pixel

Nyt kort over Københavns transport­system er uofficielt

Søndag åbner Cityringen, men København har ikke et linjekort, der viser både S-tog og hele den nye metro. En russer og en dansk mikrobiolog træder til.

CPH transitmap

Det plejer at være den lokale transportmyndighed, der leverer kort over en bys transportsystem. Men hvad gør man, hvis man som lokal kortelsker ikke synes, at den officielle løsning er god nok? 

Man laver selvfølgelig sit eget — og dét er netop, hvad en københavner og en russer har gjort op mod Cityringens åbning.

Frem til den første metro begyndte at køre i 2002, var hovedstadens transportsystem primært bygget op omkring S-togene. 

DSBs farverige kort over linje A, B, C, E, F og H er i dag en ligeså markant del af den kollektive, københavnske bevidsthed som Nyhavn og Den Lille Havfrue.

De sidste 17 år har der dog også været et metrokort at lagre i hukommelsen, og de to kort har hidtil haft det lidt svært med at finde fælles fodslag.

Metroens officielle kort bruger f.eks. en anden metode til at markere stationer — og en anden skrifttype — end S-togets kort. Og metroens linjer har fået farver, der allerede var brugt på kortet over S-togets linjer.

På det officielle kort, der forsøger at kombinere de to togsystemer, er der derfor lavet nogle kompromiser, der kan gøre det lidt vanskeligt at aflæse som passager.

Stationerne Kongens Nytorv og Christianshavn ligger ude i Øresund, kortet er "klemt", og det er svært at se, hvor stationerne ligger i forhold til byens topografi. 

Københavnsk-russisk kartografi

Det er her, at Kristoffer Torbjørn Bæk og Pasha Omelekhin træder ind i historien.

Omelekhin er en russisk designer der arbejder hos det store designbureau Art.Lebedev og har været med til at designe Moskvas officielle metrokort.

Bæk er en københavnsk mikrobiolog — med en kærlighed til både tog og kort, og derfor i særdeleshed til toglinjekort. Han havde i noget tid syntes, at det eksisterende kort over det københavnske system var mangelfuldt.

»Og det skal desuden laves fuldstændigt om, hvis der skal være plads til Cityringen,« siger Kristoffer Bæk.

For et par år siden satte Bæk sig derfor ved sin computer og lærte sig selv at bruge designprogrammet Illustrator, og efter mange måneders arbejde havde han på skærmen sit eget bud på et bedre kort. Og dét lagde han her i januar op på et website for transportkorts-entusiaster.

Nogle tusinde kilometer væk sad Pasha Omelekhin og så det nye kort dukke op på sin skærm. Den russiske designer var ligeså glad for toglinjekort som Bæk, og han kunne lide hvad han så.

Omelekhin kontaktede derfor Bæk et par dage senere. Ville han være interesseret i at arbejde sammen om at videreudvikle kortet?

Dét var Bæk, og de seneste otte måneders tid har de to som et hobbyprojekt sammen lavet den færdige version, der inkorporerer S-tog, regionaltog og alle metrolinjer — og som samtidig giver en indikation af, hvor i byen stationerne egentlig befinder sig. 

Bæks motivation har dog ikke alene været at skabe mere klarhed. 

»Et godt og flot kort kan i mine øjne være med til at brande en by — det primære eksempel er nok London,« siger Kristoffer Bæk. »Jeg boede i London i 2017 og elskede metrokortet, men også hele undergrundssystemets grafik og skiltesystem, som fungerer fantastisk.«

Klare linjer

Man kan spore inspirationen fra London i det nye kort, der dog samtidig er helt sit eget. Kortet er rent grafisk bygget op omkring den diamantformede cityring i centrum, og en designdetalje løser problemet med, at S-togets og metroens linjer deler officielle farver.

Cityringen er f.eks. rød på Metroselskabets eget kort, men det er S-togets linje H også på DSBs. På Bæk og Omelekhins kort er der derfor lavet forskel på udformningen af linjerne, mens farverne er bevaret.

For at man bedre kan orientere sig i kortet, er både kystlinje, Søerne og Stadsgraven på Christianshavn markeret — ligesom Indre By diskret er "løftet" fra resten af kortet.

Bæk-Omelekhin kortet er blevet til uden, at de to nogensinde har mødt hinanden. Alt arbejde er foregået på deres respektive computere — og udvekslet gennem netkablerne mellem København og Moskva.  

Du kan læse mere om kortet på dets helt egen hjemmeside, hvor du også kan downloade en stor version eller bestille kortet som plakat.

DOT — Din Offentlige Transport — har på trods af Cityringens snarlige åbning endnu ikke selv offentliggjort et opdateret, officielt kort, der samler byens toglinjer.

Her kan man kun vælge at se enten et metrokort eller et S-togs kort — eller en noget kaotisk sag med begge dele og busser.

Løsningen på denne mangel ligger måske lige for — i form af et dansk-russisk hobbyprojekt.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling