pixel

Landgang på nyt stykke København

Byens kystlinje tager et gevaldigt spring ud i Øresund med krydstogtkajen på spidsen af Nordhavn.

kbh magasin

Fakta

Krydstogtterminal i Nordhavn

En nyanlagt kaj, der er 1.100 meter lang og 70 meter bred, med tre terminalbygninger.

Hver terminalbygning er 3.300 m2, halvdelen til passagerfaciliteter og halvdelen til bagagehåndtering. Der er plads til 28 turistbusser og 50 taxaer omkring hver terminalbygning.

Udviklingsselskabet By & Havn er bygherre på udvidelsen af Nordhavn, herunder krydstogtterminalen, der har Christensen & Co. som arkitekter.

Krydstogt- og container-trafik til København håndteres af virksomheden Copenhagen Malmö Port (CMP).

København er blevet godt en kilometer længere. Byens nye krydstogtterminal er nemlig bygget på ganske jomfrueligt land helt ude på Nordhavnens nordøstlige spids. Og det er kun begyndelsen – i alt 100 hektar skal byen æde af Øresund herude, en udvidelse der svarer til 1 procent af Københavns samlede areal.

Krydstogtgæsterne skal nu lidt længere for at komme ind til tilbuddene i centrum, men med terminalens nye placering kan man servicere større og flere skibe, end da de lagde til i Orientbassinet i det indre Nordhavn. Som har fuld fart på sin store forvandling til boligkajer og kontorsiloer, der kan huse fremtidens forventede befolkningstilvækst.

Den nyanlagte, kilometerlange og 70 meter brede kaj huser tre identiske terminalbygninger til at betjene tre krydstogtskibe ad gangen. Bygningerne er hvide, maritimt inspirerede og omgivet af travlhed og trafikkaos, da magKBH kommer forbi.

Royal Princess, Eurodam og Celebrity Infinity ligger ved kaj, og det strømmer ud med krydstogtgæster, der alle sammen skal nå ind til middelalderbyen så hurtigt som muligt for at være tilbage igen inden afgang. En lang karavane af taxaer, bybusser, turistbusser og lastbiler strækker sig langt ned ad Oceanvej.

krydstogtterminal_2.jpgkrydstogtterminal_6.jpg

Kaos på kajen

Et australsk ægtepar er lige gået fra borde. Deres skib, Royal Princess, vejer 141.000 tons og er sidst stævnet ud fra Skt. Petersborg, fortæller det garvede cruise-par, der nu er på deres niende togt. De er glade for, at danskerne har taget godt imod deres Mary og glæder sig nu til at se den kongelige families hjem.

København er den mest besøgte krydstogtby i Øresundsregionen, blandt andet fordi mange af rederierne vælger København som destination for turn-around – det vil sige den havn, hvor passagererne udskiftes. Sidste år var der 805.000 turister med skibene, og tallet er steget hvert år siden 2000. Da krydstogtgæster har det med at lægge en pæn sjat penge på shopping og restaurantbesøg, er det gode nyheder for byen.

Derfor er det også i alles interesse at få fragtet de mange ivrige gæster med raslende lommer hurtigt ind til butikkerne, men her opstår problemet. Det halter nemlig med busbetjeningen til den nye krydstogtkaj. Linje 26 er den eneste bus, der kommer helt herud, men den kører ikke i weekenden, hvor der netop er mange gæster.

Mens kommunen overvejer bedre busforbindelser til kajen, kan man, hvis man ikke kan nå ind til centrum, købe sine havfrue-statuetter i den lille bod i faux-bindingsværk, der er opført i det nye grus ved vejkanten.

krydstogtterminal_7.jpgkrydstogtterminal_8.jpg

Stille oase på sydspidsen

På kajområdets allersydligste del, hvor bilernes fjerne dytten druknes af vinden, er der aldeles fredfyldt. To gartnere holder hvil på en ny bænk efter at have luget græs i de lige så nye, runde plantebede. Der er tjørn og græs i bedene og rønnetræer langs cykelstien, som løber langs hele kajen. Det har været svært at holde liv i nogle af planterne, fortæller den ene unge mand, og græsset ser da også lidt opgivende ud.

En ensom lystfisker sidder på en medbragt stol og har kun fanget en enkelt fladfisk i dag, ”så det kunne være bedre” siger han, men ser alligevel ikke helt utilfreds ud. Det er første gang, han fisker på den nye kaj, og udsigten er i hvert fald ikke til at klage over. Her er der blandt andet udsyn til Trekroner og Refshaleøen samt et utal af vindmøller. Og så det offentlige rensningsanlæg Lynetten, hvor skibene pumper deres spildevand direkte over gennem rørledninger.

Et højt udsigtstårn med elevator er opstillet her for enden af kajen. Det består af fem containere stablet oven på hinanden, hvoraf den ene står lodret. Alt er malet hvidt bortset fra det indvendige af et par af containerne, som er malet i neonfarver og har fået udskiftet en ende med et glasparti, så de kan bruges til udstillinger.

krydstogtterminal_4.jpgkrydstogtterminal_3.jpg

Se København vokse

I den modsatte ende af terminalen, stik nord, rager en mole ud, der markerer den næste kæmpestore opfyldning. Nu da krydstogtterminalen er flyttet, er turen kommet til containerhavnen, der også skal flyttes ud fra den indre del af Nordhavn for at gøre plads til den nye bydel. Gennem hegnet herude kan man se gravkøerne på arbejde med at fylde jord ud i vandet. Det er en sælsom oplevelse at stå og betragte København vokse sig større skovlfuld for skovlfuld.

Det er selvfølgelig ikke nyt, at København møver sig længere og længere ud i Øresund. Udbygningen af Nordhavnen begyndte i slutningen af 1800-tallet, men den planlagte udvidelse, der nu er i gang, bliver den største i København nogensinde.

nordhavnsudvidelse_foer.jpgnordhavnsudvidelse_efter.jpg

Jorden får man fra byggepladser, ikke mindst de store anlægsarbejder metrobyggeriet og Nordhavnsvej. Knap 300 lastbiler kommer dagligt og læsser af, og det bliver til cirka 18 millioner tons overskudsjord fra Københavnsområdet i alt.

Inde i første etape af det nye Nordhavn, Århusgadekvarteret, er der allerede udsolgt af boliggrunde, og der bliver bygget lejligheder, kontorer og infrastruktur i rivende fart, så området knapt er til at genkende fra den ene dag til den anden. Men på resten af havneanlægget går livet foreløbig sin vante gang, og Kaffebaren Havnelyst tilbyder stadig chaufførbad, billard og pølsemadder til 12 kroner.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Stormflodssikring, infrastruktur og byudvikling tænkt sammen til den manglende brik i et sammenbundet København.

seneste
byens rum

close logo

Fra 7. juni 2019 kræver det medlemskab at læse med

Bliv medlem af Magasinet KBH — fra kun 20,-/md.