pixel

Usikker økonomi forsinker nedrivning af Bispeengbuen

Før Københavns og Frederiksberg Kommune kan overtage Bispeengbuen fra staten, skal ny analyse kortlægge økonomi og tilstand.

Projektskitse for halveringen af Bispeengbuen og et nyt grønt byrum nedenfor

I 2022 var det håbet, at nedrivningen af den ene af de to Bispeengbuer kunne begynde i 2027 — så der i 2030 kunne stå et grønt byrum og en genåbnet Ladegårds Å.

Men nu er den plan blevet yderligere forsinket, efter et politisk flertal i Københavns Kommune har stemt for nærmere at undersøge projektets økonomi og den fysiske tilstand af den nuværende Bispeengbue.

Problemstillingen er opstået, fordi projektet forudsætter, at Københavns og Frederiksberg Kommune overtager ejerskabet af Bispeengbuen fra Staten.

Der er p.t. tre modeller for overdragelse i spil, men der er kun statslig opbakning til én af dem: At både selve buen med vejen og de omkringliggende byrum overdrages til de to kommuner.

Staten ønsker ikke en model, hvor de beholder buerne, mens kommunerne overtager arealet under dem.

Den nye analyse skal derfor mere præcist belyse, hvad det vil koste kommunerne at overtage og drive broen — en opgave der i dag er statens — og i hvilken stand de to broer er i dag.

Samtidig skal den afklare, hvilke økonomiske tilskud staten eventuelt kan bidrage med i forbindelse med overdragelsen.

Tunnel blev til halvering af bue

Bispeengbuen blev opført i starten af 1970'erne for at udvide en trafikal flaskehals for biltrafikken fra nord ind mod København.

Det var i bilismens heyday, men allerede dengang var der protester mod at bygge en indfaldsvej gennem byen i 2. sals højde.

I det 21. århundrede er fokusset på blødere trafik, bedre byrum og klima kun vokset. Og i 2022 stemte et politisk flertal i Københavns og Frederiksberg Kommune for et forslag om at fjerne den sydlige af de to buer.

Målet var at gøre plads til fritlæggelsen af Ladegårds Å og et grønt byrum under, og ved siden af, den bue, der fik lov at stå.  

Det godkendte forslag var en reduceret udgave af en tidligere vision fra 2010'erne: At grave al biltrafikken på Bispeengbuen ned i en tunnel.

Af hensyn til både økonomi, tid og CO₂-aftryk valgte politikerne dog at gå videre med halveringsmodellen, hvor biltrafikken fortsætter over jorden som i dag — men kun på den ene bue. Den anden fjernes altså til fordel for det grønne område med den fritlagte å.

En undersøgelse har vist, at løsningen ikke vil påvirke biltrafikken, da én bue har tilstrækkelig kapacitet til at afvikle den.  

Usikker økonomi forsinker

Indledningsvist vurderede man, at denne, mindre løsning ville koste kommunekasserne godt 240 millioner, men den forventede, samlede regning var i 2023 steget til godt 660 millioner kroner, hvoraf kommunen skulle betale omkring 400 mio. kr.

Også dét tal er der dog nu tvivl om, og derfor vil man altså kigge projektøkonomien efter i sømmene, så borgerne i København og på Frederiksberg ikke ender med en stor ekstraregning.

Udfordringen er ikke mindst, at hvis de to hovedstadskommuner skal overtage begge buer, så skal de også stå for at renovere og vedligeholde dén, der skal blive stående. Og da der ikke er fuld klarhed over, hvor dårlig stand den er i, siger embedsværket, at der er "væsentlige usikkerheder forbundet med økonomien i at overtage Bispeengbuen".

Derfor skal det tekniske undersøges nærmere — samtidig med at man nu skal i grundigere forhandlinger med staten om de økonomiske vilkår for den eneste model, som staten altså vil acceptere: At de to kommuner overtager ejerskab af både buerne og arealet under.

Undersøgelsen skal dog først finansieres, og det kan først ske ved de årlige budgetforhandlinger til september. Derefter forventes den afsluttet i midten af 2027 — altså efter, at det oprindelige startskud til omdannelsen skulle have lydt.

Derfor er der ikke længere noget håb om, at der kan ligge en fritlagt Ladegårds Å klar i 2030 — og man skal nok lægge yderligere en del år til for at lande på et realistisk bud på, hvornår det kan ske.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Sebastian hørup

Læg nu den hele ned, hold op med de latterlige besparelsesøvelser! “Med 4m højt støjværn”

Nej, den bedste løsning er at ligge den hele ned,.
David Busk
Lad os lade det blive en eng igen.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling