65 mio. kr. skal gøre turen til Refshaleøen rarere
Turen til Refshaleøen er ubehagelig for både cyklister og fodgængere — Nyt vejprojekt skal give mere plads, og nu er pengene sat af.
Skal du en tur ud på Refshaleøen, er det svært at komme udenom Refshalevej, som i dag er den eneste offentlige vej derud.
Allerede nu flokkes københavnere og turister på den smalle vejstribe for at nå frem til nye attraktioner som Amager Bakke og madmarkedet Reffen.
Her er akkurat plads til en kørebane til biler i hver retning — men pladsen for cykler og gående er knap: Intet fortov og kun cykelsti i én side.
Og i fremtiden bliver presset bliver bestemt ikke mindre, når byudviklingen engang når Københavns nordøstlige del.
Den stigende trafik til og fra Refshaleøen — særligt af cyklister og fodgængere — har længe skabt behov for en forbedring af forholdene.
Nu er pengene fundet, for på Københavns Kommunes budget for 2026 blev der tidligere på måneden afsat hele 65 millioner kroner til en opgradering, der skal forbedre fremkommeligheden på Refshalevej.
Mere plads til de bløde trafikanter
Omdannelsen skal ske på hele det 600 meter lange stykke vej fra Vandflyverhangaren og nordpå mod det store parkeringsareal på starten af Refshaleøen.
Vejen fastholder sine to vejbaner til biler, men nye og adskilte cykelstier og fortove i begge retninger kommer til, hvilket vil gøre det noget sikrere at bevæge sig herude.
Refshalevej starter faktisk som en sidegade til Prinsessegade lige ved siden af Christiania. Derfra følger den Christianshavns Vold ud til Refshaleøen, hvor den slår et stort cirkelslag rundt om hele halvøen. Derfor er 'Refshalevej' faktisk adskillige kilometer lang, hvis man tæller det hele med.
Men det er altså særligt stykket der kobler Christianshavn på Refshaleøen, der volder trafikale hovedbrud. Her er simpelthen ikke plads nok, og det vil også komme til udtryk, når arbejdet står på.
Vejstykket passerer blandt andet bebyggelsen på Qvintus Bastion med kun få centimeter mellem vej og huse — og lige på den anden side af vejen flyder vandet i Minebådsgraven, der er en del af Københavns gamle fredede voldgrav. Så før projektet kan realiseres, er der behov for vedtagelse af en ny anlægslov.
Desuden bliver det nødvendigt at nedlægge 12-25 parkeringspladser, ekspropriere flere arealer langs den smalle trafikvej og fælde flere træer for at skabe plads til cykelstier og fortove.
Fredede volde og lovkrav forsinker start
Hvor mange træer, der skal fældes — og hvor omfattende en del af Minebådsgraven, der eventuelt må inddrages — bliver vi klogere på, når den 'miljøkonsekvensrapport', som det statslige Sund & Bælt lige nu arbejder på, er klar.
Både rapporten og den ny anlægslov, som ventes vedtaget i 2027, er nødvendige før projektet kan begynde.
På grund af de nødvendige lovprocesser og miljøvurderinger har den ellers relativt simple vejudvidelse en lang tidshorisont. Går alt efter planen, forventes den udvidede Refshalevej først at stå færdig i maj 2033.
På det tidspunkt er det ikke utænkeligt, at byudviklingen for alvor har slået rødder på Refshaleøen. Men en mindre udvidelse af Refshalevej er heldigvis ikke den eneste trafikale forbedring området får de næste mange år.
Byens næste metrolinje M5 får stop herude, og på årets budget blev de første midler til en kommende cykelbro hele vejen fra Kastellet over Inderhavnen til madmarkedet Reffen også fundet.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!