pixel

Nye stoppesteder til havnebusser bliver dyrere end ventet

Kommunen skal finde 15,5 millioner kroner ekstra, hvis alle fire planlagte nye havnebusstoppesteder skal blive til noget.

elektrisk havnebys

Egentlig var det planen, at Københavns kommende el-havnebusser fra slutningen af året skulle lægge til ved hele fire nye stoppesteder. 

Nu viser det sig imidlertid, at udgifterne til etableringen af stoppestederne bliver en del større end budgetteret. Københavns Kommune skal derfor skaffe yderligere 15,5 millioner kroner, hvis alle fire stoppestedet skal blive til noget.

Det fremgår af et svar fra overborgmester Frank Jensen (S) til Jakob Næsager, der er medlem af Borgerrepræsentationen for de Konservative.

Der var oprindeligt afsat 12 millioner kroner til anlæg af de fire nye stoppesteder, men Teknik- og Miljøforvaltningens forprojektering har altså vist, at der skal bruges mere end dobbelt så meget.

Det skyldes blandt andet, at det oprindelige budget var baseret på prisen for havnebussens stoppested ved Teglholmen, men denne type anløbsbro levede ikke op til kravene for blandt andet holdbarhed og sikkerhed ved de nye stoppesteder.

Derudover var udgifter til ekspropriation og til etablering af en teknikpavillon ved Orientkaj ikke indregnet i budgettet.

Penge skal findes på sidste års besparelser

Ifølge overborgmesterens svar til Jakob Næsager er stoppestedet ved Orientkaj essentielt for hele udvidelsen af havnebusnettet, da der her skal opstilles en ladestation til de nye el-færger. Det er samtidig det dyreste af de planlagte stoppesteder, og derfor det eneste der bliver råd til, hvis projektet skal holdes inden for de oprindelige budget.

Hvis man undlader at etablere stoppestedet ved Langeliniekaj vil der “kun” mangle 9,2 millioner kroner i budgettet. 

De manglende millioner skal findes i den såkaldte overførselsessag — de penge fra sidste års budget, der endte med ikke at blive brugt. Overførselssagen fra 2019 udgør i alt cirka 800 millioner kroner, hvoraf 150 millioner allerede er øremærket. Partierne skal forhandle om de øvrige 650 millioner i begyndelsen af maj.

Såfremt partierne kan blive enige og afsætter de nødvendige ekstra midler til udvidelsen af havnebusnettet, vil det nye stoppested ved Orientkaj stå klar i midten af 2021 og de op til tre øvrige stoppesteder kort tid derefter.

Københavns fem nye elektriske havnebusser skulle efter en del forsinkelser alle have været sat i drift her i april, men leveringen har taget længere tid end ventet. 

Meldingen fra Arriva er, at alle fem både nu er ankommet til København og i øjeblikket bliver testet. Før de kan tages endeligt i brug, skal de dog synes af Søfartsstyrelsen, og på grund af corona-krisen kan dette først ske efter 10. maj.      

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling