Højbanepark langs Nordhavnsmetroen

Metroen prøver noget helt andet til forpladserne ved de to kommende stationer i det indre Nordhavn.

metroforplads nordhavn sleth

Når metroafgreningen til Nordhavn åbner i slutningen af 2019, som en lille efternøler til sommeråbningen af hovednummeret Cityringen, bliver det i gadeplan med helt egne specialdesignede forpladser, der bryder med den velkendte grå standardoplevelse  fra resten af københavnernes metro.

Kort
Orientkaj Station

Nordhavnslinjen M4 kommer til at dreje fra ved Østerport og have første stop på en underjordisk perron ved Nordhavn Station, forbundet til S-togene med en gangtunnel.

Derefter kører metrotogene op i lyset og fortsætter på en højbane de sidste godt 500 meter ud til Orientkaj Station, tæt ved den nye kæmpe Copenhagen International School.

Og til at udforme områderne omkring og mellem de to stationer har Metroselskabet for første gang indkaldt eksterne arkitekter.

Sammen med Københavns Kommune og Nordhavnens udviklingsselskab By & Havn har Metroselskabet bedt de tre tegnestuer Cobe, Sleth og Sangberg Architects (tidligere Polyform), der i forvejen er involveret i udviklingen af Århusgadekvarteret i det indre Nordhavn, om at komme med bud på strækningen langs højbanen.

Røde fliser og grønne træer

Efter forslag fra Cobe får forpladsen ved Nordhavns Station, der døbes Nordhavn Plads, en markant rød teglbelægning. Det skal vise pladsens tilknytning til Århusgadekvarteret, hvor de ældre byggerier også kaldes Den røde by.

Der skal plantes masser af træer både på pladsen og langs cykelstien Det Grønne Loop, som kommer til at gå langs med metroens linjeføring og dermed understrege Nordhavns kollektive hovedfærdselsåre.

Tættere på højbanestationen Orientkaj mødes cykelstien af et langstrakt byrum, der ved Trælastkaj bliver til den næste egentlige forplads ud mod vandet.

Den er tegnet af Sleth, der vil lave en nænsom opdeling af pladsen med mulighed for cykelparkering og rekreative lommer med tæt beplantning og udstrakte siddemuligheder langs kajen.

Metroens højbane kommer til at se ud som den kendes fra Ørestad, men nede under sporene skal anlægges en aktivitetsplads med tilbud, der favner flest mulige bruger- og aldersgrupper. Et fælles forslag fra Sangberg Arcitects og Cobe er valgt som grundlag for den videre udvikling, hvor Nordhavns boomende lokalbefolkning skal inddrages.

Det er ikke planen, at Orientkaj skal være endestation for Nordhavnsmetroen for evigt. Men en forlængelse i et loop helt ud på spidsen af det ydre Nordhavn og tilbage igen ligger mindst et årti længere ude i fremtiden.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Alle kan læse vores indhold, og sådan ser vi det helst fortsætte. Men vi er et lille foretagende, og der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive støttemedlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

Li’ KBH

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Opmærksomhed og debat giver bedre by

Støt Magasinet KBH – fra kun 20,-/md.