pixel

Skal den samme gade virkelig graves op igen og igen?

Københavns Kommune erkender, at evigt vejarbejde tærer på tålmodigheden — og lancerer en plan for at stoppe unødvendige opgravninger.

vejarbejde, byggeri, afspærring

Er du træt af at se den samme vej blive gravet op igen og igen?

Du er ikke alene.

Københavns Kommune er selv blevet så frustreret over både egne og andres gentagende opgravninger, at de nu lancerer en ambitiøs plan.

Målet er færre trafikpropper, bedre asfalt og et smart, digitalt våben mod byens konstante rod.

Rod i outlook og excel-ark

Selvfølgelig betyder både almindeligt vedligehold og udvikling af byen vejarbejde.

Men når den ellers nylagte vej skal graves op ugen efter, fordi en ny cykelsti eller udskiftingen af et vandrør ikke var blevet koordineret, er der et alvorligt problem.

Det evige arbejde er dyrt, ineffektivt og slider unødvendigt på infrastrukturen.

Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning har altså erkendt problemet og gennemført en analyse som et tydeligt tegn på, at man nu vil skifte mangelfuld kommunikation og koordinering ud med et nyt, effektivt system — som skal være på plads inden 2027.

Projektet har blandt andet undersøgt, hvorfor koordineringen i kommunen er så svær.

Analysen peger på, at problemet især ligger i kommunens komplekse struktur. Hver afdeling har udviklet sin egen måde at koordinere på. 

Der mangler et centralt overblik, som i dag i stedet er spredt tyndt ud i systemer som Sharepoint, Outlook og diverse Excel-ark. Koordineringen bliver dermed afhængig af enkeltpersoner — og data ender med at være fragmenterede og forældede.

Når afdelinger samtidig kæmper for, at netop deres projekt er det vigtigste, ofte med argumentet "det er politisk besluttet" — noget alle projekter i en kommune som regel er — går det galt.

Konklusionen er, at koordinering er nøgleordet, hvis der skal skabes overblik og situationen blive bedre. 

Hvad gør andre byer for at skabe overblik?

Projektgruppen har kigget på, hvordan andre storbyer løser "grave-puslespillet."

For det er ikke altid nemt at koordinere, hvis kommunen selv har gang i flere projekter det samme sted — og der derudover er helt andre aktører, der står for at sikre, at elkabler, kloakker og vandrør fungerer som de skal.   

De udenlandske erfaringer viser, at succes kræver en helhedsorienteret tilgang og gode digitale værktøjer.

I Oslo er alle større projekter tvunget igennem en digital koordinationsfase. Her kan andre aktører melde sig til 'samgravning' og sikre, at mest muligt arbejde udføres på én gang.

I London bruger man også digitale værktøjer og har taget skridtet videre med sin Dig Once-politik og Lane Rental Schemes.

Flere steder betaler forsyningsselskabr et gebyr for at optage vejareal i myldretiden. Og det økonomiske incitament til at koordinere har markant reduceret gentagne opgravninger og trafikbelastningen.

Den digitale frelser lander i 2027

Håbet i Københavns Kommune er, at man også her kan skabe en model, som andre kan lade sig inspirere af. Det næste skridt fokuserer på tre konkrete løsninger.

Først skal et digitalt koordineringsværktøj designes og udvikles. Dét skal være den centrale, digitale frelser, der forbinder alle de eksisterende Excel-ark og Sharepoint-noter og skaber et overblik på tværs af alle aktiviteterne.

Derefter skal klare roller og ansvar fordeles, så man ved, hvem der har beslutningskompetence, når der både skal arbejdes på kloakker og cykelstier.

Endelig skal der skabes en ny, fælles beskrivelse af arbejdsgangene og nye rammeaftaler med de eksterne graveaktører, så alle ved præcis, hvad der skal ske, når man har et behov for at lave vejarbejde. 

Planen er, at alle løsninger skal være i drift senest 1. januar 2027.

Næste gang man ser et vejarbejde gå i jorden, kan man altså håbe på, at det bliver det sidste på stedet i meget lang tid.

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Frank Kristensen
Hvorfor skal Københavns Kommune selv designe et digitalt værktøj, når man nu har noget der virker i Oslo og London. Kan man ikke låne lidt erfaring herfra, så man ikke behøver at døje med alle børnesygdommene. Behøver jeg at minde om hvor længe vi ventede på det meget avancerede styre system til busterminalen, her var det, af en eller anden grund, også nødvendigt at starte helt forfra........
belnurze@gmail.com

Det passer præcis med, hvad jeg oplever som københavner. Min tillid til miljø og teknik i KK er i bund efter god nabo’s sammenlægning af 2 andelslejligheder, har taget 5,5 år!! Ingen vidste, hvem der lavede hvad og ingen tog ansvar for sagen. Så at vejarbejder koordineres ligeså dårligt, er desværre på ingen måde overraskende. Det kan kun blive bedre.

Desuden: De nye veje/cykelstier lappes virkelig ujævnt/skævt, det er svært at forstå
Sigurd

Det værste ved alt gravearbejdet er næsten at kommunen, af uransagelige grunde, ikke stilles krav om at de som lapper asfalten skal gøre det i niveau med den øvrige kørebane.

Man ville aldrig acceptere, hvis en murer pudsede en mur op ligeså ujævnt som asfaltarbejdere slipper afsted med.
Jens Andersen_1
Helt enig - man må gerne stille krav til entreprenører eller kontrollere udført arbejde
Sigurd

I Paris har de været så fremsynede at bygge rør under gaderne så tilpas store at der er plads til et fortov, vandrør, telefonledninger mv - udover spildevand, naturligvis..

Så når noget går i stykker, går de bare ned og reparerer det - uden at nogen oppe på gadeniveau opdager noget.
kimlaursenprivate
AI værktøjer kunne være genialt i denne sammenhæng
Soeren.chr.jensen_1735

Prøv for en gangs skyld at tale med folk fra andre byer i Danmark. Rigtig mange har løst jeres problem, i mindre målestok, ja, men teknikken er den samme. Måske kunne en mere præcis "Jeg har ansvar" i stedet for "Det er nogen andre" vil hjælpe.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling