Højbanepark langs Nordhavnsmetroen

Metroen prøver noget helt andet til forpladserne ved de to kommende stationer i det indre Nordhavn.

metroforplads nordhavn sleth

Når metroafgreningen til Nordhavn åbner i slutningen af 2019, som en lille efternøler til sommeråbningen af hovednummeret Cityringen, bliver det i gadeplan med helt egne specialdesignede forpladser, der bryder med den velkendte grå standardoplevelse  fra resten af københavnernes metro.

Kort
Orientkaj Station

Nordhavnslinjen M4 kommer til at dreje fra ved Østerport og have første stop på en underjordisk perron ved Nordhavn Station, forbundet til S-togene med en gangtunnel.

Derefter kører metrotogene op i lyset og fortsætter på en højbane de sidste godt 500 meter ud til Orientkaj Station, tæt ved den nye kæmpe Copenhagen International School.

Og til at udforme områderne omkring og mellem de to stationer har Metroselskabet for første gang indkaldt eksterne arkitekter.

Sammen med Københavns Kommune og Nordhavnens udviklingsselskab By & Havn har Metroselskabet bedt de tre tegnestuer Cobe, Sleth og Sangberg Architects (tidligere Polyform), der i forvejen er involveret i udviklingen af Århusgadekvarteret i det indre Nordhavn, om at komme med bud på strækningen langs højbanen.

Røde fliser og grønne træer

Efter forslag fra Cobe får forpladsen ved Nordhavns Station, der døbes Nordhavn Plads, en markant rød teglbelægning. Det skal vise pladsens tilknytning til Århusgadekvarteret, hvor de ældre byggerier også kaldes Den røde by.

Der skal plantes masser af træer både på pladsen og langs cykelstien Det Grønne Loop, som kommer til at gå langs med metroens linjeføring og dermed understrege Nordhavns kollektive hovedfærdselsåre.

Tættere på højbanestationen Orientkaj mødes cykelstien af et langstrakt byrum, der ved Trælastkaj bliver til den næste egentlige forplads ud mod vandet.

Den er tegnet af Sleth, der vil lave en nænsom opdeling af pladsen med mulighed for cykelparkering og rekreative lommer med tæt beplantning og udstrakte siddemuligheder langs kajen.

Metroens højbane kommer til at se ud som den kendes fra Ørestad, men nede under sporene skal anlægges en aktivitetsplads med tilbud, der favner flest mulige bruger- og aldersgrupper. Et fælles forslag fra Sangberg Arcitects og Cobe er valgt som grundlag for den videre udvikling, hvor Nordhavns boomende lokalbefolkning skal inddrages.

Det er ikke planen, at Orientkaj skal være endestation for Nordhavnsmetroen for evigt. Men en forlængelse i et loop helt ud på spidsen af det ydre Nordhavn og tilbage igen ligger mindst et årti længere ude i fremtiden.

Mest læste

Li’ KBH

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
København
Få mere sollys ud af vintermånederne ved at skabe bakker i de klassiske københavnerkarreers vindstille gårde.

seneste
byens rum

  • Byens Rum
  • Nordhavn
Genbrugsby: Nordhavns største industribygning er udhulet og forvandlet til et dramatisk boligbyggeri med byens dyreste lejlighed – og en udsigtsrestaurant for alle på toppen.
  • Byens Rum
  • Nordhavn
Københavns Kommune afviser ikke planerne om at rejse Vesteuropas højeste højhuse – og nu skruer et tredje forslag helt op for både antal, højde og fallos-symbolik.
close logo

Hvis alle læsere også bliver medlemmer, vil fremtiden se lysere ud

Støt Magasinet KBHs arbejde – fra kun 20 kr. / måned