pixel

Lille Langebro bliver et år forsinket

Kryds fingre for en indvielse i efteråret 2019.

lille langebro

De nye bropiller i vandet langs den gamle Langebro har længe stået færdige og klar til at få monteret byens næste og let buede smutvej over havnen. Men brofagene er ikke i sigte, for de blev i forsommeren ødelagt i en arbejdsulykke, netop som de skulle transporteres til København.

Nu er skaderne gjort op og en ny tidplan lagt: Lille Langebro forventes at være klar til montering i sommeren 2019 og indvielse efteråret 2019.

Det er ét år senere end først lovet. Men mon ikke der skal mere til at ryste københavnerne efter skandale-sagaen om Inderhavnsbroen, der endte med at åbne 3½ år forsinket.

Mens vi venter på Lille Langebro, er en ny træterrasse i stedet dukket op på kajkanten på Christians Brygge lige ved siden af nyåbende og udskældte BLOX. Det er en midlertidig installation, der dækker for en lille byggeplads, hvor broens landing skal være.

Kort
Lille Langebro

På mission med BLOX

Det var sort uheld, et freak accident om man vil, der ødelagde de første stålbrofag, da de ad søvejen skulle transporteres fra fabrikken i Holland til København. Under lastningen over på en pram i Rotterdam knækkede kranen simpelthen og tabte et af brofagene ned over et andet.

Når Lille Langebro en dag står færdig, skal den som ny cykel- og gangbro fra udmundingen af Vester Voldgade og over til Langebrogade være et alternativ til gode gamle (men høje og trafiktunge) Langebro og forventes at blive foretrukket af 10.000 af dens i dag 35.000 daglige cyklister.

Det er Realdania, der har doneret Lille Langebro til København og står for byggeriet. Ligesom BLOX, som broen skal ses i tæt sammenhæng med på en fælles mission for at revitalisere et af de mere mennesketomme stykker af havnefronten.

Se meget mere om Lille Langebro her på Magasinet KBH

Emner

Bro

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.

Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.

Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling