København lancerer plan mod turistbus-kaos
En voksende flåde af turistbusser truer Københavns idyl — Ny plan skal sikre, at byen kan rumme de mange gæster uden at kvæle hverdagslivet.
Du kender måske følelsen af en gåtur langs Kastellet en dejlig sommerdag.
Duften af havvand blandes med synet af de mange historiske bygninger, og alt ånder fred og ro.
Men pludselig brydes idyllen af en række diesel-brummende turistbusser fuld af 300 kinesere på jagt efter Den Lille Havfrue. De søger desperat en P-plads, blokerer for cyklisterne og skaber propper i den i forvejen tætte bytrafik.
Dét problem findes mange steder i byen og ser ikke ud til at blive mindre. Faktisk overgik 2024 rekordåret 2019 målt i hotelovernatninger — og det mærkes i den grad i trafikken.
Turistboomet er en økonomisk gevinst for hovedstaden, men har også sat fokus på et kritisk problem:
Hvordan håndterer København transporten af tusindvis af gæster, uden at forvandle Indre By til et konstant parkeringskaos?
Svaret på problemet er måske den nye handlingsplan for transport af turister, som opridser hele 22 initiativer, der skal få has på det værste af bus-kaosset.
Nyt flow skal lette presset
Formålet med den nye rapport er at skabe en turisme-transport, der både skal mindske bussernes omvejskørsel, CO2-udslip og de gener, de skaber for byens borgere.
Først og fremmest vil kommunen i samarbejde med Wonderful Copenhagen og turistbusbranchen udarbejde en langsigtet plan for turistbussernes flow.
Her vil man identificere de mest hensigtsmæssige ruter, så busserne fremover kan ledes væk fra de mest sårbare og tætbefolkede lokalmiljøer.
Planen lægger også op til, at der skal etableres en række nye P-pladser til turistbusser — men med et skarpt blik for de forskellige behov.
Byen har både brug for steder hvor turister lynhurtigt kan læsses af og på — og hvor busserne kan holde i længere tid, mens billede nummer 100 millioner tages af Den Lille Havfrue.
Turisterne skal op på cyklen
Samtidig med optimerede ruter og og P-pladser, vil man styrke indsatsen for at få flere af turisterne ud af busserne og over i mere bæredygtige transportformer.
Gennem samarbejder med blandt andre krydstogtbranchen og Metroselskabet vil Københavns Kommune forsøge at få gæsterne til i højere grad at gå, cykle eller tage metroen rundt i byen.
Hvordan det skal ske, ved man endnu ikke. Men parterne vil sammen forsøge at tænke sig frem til forskellige løsninger, der kan inspirere byens gæster.
Én simpel mulighed er, at man med bedre skiltning og wayfinding-tiltag kan guide turisterne til at vælge kollektiv transport frem for turistbussen.
De fleste kender nok forvirringen, når man lander i en fremmed storby og skal navigere i et helt nyt transportsystem. Noget så enkelt som bedre skiltning til metrostationen eller cykeludlejningen kan være med til at skubbe valget i den ønskede retning.
Samtidig vil man lave informationskampagner for alle buschaufførererne, så de kender de nye ruter og P-pladser, så de turister der alligvel vælger bussen, kommer til at gøre det med mindst mulig gene for resten af byen.
Lokale støtter, men ...
Endelig skal årlige møder mellem kommune, turistbranche og beboere forsøge at løse udfordringerne i fællesskab — en kommunal anerkendelse af, at succesfuld turisme kræver lokal opbakning.
Og dén opbakning får initiativet umiddelbart fra Christianshavn Lokaludvalg, der i deres høringsvar til planen dog også har et par men'er.
Lokaludvalget ser nemlig ingen realistisk mulighed for langtidsparkering af turistbusser på allerede trafik-trængte Christianshavn og ønsker derfor ikke at byde ind med forslag til nye P-pladser i området.
Desuden ønsker lokaludvalget, at turistbusserne slukker motoren senest ét minut efter parkering for at mindske luft- og støjforurening.
Og helst ser udvalget, at busserne fremover bliver elektriske for at understøtte kommunens klimamål og for i endnu højere grad at reducere støj- og luftforureningen.
Bydelen er især plaget af parkerede turistbusser foran Frelserkirken og af den mere gennemkørende slags på Torvegade.
Svære beslutninger kræver analyser
Nogle af planens initiativer er mere komplekse og kræver nye analyser, før de kan sættes i værk.
Det gælder for eksempel en undersøgelse af en potentiel forbudszone for turistbusser i Middelalderbyen og Frederiksstaden — dog med mulighed for licens til hotelkørsel. Her vil man afveje hensynet til bylivet over for de praktiske konsekvenser for turismen.
Ligeledes vil man også se på muligheden for at omdanne bilparkering til busparkering på travle gader som Bredgade — og undersøge etableringen af en decideret turistbusterminal på Nørre Voldgade.
Handlingsplanen er altså lavet, men meget afhænger af kommende budgetforhandlinger på Københavns Rådhus, hvor de forskellige initiativer løbende skal finansieres.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
