pixel

Havnebussen sætter strøm på og får plads til flere

Den næste generation af Københavns sejlende busser forlænger måske også ruten.

havnebus ny model

Når københavnerne kan fejre havnebussernes  20-års jubilæum i 2020 bliver det med en helt ny flåde i mere miljøvenlig rutefart.

Den kommende generation af havnebusser er nemlig eldrevne og sejler CO2-neutralt uden at udlede gasser og diesel-partikler fra motorerne.

Dermed kommer de også til at støje væsentligt mindre, hvilket kan nydes inde bag større vinduespartier, hvor der bliver mere plads til passagererne. De nye både skyder 8 knob (ca. 14 km/t) og kan alle have 80 personer, otte cykler og fire barnevogne med. Det er op til 20 passagerer mere og dobbelt op på cykler.

Når de grønne havnebusser søsættes i 2020 vil de stadig være gule, men som noget nyt må der sættes reklamer på dem ligesom busserne inde på land.

Det er det offentlige trafikselskab Movia, der udbyder havnebusserne for Københavns Kommune, og operatøren Arriva har med elbådene genvundet opgaven indtil 2030. Arriva er Danmarks største busoperatør og næststørste togoperatør – og har sejlet havnebusserne siden starten i 2000.

Nordhavn i kikkerten

Samtidig med udvælgelsen af de mere miljøvenlige havnebusser har politikerne i Borgerrepræsentationen besluttet at få undersøgt, om tiden er moden til flere stoppesteder i havnen og måske at forlænge ruten til Nordhavn.

Havnebussen transporterer årligt 425.000 passagerer på sin enlige rute mellem Refshaleøen og Teglholmen i Sydhavn – buslinjen hedder 991 i den sydgående retning og 992 i den nordgående.

Men med tilflytningen i byudviklingsområderne langs havnefronten stiger passagerunderlaget for at etablere ekstra stop ved eksempelvis det sydlige Islands Brygge og Enghave Brygge og for at sejle videre ud til Nordhavnen. Og dermed styrke havnebussen som en reel transportmulighed i den københavnske hverdag, hvor den ellers for mange stadig mest er en slags alternativ havnerundfart.

Undersøgelsen skal være klar til politikernes budgetforhandlinger i efteråret 2018.

Sejl gennem havnen med Magasinet KBH i linje 992
(tryk play og vælg HD/720p samt gå til fuld skærm for den bedste oplevelse):

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.
tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens liv