel ikke mere end 1 minut at cykle over. Skulle det forhøjes til 1 minut og 20 sekunder, så nåede folk nok deres arbejde.
Mathias Hagensen
Det handler ikke om fart, men om plads. Om morgenen er man stuvet sammen på broen, så ens forhjul er helt oppe ved baghjulet på ham foran. Tempoet er ikke særligt hurtigt.
vestlev
Enig. Lav bryggebroen til en ren cykelbro hvor de to retninger er adskilt i midten og lav en række rene fodgængerbroer hvor der er mulighed for at gøre forgængerbroerne til selvstændige udflugtsmål med udsigt over havnen og evt en bro cafe på toppen.
Lars Barfred
Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke giver bryggebroen til cyklister og laver en ny fodgængerbro ved siden af. Enghavebro kommer ikke til at tage betydeligt pres af bryggebroen
Malte Vinding
Præcis!

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling