pixel

Kun syv år gammel, men: Nørreport skal friskes op

Landets travleste stationsplads er mærket af den hektiske aktivitet døgnet rundt. Ny undersøgelse skal afklare, hvordan Nørreport Station skal renoveres.

cobe norreport station

Det er ganske normalt at mærke alderen tynge, jo ældre man bliver. Men det er dog de færreste syv-årige, der er så mærket af slid, at de trænger til at få udskiftet vitale dele.

Ikke desto mindre er der allerede alvorlige tegn på slid på Nørreport Station. Det er særligt stationspladsens flisebelægning og belysning, der er mærket af den store mængde trafik, som landets travleste trafikale knudepunkt oplever. Ikke mindre end 250.000 mennesker passerer forbi på daglig basis.

Københavns Kommune har ansvaret for vedligehold af blandt andet belægning og belysning på Nørreport Station. Derfor er politikerne på Københavns Rådhus blevet enige om at afsætte midler til en foranalyse, der — i samarbejde med DSB — skal undersøge, hvordan de nuværende slidproblemer kan løses på bedste vis, og hvordan stationspladsen kan gøres billigere at vedligeholde i fremtiden.

Kommunen og DSB afholder hver 50 procent af udgifterne til foranalysen, der har et samlet budget på 1,6 millioner kr.

Som en del af den såkaldte overførselssag — også kendt som Københavns Kommunes "lille budget", hvor ubrugte midler fra året før fordeles til nye projekter — har politikerne fundet 800.000 kroner til sin del af regningenr.

DSB har allerede har fået økonomisk støtte fra staten til forskønnelse af Nørreport Station. I forbindelse med "Infrastrukturplan 2035" fik DSB bevilget 25 millioner kroner til at give den forholdsvis unge station en tiltrængt ansigtsløftning — disse midler er dog ikke mindst til den underjordiske del af stationen.

Ansvaret for vedligehold af stationen er delt således, at Københavns Kommune har ansvaret for belægning og belysning over jorden, mens DSB har ansvaret for eksempelvis trapper, bygninger og elementer under jorden. Foranalysen skal nu hjælpe DSB og kommunen med at koordinere indsatsen.

Porøse granitsten

Nørreport Stations gadebelægning er ikke som andre belægninger i København. Materialerne består hovedsageligt af større og mindre granitfliser og rustfri stålelementer og kræver mere vedligehold end eksempelvis københavnerfliser, chaussésten og brosten, der bruges som belægning i store dele af byen.

Kombinationen af granitfliser, rustfri stål og 250.000 passerende københavnere henover Nørreport Station fører til jævnlige opgravninger, reparationer og efterfølgende reetableringer. Det gør pladsen dyr at vedligeholde, og når der opstår skader i belægningen, bruges der asfalt til at lappe hullerne med i stedet for de oprindelige granitfliser og stålelementer.

Det er en fremgangsmåde der i mange år også blev brugt på tilstødende Købmagergade inden dens renovering. Flere og flere asfaltpletter reducerede kvaliteten af gaden — både æstetisk og funktionelt.

Med belægningen på Nørreports nuværende udformning og skadesomfang, er det Teknik- og Miljøforvaltningens vurdering, at pladsen vil forfalde i sådan en grad, at den inden for cirka 15 år vil kræve en totalrenovering — på trods af, at pladsen altså blev anlagt i 2015, for blot syv år siden.

Til sammenligning har en almindelig plads i København en forventet levetid på cirka 50 år.

Samtidig vil omkostningerne til vedligehold vokse i takt med, at skaderne forværres, og at risikoen for faldulykker vokser.

Belysning udsat for hærværk

Der er i dag installeret 11 ventilationstårne på Nørreport Station, som hver er beklædt med 21 buede glasplader. Tårnene er oplyst med lamper, der er monteret på tårnene bag de buede glasplader. Lyset skal medvirke til at skabe øget tryghed på stationspladsen.

Men gentagende gange bliver de buede glasplader udsat for hærværk, hvilket fører til ustabil drift af belysningen bag dem. Glaspladerne er dyre at udskifte, dels fordi de kun produceres af én enkelt producent i Sverige, og dels fordi udskiftningen af ét smadret glas forudsætter, at store dele af de øvrige glasplader på ventilationstårnene også skal afmonteres.

Der er ikke afsat driftsmidler til belysning på Nørreport Station eller til udskiftning af defekte glasplader, hvilket betyder, at glas ikke udskiftes ved hærværk — og pladsen forfalder yderligere.

Klar til sommer

Københavns Kommune har været i løbende dialog med DSB og BaneDanmark omkring status på Nørreport Station for at finde mulige løsninger, der fremtidssikrer stationspladsens udseende og driftsvenlighed.

Den kommende foranalyse skal hjælpe parterne med at udarbejde et fælles idékatalog med en oversigt over driftsvenlige materialer, der fremover skal bruges til blandt andet stationspladsens flisebelægning og belysning — i respekt for det oprindelige 'Ny Nørreport Station' som designet af arkitekterne fra Cobe, og de oprindelige krav til gadebelægning og belysning.

Herefter adskilles projekterne, og hver part kan udbyde og indgå kontrakt med den rådgiver og entreprenør, de ønsker til de projekter, de ønsker.

Foranalysen forventes at ligge klar allerede her i sommeren 2022.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Peter Skjøt
…hmmm… der er vist nogle “kreative” anlægsarkitekter, der burde få nogle smæk med våd avis.
bo schmidt
det er muligt arkitektur er en kunst. Det er vel ikke forbudt for bygherrerne ,at stille spørgsmål. men jeg er bange for at det ikke sker i øvrigt må den rådgivendeinginør også bære sin del af ansvaret.
dome_4051
Igen et eksempel på et byggeri her i København, hvor man er blevet forblændet af arkitekters visioner på tegnebrættet uden at tage virkeligheden i ed! En offentlig plads der er slidt ned efter 7 år er intet mindre end en skandale. Synes ovenstående artikel er en tandløs omgang, som kunne være noget mere kritisk i sin vinkel. Hvorfor skriver ikke I ikke om hvem bygherre og arkitekt er? Finder ud af hvordan det kunne gå så galt? Hvordan man aldrig kan parkere sin cykel derinde eller hvor trøstesløs pladsen virker? Som bruger af stedet, synes jeg den gamle Nørreport var langt hyggeligere. Er dødtræt af at skulle lægge skattekroner til forfejlede offentlig byggeri. Lad os få en ordentlig statsarkitetur igen og få en smuk hovedstad igen, for lige nu sejler byen og ligner noget der er løgn.
hcholdt
Hvorfor bruge man ikke helt almindelige (københavner)fliser med brosten imellem til fodgængerarealer overalt i København? Man kunne så samtidig beslutte, at cykelstier skal være belagt med asfalt. Så kan man se, hvad der er til fodgængere, og hvad der er til cyklister (skræmmeeksempel: Vester Voldgade). Meget kan se godt ud på en tegning set oppefra, men tænk over den daglige brug, holdbarhed. Æstetik og daglig brug kan godt gå hånd i hånd. Men det er vigtigt, at funktionen er i højsædet, når vi taler trafik. Tænk fx på, at cyklister vælger den lette vej. Man får dem ikke til at cykle omveje.
Michael Kring hcholdt
Hørt. Det har altid undret mig, at der er lavet cykelparkering på pladsen, men ingen sti hen til dem, eller væk fra dem.
belnurze@gmail.com
Når man intet ved om byggeri, så gør det mig ærgerlig, at der jævnligt er problemer med store byggerier i Kbh. Nørreport kan ikke tåle så mange mennesker og hærværk - øh, hvad tænkte ‘man’ mon så, det skulle tåle? Østerbro svømmehals fliser tåler ikke vand. Niels Bohr Inst. skulle være færdigt i 2016, men er mangelfuldt lavet og har kostet Skandaløst mange penge. Kæmpe vandskade i Nordfløjen på RH pga. dårligt byggeri. Det er virkelig svært at forstå, hvor ansvarligheden og faglig stolthed er blevet af. Desværre

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling