pixel

Royale with Cheese

McDonald's har taget sit fine jakkesæt på og er rykket ind på selveste Kongens Nytorv.

kbh magasin

Fakta

McDonald's Kongens Nytorv

Åben døgnet rundt, året rundt.

Visuel indentitet udviklet af e-Types. Stole af GUBI, lysekroner designet af Jürgen Bey og produceret af Moooi.

Følsom burger-arkitektur
Fakta

Følsom burger-arkitektur

Kongens Nytorv 17 er langt fra den første følsomme adresse, McDonald's har overtaget.

I Milano har burgerkæden i to årtier boet i fornemme Galleria Vittorio Emanuele II, en af byens største turistattraktioner. Adressen er dog netop blevet overtaget af shoppingarkadens anden Prada.

mcd_bergen.jpg
Træhusene i Bergens gamle bydel er på UNESCO's liste over verdens kulturarv. I et lille hvidt et ligger en McDonald's.

mcd_budapest.jpg
En af de første McDonald's i den gamle østblok åbnede i Nyugati stationsbygningen i Budapest. Den er fra 1877 og tegnet af de franske arkitekter fra Eiffel, der siden fandt på et vist tårn.

13.000 meldte sig ind i en protestgruppe på Facebook, men lige lidt hjalp det. Nu er den her, McDonald's på Kongens Nytorv 17. Væg i væg med Magasin og med Det Kongelige Teater som genbo. Massekulturen har indtaget finkulturen.

Den nyåbnede burgerfilial er dog ikke et kæmpe neon-ar i Kongens Nytorvs metrobyggerihærgede ansigt. Den ellers så rødgule fastfood-kæde har skruet ned for plastikpanelerne og op for lokalhistorien i et frieri til finkulturens forkæmpere.

To små, grå skilte med den karakteristiske gyldne måge figurerer stilfærdigt på hjørnet af Kongens Nytorv og Lille Kongensgade. Murfacaden er blevet grå, og smalle, sorte vinduer bærer også burgergigantens gule forbogstav øverst. Restauranten – som McDonald's insisterer på at kalde sig – ligger en halv etage op fra gadeplan, og glasskydedørene er allerede travle.

_magkbh_bent_l_mcdonald_kjoebenhavn_0089_.jpg

Kierkegaard som bordherre

Heller ikke indenfor er det en helt almindelig McDonald's, vi har med at gøre. Der er lagt op til finere fornemmelser med lysekroner (omkranset af plastcylindere) over bordene og danskdesignede stole fra Gubi. Bogstaverne CPH holdes til fange bag glasplader, der i hvid typografi peger på omgivelserne – d’Angleterre, Det Kongelige Teater, Nyhavn. Den samme grafik går igen nedenfor kasse-linjen, hvor den velkendte plastikmenu hænger trofast foroven.

"Vi har tænkt, at stedets historie skal fortælles, men at dette ikke nødvendigvis skal gøres gennem gamle ting," siger kommunikationsdirektør i McDonald's, Sara Helweg-Larsen.

Fortællingen, der er visualiseret af det danske brandingbureau e-Types, består blandt andet af citater fra Danmarks nationalklenodier Søren Kierkegaard og H.C. Andersen, der i disse selvsamme lokaler, har redigeret mesterværker for længere siden, end nogen af os kan huske. Ikke mindst til ære for turisterne: Kierkegaard er big in Japan og H.C. Andersen i Kina. Så her kan man fundere over, at "livet forstås baglæns, men må leves forlæns," mens man nyder sin cheeseburger og dispensercola.

_magkbh_bent_l_mcdonald_kjoebenhavn_0067_.jpg_magkbh_bent_l_mcdonald_kjoebenhavn_0091_.jpg

Den evige forandring

De vægge, der ikke er forbeholdt forfatter-ikoner og McDonald's egne kæmpe-stillebenfotos af dugget frugt, er dekoreret med billeder af forgange tider på Kongens ikke-længere-så-nye-torv.

"Vi har med billeder og tekst villet vise, at Kongens Nytorv altid har været i forandring," siger seniorkonsulent i e-Types, Thomas Sehested.

Engang hed stedet her Cafe à Porta, og var et hang-out for forfattere, skuespillere og politikere. Det syntes ideudviklerne godt, at det burgerspisende folk må oplyses om.

"Det kan godt være eksistentialisme ikke er standard for McDonald's, men so what," griner brandingkonsulenten.

_magkbh_bent_l_mcdonald_kjoebenhavn_0097_.jpg_magkbh_bent_l_mcdonald_kjoebenhavn_0048_.jpg

Tættere på perlekæde-segmentet

En kvinde i tresserne har lagt sin pelskåbe ved siden af sig i halvcirkelsofaen og sidder med sin lige så stilfulde mand og spiser en Filet-O-Fish, i hvad, der garanteret er en pause fra juleshoppingen. Der synes at være et lidt andet segment af gæster her end det, man ellers ser på McDonald's.

Jo, her er da også de sædvanlige coin-offer-købende teenagere, men der er en lavere kasket- og hængerøvsfaktor, og højere hvidt-hår-og-skjorte-faktor. Også børnefamilierne glimrer med sit fravær denne eftermiddag i den ret civiliserede udgave af burgerbiksen, mange elsker at hade.

McDonald's har ønsket en restaurant i den fine ende af Strøget i lang tid. Da det viste sig, at det gamle á Porta lå øde og stinkende i skybrudsforrådnelse, skred de til handling. Selv beskriver McDonald's Danmark det som en slags redningsaktion. En bringen tilbage til live af et gammelt, historisk lokale, som nu atter skal ånde af liv og mennesker.

_magkbh_bent_l_mcdonald_kjoebenhavn_0081_.jpg_magkbh_bent_l_mcdonald_kjoebenhavn_0057_.jpg

Vandalisme eller redningsaktion

Selvom lokalerne selv før det store skybrud havde været mere døde end levende i lang tid, ville 13.000 københavnere øjensynligt foretrække et mennesketomt hjørne frem for, at en multinational burgerkæde, frontet af en klovn, skulle indtage finkulturens danske epicenter. På Facebook-siden 'Famne Nej til McDonald's på Kongens Nytorv' tales der om vandalisme og hvorfor, UNESCO ikke har gjort noget for at stoppe vanhelligelsen.

"Der har ligget alle mulige skod-steder her i området, og med grimme facader. Det har man ikke hørt nogle protester imod," siger Thomas Sehested, som synes, at det bliver lidt letkøbt at svine McDonald's til for at de nu har snuppet lokalerne.

Sara Helweg-Larsen fra McDonald's Danmark mener, at debatten om restaurantens åbning er blevet symbolsk og mere har drejet sig om, hvorvidt man kan lide McDonald's eller ej, end om åbningen af burgerbiksen gør visuel vold på området.

Hvorom alting er, bliver der allerede langet burgere og fritter over disken en masse på Kongens Nytorv. Den ligger jo også lige dér.

_magkbh_bent_l_mcdonald_kjoebenhavn_0002_.jpg

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

Guide: Her er 7 gode bidder af Lorteøen, der vil få dig til at kalde den noget andet.

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling