pixel

Grundstødt i Odinsgade

Et forladt containerskib på hjørnet af Jagtvej er Danmarks største gavlmaleri.

kbh magasin

Fakta

'Vessel 2012'

935 m2 stort gavlmaleri på Odinsgade, Kbh N.

Anders Schmidt, Silas Inoue, Theis Wendt og Simon Hjermind Jensen har udviklet gavlmaleriet i fællesskab.

Støttet af Statens Kunstfond, Københavns Kommune, Friheden Gruppen og Nordsjö Farver.

Midt på Nørrebro har et kæmpemæssigt fragtskib været strandet i over 20 år. Langs Odinsgade ligger det forladt og overladt til de barske københavnske vintre, der med tiden har sat sit naturlige præg på det lange skrog og de stablede containere.

Eller, sådan lyder i hvert fald den fantasifulde baggrundshistorie for det omfattende gavlmaleri, der starter ved styrehuset på hjørnet af Jagtvej og først slutter ved stævnen halvvejs nede af Odinsgade. For egentlig har det grundstødte fartøj jo kun været her et par måneder.

På sine i alt 935 m2 mur kan det til gengæld bryste sig af at være Danmarks største gavlmaleri.

dsc_7533_.jpg

Omridset gav motivet

”Da vi først kiggede på væggen, syntes vi, at omridset sammen med den eksisterende skorsten mindede meget om et skib,” fortæller Simon Hjermind Jensen, kunstner og arkitekt, og en af de fire lokale skibsmalere bag værket.

”Derudover syntes vi også, at et stort motiv ville matche de omkringliggende bygningers skala og samle lommeparken og legepladsen i Odinsgade.”

Håbet er, at containerskibet i samspil med omgivelserne vil være med til at skabe et frirum og åndehul, der får tankerne til at gå på opdagelse.

dsc_7530_.jpg

Æstetik og forfald

Det er to år siden, at de første skitser blev ridset ned, men selve skibsmaleriet blev klaret på fem sommeruger. Med 180 liter hvid maling til at grunde gavlen og 220 liter til det 935 m2 store motiv.

”Æstetikken fra murens eksisterende graffiti passede godt ind i samspil med skibets forfaldne karakter. Derfor valgte vi at bevare de nederste to meter graffiti, så det så ud som om, graffitien var malet på skibets skrog,” siger Simon Hjermind Jensen.

Siden er der kommet yderligere graffiti til i begge ender, men det har ifølge kunstneren desværre været med til at forvirre mere, end det har gavnet konceptet.

dsc_7525_.jpg

Med byen som lærred

For Simon Hjermind Jensen er store gavlmalerier og kunst i gadebilledet ikke noget nyt. Bare en anelse længere nede ad Odinsgade finder du nemlig 'The Great Escape', hans gavlmaleri skabt i samarbejde med designeren Anne Sofie Madsen.

Det viser en kæmpemæssig pige og hendes noget mindre tøjbamse svæve højt oppe over byens hustage ved hjælp af balloner i sarte farver, der kontrasteres af de dunkle københavnske gader under dem.

dsc_7537_.jpg

Tidligere gadedekorationer tæller også installationerne 'The Caves of the Triangle', farverige huler til en velfortjent pause midt i Trianglens trafikalske knudepunkt, og 'Standing Knights', der med inspiration fra Stonehenge lyste op i Holmbladsgade.

Snart er han på spil igen på Amager, med pavilloner med læ for regn og vind til glæde for Sundholms brugere.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling