pixel

En kvart milliard frigivet: Modernisering af Hovedbane­gården på vej

DSB har nu fået grønt lys og 217 millioner kroner til at modernisere Hovedbanegården og området ud mod Reventlowsgade. Nørreport Station bliver også løftet.

kobenhavns hovedbanegaard

Nyheden om moderniseringen af Københavns Hovedbanegård er faktisk slet ikke en nyhed.

I sommer offentliggjorde Christiansborg den store 'Infrastrukturplan 2035', hvor der gemte sig en note om at modernisere Hovedbanegården og Reventlowsgade for 215 millioner kroner — og lige siden har nærværende magasin været på jagt efter nye oplysninger i sagen.

Nu kan vi så endelig bringe lidt flere detaljer.

DSB har fået grønt lys fra forligskredsen bag infrastrukturaftalen til at påbegynde moderniseringen af Hovedbanegården og området ud mod Reventlowsgade. Samtidig er der også frigivet penge til at forskønne Nørreport Station.

På Hovedbanegården vil ombygningen især blive synlig ud mod Reventlowsgade. Her vil dele af Hovedbanegårdens facader ud til gaden blive åbnet op, så der kan indrettes butikker og caféer. Formålet er at skabe et mere attraktivt byrum for passagerer og besøgende på gennemrejse.

Her spiller Revenlowsgade en nøglerolle, da en stor andel af passagerer passerer gaden for at skifte fra Cityring-metroen til tog- eller busforbindelser på Hovedbanegårdens øvrige område. Og Hovedbanegårdens facade mod Reventlowsgade bærer i dag tydeligt præg af at være en 'bagside' — med enten meget små vinduer eller helt tilmurede partier i stueetagen. 

Indgangene til den store station er samtidig små og smalle. Ved at åbne facaden op kan ikke blot skabes bedre forbindelser men også et helt nyt, og mere attraktivt, københavnsk byrum.

Den sydlige del af Reventlowsgade blev renoveret i 2019 med blandt andet ny belægning og en pladsdannelse — men med den tillukkede Hovedbanegård er byrummet ikke blevet aktiveret, som det kan blive med flere udadvendte aktiviteter.   

Respekt for arkitektur

Indvendigt skal Hovedbanegården — der stod færdigopført i 1910 — moderniseres med respekt for den oprindelige arkitektur.

Det skal blandt andet ske i form af nye bygninger inde i den store hal, og ved samtidig at skabe mere luft imellem bygningerne. Den indre ombygning skal hjælpe med at give en bedre fordeling af passagerne — og gøre det til en tryggere og rarere oplevelse at opholde sig på Hovedbanegården. 

Moderniseringen kommer til at koste omkring 257 millioner kroner — lidt over en kvart milliard kroner. Der er afsat 217 millioner kroner i regeringens "Infrastrukturplan 2035", mens de resterende 40 millioner kroner finansieres af DSB selv.

Arbejdet forventes at starte næste år og vil efter planen være færdigt i 2027.

Nørreport skal være et tryggere sted

Som vi blandt andet skrev tilbage i april, så er Nørreport Station alvorligt slidt ned — tynget af sin titel som landets travleste togstation.

Derfor er der også afsat 25 millioner kroner i infrastrukturplanen til at give den forholdsvis unge station en opfrisker. Det nye Nørreport stod færdig i 2015. 

Det er blandt andet Nørreport Stations gadebelægning, som består af granitfliser og stålelementer, der allerede er slidt ned. Nogle steder er flisebelægningen medtaget i sådan en grad, at der er opstået huller mellem flise og stålelement, og det udgør en risiko for faldulykker.

Samtidig er gadebelysningen der sidder i stationens 11 ventilationstårne så mærket af hærværk, at det bidrager til et utrygt miljø omkring stationen.

Renovering af både flisebelægning og belysning står øverst på renoveringslisten. Derudover skal blandt andet trapper og perroner moderniseres — noget der ikke var en del af moderniseringen i 2015 og noget som mangt en københavner har efterlyst i årtier.

At træde ned på Nørreports perroner er i dag en noget ussel oplevelse — ofte ledsaget af en ubehagelig luftkvalitet. Men i forbindelse med den kommende renovering vil der også blive fjernet graffiti og arbejdet med at reducere lugtgener på og omkring stationen.

Lige nu arbejder DSB og Københavns Kommune på en foranalyse, der skal pege på, præcis hvordan stationen og området omkring skal forskønnes — og hvordan Nørreport i fremtiden bliver et mere behageligt og trygt sted at opholde sig.

Foranalysen forventes at ligge klar her i sommer, men arbejdet med at renovere Nørreport forventes først at starte op til næste år og vil være afsluttet i 2025.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling