pixel

Ny plan for kvarter omkring 'København Syd'

Snart er stationen færdig og får et nyt navn — og så kan et helt lille kvarter opstå omkring 'København Syd'.

rendering københavn syd

I øjeblikket er det en stor metro-byggeplads flankeret af nybyggerier på den ene side og jernbanespor på den anden.

Men om ikke så længe skal området omkring 'København Syd' udvikles til en sammenhængende bydel med nye boliger, erhverv og byrum — og en ny cykelattraktion.

Vi er naturligvis i området, hvor man i dag finder 'Ny Ellebjerg' station, som til næste år vil blive omdøbt til 'København Syd', når stationen også kommer med på Københavns metronet. Dét sker når den nye gren af M4 til Sydhavn åbner.

Med så meget offentlig transport koncentreret ét sted er det oplagt også at bygge ny by her, og nu er en masterplan for området blevet udpeget efter en arkitektkonkurrence.

2½ fodboldbane

I stationsområdet er man p.t. både ved at bygge den nye metrostation og ombygge den eksisterende station, så det hele fremover vil hænge sammen i et nyt knudepunkt, hvor både metro, S-tog og regionaltog gør holdt — og på lidt sigt også internationale tog.

Når dét er overstået — og byggemaskinerne er kørt videre til næste projekt og næste metrolinje — vil man stå med et kileformet areal på størrelse med omtrent 2½ fodboldbaner.

Den meget aflange form gør det ikke til det nemmeste sted i verden at bygge god, ny by — men en jury bestående af blandt andet Metroselskabet og Københavns Kommune har peget på et forslag fra de to arkitektfirmaer Holscher Nordberg og Adept som det bedste bud på at løse udfordringen.

Dét betyder kort sagt, at et enkelt højt "boligtårn" vil blive suppleret af lavere byggerier i "københavnerskala', som arkitekterne selv kalder det i deres projektbeskrivelse.

Verdens bedste cykelby

Byggeriet er tæt og kompakt, og den bløde trafik er prioriteret frem for bilerne. I planen formulerer arkitekterne det således, at cyklismen "fremhæves og iscenesættes som et unikt element."

Der er altså tale om en helhedsplan, der er opbygget efter et princip om cycling first.

Gennem hele det lange område slanger en cirka 600 meter lang cykelsti sig — bevidst udformet med små sving undervejs, så strækningen ikke blot er noget der skal tilbagelægges men bliver til en lille oplevelse, hvor man ikke helt ved, hvad der er om næste hjørne.

Den bugtede cykelsti vil ikke blot inkorporere et meget københavnsk indslag i kvarteret, men også give mulighed for nye byrum, der hvor cykelstien "knækker" — og skabe god plads til nye byggerier, da der ikke skal være plads til biler i området.

Nina Kampmann — chef for udvikling hos Metroselskabet og medlem af juryen — har ikke mindst hæftet sig ved den cykel-fokuserede løsning. Hun siger i forbindelse med offentliggørelsen af vinderen:

"Der er en gennemtænkt strategi for byrummet, stor fleksibilitet og mange detaljer som for eksempel en gennemgående og oplevelsesrig cykelsti, der bidrager til Københavns målsætning om at være verdens bedste cykelby.”

Det hviler på buen

Der skal nu arbejdes videre med detaljerne i det arkitektoniske udtryk, men et gennemgående element i helhedsplanen, som bydelen hviler på — både bogstaveligt og i overført betydning — er buen.

Mange af de nye byggerier er designet med helt åbne stueetager og bygningskroppe der hviler på buer.

'Buen' er konstruktionsmæssigt stærk og kan bære på meget — og i den nye plan bliver den også til et gennemgående element, der skal give området sin egen identitiet. Ingen andre steder i København finder man et område med flere byggerier med højtloftede, åbne stueetager indrammet af bueslag.

Samtidig lægger planen op til, at der laves dybde og variation i facaderne, så der skabes oplevelser i øjenhøjde — noget som mange mener er fraværende i flere andre, nyudviklede, københavnske områder.

Løfter området

Yderligere to teams var indbudt til den arkitektkonkurrence, der altså nu er afsluttet. Henholdsvis Cobe og CF Møller — sammen med diverse partnere — må dog i denne omgang nøjes med at glæde sig over, at de fik lov at være med.

Næste led i arbejdet bliver at forfine vinderplanerne, der endnu er overordnede — en proces der blandt andet vil involvere de lokale i området, der får lov at give deres besyv med.

I sidste ende skal arbejdet munde ud i en færdig lokalplan for det omfattende byggeri, som derefter kan gå i gang.

Når stationen København Syd står helt færdig, forventes den i fremtiden at have mere end 30.000 daglige passagerer.

Det er stadig et stykke efter Hovedbanegården, hvor mere end 100.000 kommer hver dag — men det er et højt tal for en station, der indtil for nylig lå i et lidt glemt hjørne af byen. F.eks. er det cirka tre gange flere, end der benytter den ellers ganske travle metrostation på Christianshavn, som havde 11.000 passagerer om dagen i 2022.

Den markante udvidelse af infrastrukturen har allerede sat gang i udviklingen af det omkringliggende område — og skaber fortsat interesse for mere ny udvikling. Det er kun få dage siden, at vi kunne fortælle om et nyt, stort boligbyggeri, der ligger kun godt 100 meter fra den kommende station.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

emcool
Relateret: Hvornår begynder arkitekthuse at vise mere end bare tegninger af deres visioner? Vi har 3d software og (især) muligheder med VR (som man kan se på nettet (WebVR) på enten normal computer eller vr headset).. Få det udviklet så vi kan se på sagerne ordentligt og i alle leder og hjørner, og evt. cykle en tur ned gennem området inden det bygges! :)
Niels Madsen_1
Håber at hele området lige omkring stationen ikke plasterets til med cykelstativer og henkastet cykler. Jeg håber at der er en kreativ sjæl som kunne komme på en ide hvor cykler er parkeret så man ikke skal kravle over dem.
Heidi Denning
Det ser spændende ud med plads til cykler. Så håber jeg bare ikke, at cyklerne igen skal køre rundt på brosten, som mange andre steder i byen. Bedste cykelby og brosten passer på ingen måde sammen. Heller ikke selvom brostenene er flade.
Lars Barfred 1
Lyder lidt hult med "cycling first", og der ikke er et cykel p-hus efter nederlandske dimensioner og kvalitet. Tænker der mindst skal være plads til omkring 4000 cykler og gerne i cykelstativer man kan cykle hen til, uden at skulle trække, forcere trapper mv.
finn.breddam Lars Barfred 1

Jeg har faktisk sendt dem (altså Metroselskabet og kommunen) et forslag til omfattende cykelparkering, som vil være adskilt fra de to store byggefaser, der ligger i den her "helhedsplan".

(Jeg går ud fra, at der er planlagt noget cykelparkering der er klar når metroen åbner i 2024. Så går der måske et år eller to - og så kommer første fase af det her byggeri, dvs. byggekraner og lastbiler og hegn igen tromlende ind over det hele. Bl.a. cykelstativerne :D )

En del af argumentet for mit forslag er, at hele Hvidovre bliver metro-opland. Folk vil begynde at cykle forbi S-togsstationer for at komme med metroen. Altså: virkelig mange cykler. Der skal bygges noget stort, som kan blive stående mens de bygger.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling