pixel

Københavns Lufthavn station bliver udvidet

To nye perroner ved Kastrup Lufthavn bliver en realitet med Folketingets nye infra­strukturplan.

Lufthavn Station, Kastrup, Vilhelm Lauritzen

Går turen til New York, Nairobi eller Nuuk? Så starter den ofte på perronen på Kastrup Lufthavns station.

Her har rejsende fra Danmark og Sverige siden 1998 stået af toget og et par sikkerhedscheck og Toblerone-indkøb senere siddet i flyet mod fjernere himmelstrøg.

Men kapaciteten er presset.

Da Københavns tredje metrolinje åbnede i 2007 hjalp det lidt, men at få pendlere fra to lande, én lufthavn og godstransport til at svinge sammen har vist sig at kræve mere end blot to perroner.

Og problemet vil kun vokse sig større i fremtiden, når Femern Tunnelen åbner og endnu mere godstransport ventes at passere flaskehalsen i Kastrup mellem Skandinavien og resten af Europa.

0,9 milliarder skal aflaste tog

Dét skal der gøres noget ved, mener regeringen og Folketingets øvrige partier.

I den nye aftale 'Infrastrukturplan 2035', der fordeler statslige investeringer for 160 milliarder kroner, er der nemlig afsat 600 millioner kroner til to nye perroner ved det eksisterende godstogsspor langs Øresundsmotorvejen. 

Samtidig smider politikerne 300 millioner kroner efter nye vendespor vest for lufthavnen, som skal forhindre forsinkede tog fra Sverige i at påvirke togtrafikken på den danske side af sundet.

Ny perron bliver udendørs

Endnu er det småt med detaljerne i den konkrete udformning af de nye perroner. Men sikkert er det, at de to nye passagerperroner — i modsætning til perron 1 og 2 — kommer under åben himmel.

Perronerne får nemlig plads godt 100 meter nord for de eksiterende, underjordiske peronner — ved det eksisterende godsspor lige under metrostationen. Herfra forbindes de med resten af stationen og lufthavnen med nye gangarealer.

Det vil i alt give fire spor til passagerer og godstransport.

2-2 til Danmark/Sverige

Løsningen kan lade sig gøre uden at lave væsentligt om på det nuværende baneterræn. I en undersøgelse fra COWI fra 2020 om en mulig udvidelse af stationen peges der på, at den nye perron kan få en længde på 350 meter og en bredde på seks meter uden indgreb i den nuværende baneskråning. 

Samtidig bliver der indført retningsdrift på alle fire spor. Dét betyder, at tog mod Sverige fremover skal køre ad spor 1 og 2 ved den nuværende perron, mens tog mod København kører ad spor 11 og 12 ved den nye udendørs perron.

Udvidelsen af perronerne og etableringen af de nye vendespor er en del af en større plan om en sydlig jernbanekorridor uden om København, der i fremtiden skal lette presset på Hovedbanegården. 

Her får Ny Ellebjerg Station en nøglerolle, da en stor del af den sydlige togtrafik herfra kan ledes videre mod Sverige udenom København.

Øresundsbanens nyeste station

Opførelsen af Københavns Lufthavn station begyndte i 1993 og åbnede fem år senere — to år før indvielsen af Øresundsbroen.

Stationen er den sidste station på den danske side af Øresundsbanen og betjener Øresunds- og Intercitytog fra både København og Malmö. 

Den delvist nedgravede, men lyse station i stål, glas, beton og granit er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter som i samme forbindelse slog stregerne til Kastrup Lufthavns vingeformede Terminal 3-udvidelse.

Før Terminal 3 blev indviet måtte pendlere tage sig til takke med bus som eneste kollektive transportform til og fra lufthavnen — og resten af verdenen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling