København har fået nyt byvåben

Mere åbent, mere moderne, mere helstøbt og mere fleksibelt, hvis kommunen selv skal sige det.

københavns kommune mulepose

De tre tårne står der stadig, og under dem bølger fortsat Øresunds bølger. Dog er de blevet blevet rundet af, og så har stjernen og månen revet sig løs fra spirene.

1. november skiftede Københavns Kommune sit genkendelige logo ud efter 23 års tro tjeneste, men har du ikke lagt mærke til ændringerne, er du lovligt undskyldt, for de er trods alt ikke revolutionerende.

Mest markant er kommunens navnetræk vendt tilbage i byvåbnet, skrevet i en cirkel rundt om tårne og bølger. Det er med til få det nye logo til at ligne et rundt stempel, inspireret af byens originale segl, der i middelalderen var sikkerhed for et dokuments ægthed. Som et moderne tvist er tekstcirklen åben og ikke centreret, hvilket her på redaktionen også giver associationer til løvelogoet med byens navn på brystet af fodboldspillerne inde i Parken.

I følge designerne er cirklen åben for at vise, at by og kommune er tilgængelig og rummelig. Bølgerne er gjort blødere som i ældre udgaver af byvåbnet, ligesom stjernen og månen igen svæver frit for at understrege den symbolske reference direkte til stjernehimlen.

Både tårne og bølger har igennem tiden optrådt i mange variationer, men fandtes allerede i Københavns oprindelige mærke, der var i brug i 1275-1371. Det midterste tårn symboliserer sandsynligvis Absalons borg på Slotsholmen, dengang en ø, mens de to andre tårne skulle være fra ringmuren omkring borgen.

Selv kalder kommunen det nye logo for Københavnermærket og beskriver det som en nænsom modernisering af det forrige fra 1995. Det skal afspejle Københavns mangfoldige og internationale udvikling i de seneste årtier, fremstå mere helstøbt og være mere fleksibelt at arbejde med i vore dages digitale kommunikation.

Københavnermærket er udviklet af designfirmaet e-Types sammen med kommunens interne designbureau i forbindelse med en opdatering af hele den designguide, der skal sikre sammenhæng og genkendelighed for københavnerne i mødet med Københavns Kommune og byens institutioner.

I 2014 opdaterede også Frederiksberg Kommune sit byvåben med de tre falke.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Alle kan læse vores indhold, og sådan ser vi det helst fortsætte. Men vi er et lille foretagende, og der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive støttemedlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Liv
  • København
Sæt kolorit på byens bygninger og vartegn i en ny københavner-malebog – for voksne.

relaterede
visioner

seneste
byens liv

  • Byens Liv
  • Indre By
Byens butikker vil skrue op for lysudsmykningen af bygninger og torve i den mørke tid, men kommunen siger nej til at splejse.
close logo

Opmærksomhed og debat giver bedre by

Støt Magasinet KBH – fra kun 20,-/md.