pixel

Metro M5 bliver orange

En sætning i Christiansborgs nye aftale om infrastruktur indikerer vejen frem for Københavns metro.

metro m5 refshaleoen lynetteholm

Københavns kommende metrolinje M5 ender formentlig med både at blive orange og at være deluxe-udgaven af de tre valgmuligheder, der var på hylden.

Begravet i Christiansborgs netop vedtagne aftale om ny infrastruktur i Danmark frem mod 2035 finder man nemlig et punkt om anlæggelse af ny metro i København.

Detaljerne er indtil videre sparsomme, men den kortfattede beskrivelse løfter sløret for, hvad hovedstaden har i vente. I aftalen står:

"Projektet omfatter en VVM-undersøgelse og anlæg af en metroforbindelse fra Østerport over Refshaleøen og til Lynetteholm"

Teksten er ledsaget af en simpel skitse til linjeføringen, og dén viser, at Folketinget nu vil arbejde videre med den orange løsning — en løsning der også er kendt som 'M5 Vest'.

Ikke blå og lilla

I august 2020 fremlagde parterne bag anlægget af Lynetteholmen tre forskellige udspil til, hvordan den nye ø kan kobles på byens metrosystem.

Den billigste — blå — løsning var at lade den eksisterende Nordhavnsmetro M4 dreje mod sydøst, henover Lynetteholmen og Refshaleøen for til sidst at ende ved Kløverkvarteret på Amager — et stort område i forbindelse med Kløvermarkens fodboldbaner der er udset til at blive byudviklet om rundt regnet 10 års tid.

Den løsning er Christiansborg dog gået udenom.

Den mere ambitiøse, lilla mulighed er også blevet fravalgt. Her ville en ny linje M5 køre fra Østerport, nordøst til Lynetteholmen og derfra sydpå mod samme Kløverkvarteret. Til sidst ville M5 dreje stik vest og slutte sig på Københavns Hovedbanegård.

M5 Vest

Den tredje — og orange — version, som er nu er indeholdt i Christiansborgs aftale er betydeligt anderledes end de andre to.

Her er der nemlig tale om en ny metro M5 der breder sig både vest og øst i byen, og dermed er det den mest omfattende af de tre muligheder, der blev bragt i spil i 2020.

I første omgang vil man altså alene gå videre med den relativt korte strækning der fra Østerport bevæger sig til Refshaleøen og videre til to stop på Lynetteholmen. Her vil der formentlig blive efterladt en blindtarm, så metroen senere kan blive ført videre nordpå mod Nordhavn.

Men planen for den orange M5 omfatter også et stort cirkelslag fra Østerport mod vest — blandt andet forbi Rigshospitalet og Stengade på Nørrebro inden denne linje også slutter på det østlige Amager tæt på Kløverkvarteret. Det er derfor, at løsningen også er blevet omtalt som 'M5 Vest'.

Hvornår man i givet fald vil gå videre med den vestlige del af M5 vides endnu ikke. Men med infrastrukturplanen frem mod 2035 ser Christiansborg ud til at have taget et valg, der vil forme udbygningen af metroen de næste mange år.

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling