pixel

Overdækket landskabs­bro skal bringe gæster fra park og p-kælder til Operaen

I stedet for en gangtunnel fra parkeringskælderen under den planlagte park ved Operaen satses der nu på en udvidelse og overdækning af en eksisterende bro.

Landskabsbro operaparken

Det kan være en vindomsust og nogle gange våd affære at besøge Operaen i København. På grund af beliggenheden lige ved havneløbet har operagæster indimellem skullet stride sig gennem både regn og blæst for at nå fra parkeringspladserne fra den såkaldte Nordø til Operaens hovedindgang på den centrale del af Dokøen.

Men fra 2023 kan man endelig være sikker på at ankomme til aftenens forestilling uden sjap i skoene og regn i håret. Under den kommende Operapark på den såkalde Sydø vil der blive etableret en underjordisk parkeringskælder, hvorfra man til fods kan transportere sig tørskoet til Operaens hovedindgang.

Turen fra p-kælder til forhal ender dog med at blive mere malerisk end oprindeligt tænkt. Planen var oprindelig, at der skulle anlægges en underjordisk gangtunnel, der førte fra p-kælderen, ned under kanalen mellem Sydøen og det centrale Dokøen og ind i selve Operaen. 

Siden planerne for Operaparken blev præsenteret, er A.P. Møller Fonden — der står bag byggeriet af parken og parkeringskælderen — imidlertid nået frem til, at en forbindelse over jorden er at foretrække.

»Det er teknisk vanskeligt at lave en tunnel, hvis den samtidig skal være indbydende og funktionel,« konstaterer Henrik Tvarnø, der er direktør for A.P. Møller Fonden, og som kun kan komme i tanker om få eksempler på gangtunneler, hvor man får den type oplevelse, man gerne skulle have, når man ankommer til et operahus.

Det grønne bringes ud på broen

At en tunnel samtidig er en voldsomt dyr løsning, var kun med til at underbygge beslutningen om i stedet at etablere en overdækket gangbro med transparente sider, så operagæsterne kan gå fra parkeringhus til forhal i ly for vind og vejr og samtidig få mulighed for at nyde udsigten over havnen og den kommende park.

Konkret vil man udvide og overdække den bro, der allerede i dag forbinder Sydøen med den centrale del af Dokøen ud mod havneløbet. Der vil være overdækning hele vejen fra op- og nedgangen til p-kælderen til Operaens store udhæng på den anden side af kanalen. Også operagæster, der ankommer med havnebus, vil få glæde af overdækningen, da havnebussen lægger til ganske tæt ved broen.

Broen skal ifølge Henrik Tvarnø designes, så den kommer til at fungere som en forlængelse af Operaparken, en landskabsbro:

»Planen er at bringe det grønne helt ud på broen og over på den anden side, blandt andet med et grønt dække på overdækningen,« fortæller han.

De ændrede planer betyder, at der skal udarbejdes et lokalplantillæg. A.P. Møller Fonden og Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune er allerede i dialog om dette, og det forventes fortsat, at Operaparken, den nedgravede parkeringskælder og den overdækkede bro er klar til brug i 2023.

Det er arkitekterne hos COBE — der også har udformet Operaparken — der har designet den nye bro.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling