pixel

Byd velkommen til Operaparken

Glemt græsplæne med fornem placering og vandudsigt bliver til park og P-kælder

Operaparken kirsebærtræer

I dag ligger den hen som en pandekageflad græsplæne — den lille stump land lige ved siden Operaen der lyder navnet Sydøen og samtidig er en del af Dokøen. 

Men i 2023 vil her i stedet være en offentlig park bygget ovenpå en P-kælder.

Siden 2017 har ejeren af den lille ø — A.P. Møller Fonden — arbejdet på en plan for, hvad der skulle ske med de små 20.000 m² over for Ofelia Plads og med Papirøen som nabo på den anden side.

Og efter en arkitektkonkurrence er de endelige planer nu fremlagt:

En park med 80 forskellige arter træer, blomster og andre planter — opdelt i fem temaer: dansk egetræsskov, nordisk birkeskov, rød nordamerikansk skov, orientalsk have med kirsebærtræer og engelsk have.

Der bliver også plads til flere små vandbassiner, og midt i hele herligheden et tropisk væksthus med café — og nedgange til operaens nye parkeringskælder.

Kælder giver plads til grønt

Det ambitiøse projekt har to funktioner.

A.P. Møller Fonden vil skabe et grønt frirum, der også bibeholder luft omkring opera-bygningen — og samtidig løse Operaens parkeringsproblem.

Hvis man i dag som bilejer bliver grebet af en lyst til en aften med Turandot eller Don Giovanni, så kan man stille sit køretøj på den anden side af Operaen, nemlig på Nordøen. Her er der i dag 250 pladser på overfladen.

Men det er ikke en løsning, man hos A.P. Møller Fonden har været glad for. Så nu bliver der altså på Sydøen i stedet skabt 300 P-pladser under jorden i to etager — og en underjordisk tunnel, så bilisterne kan gå direkte fra P-kælder til Operaen under den kanal der skiller de to øer.

Ikke boliger på den side

Hvor udviklingen i København i dag ofte kritiseres for at være ensidigt fokuseret på at skabe nye boliger på bekostning af grønne område og gode fællesrum, så er der på Sydøen vendt om på sagerne.

Da planen for en ny opera blev præsenteret i 2001, var idéen, at byggeriet skulle omkranses af boliger på begge sider. Arkitekten var den samme som Operaens — nemlig Henning Larsen, der døde i 2013.

Det var disse planer der var årsag til, at der blev gravet to kanaler i Dokøen og man derved skilte den i tre med plads til Operaen på den midterste.

Men siden 2005, hvor Operaen åbnede, har der ikke været andet end græsplæner på Nord- og Sydøen ved siden af. Og en parkeringsplads, altså.

Når P-pladserne i 2023 rykker ned under jorden på Sydøen, så frigives der samtidig 12.000 m² på Nordøen. Hvad der kommer til at ske her er endnu uvist, men det er nok usandsynligt, at den får lov at henlægge som græsplæne for tid og evighed.

Byggemuligheden fra 2001-projektet er bevaret, så et fremtidigt byggeri her vil ikke være en stor overraskelse. 

Helårscafé men ingen bro

Når Operaparken åbner i 2023, håber både arkitekten COBE og A.P. Møller Fonden, at der kommer liv blandt det grønne året rundt.

Flere af træerne er stedsegrønne, så en dansk januardag ikke blot vil byde på nøgne grene der forgæves strækker sig op imod lyset fra en sol gemt langt væk bag en dyne af tunge, mørkegrå skyer.

Som parkens omdrejningpunkt skal lyset fra caféen trække vinterkolde københavnere over havnen og ind til caffè latte og blødt brød med udsigt til planterne i drivhuset placeret midt imellem et spredt caféområde.

Turen fra Middelalderbyen bliver dog ikke nemmere, end den er i dag. Vil man til Dokøen fra Nyhavn skal man fortsat gå bagom Papirøen og kan ikke promenere langs havneløbet.

Det nye forslag indeholder nemlig ikke en bro fra Papirøen til Dokøen, som det ellers har været på tale tidligere — ligesom der p.t. heller ikke er planer om en bro der leder direkte videre fra Inderhavnsbroen til Papirøen.

'Papirbroen' var ellers en del af det oprindelige vinderforslag i idékonkurrencen for Papirøen.

Dyrt men gratis

Regningen for Operaparken med tilhørende P-kælder kommer forventeligt til at lyde på over 400 millioner kroner, men A.P. Møller Fonden forventer ikke, at skatteyderne spæder til — heller ikke til drift af parken.

Fonden regner nemlig med, at indtægterne fra P-kælderen kan dække hvad der måtte være af udgifter til vedlighold og parkpersonale der skal nusse om det grønne. 

Går projektet glat igennem de forestående kommunale processer, kan man forvente byggestart allerede til næste år, i 2020. 

COBE vandt den indbudte arkitektkonkurrence foran SLA, Schønherr, West 8, Kamel Louafi og DEH Landschaft.

Den succesfulde københavnske tegnestue står også bag masterplanen til Papirøen og får nu altså sat sit aftryk på et helt forløb af Inderhavnen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling