pixel

Rejsekortet ændrer form — men er det godt?

Fremover vil du kunne bruge en app på mobilen i stedet for Rejsekortet, der allerede er forældet i forhold til f.eks. London.

rejsekort check ud

Det er tydeligt at se, når en medpassagerer er ramt af rejsekortpanik: Bussen er på vej hen mod stoppestedet, og der bliver klappet på alle lommer. Hvor er rejsekortet? Og kan man nå at checke ud, inden man skal af?  

Den situation bliver snart meget mindre stressfyldt med en ny mobilløsning til at betale i bus, tog og metro. Rejsekortet rykker nemlig over på mobilen med en app.

Her skal du bare sørge for at tjekke ud, når du er steget af. Og du vil endda blive mindet om det, så du ikke kommer til betale for ekstra tid eller afstand, som du ikke har tilbragt i offentlig transport. 

Selskabet bag Rejsekortet og Rejseplanen meddeler, at de frigiver den nye app til at betale for rejser med offentlig transport i 2024. Men de er ikke mere præcise med hvornår i 2024. 

Det oplyses indtil videre blot, at man en lavet aftale med leverandøren Fairtiq fra Schweiz, der forventer at kunne levere systemet til næste år.

En m0bil app skulle ifølge Rejsekortet selv give os rejsende en nemmere rejseoplevelse — inklusiv muligheden for at undgå ekstra indtjekninger ved skift under rejsen. 

App'en vil også assistere med påmindelser om udcheckning. Men i modsætning til rejse med bus i fx London, så vil Rejsekort-appen stadig kræve, at man tjekker ud, når rejsen er færdig.

London længe mobil

I London har de længe haft det såkaldte Oyster-kort til rejser i den britiske hovedstad. Her er der adgangsporte ind og ud af Underground-stationerne, mens det koster en enhedspris at stige på en bus, så du kun skal checke ind, når du stiger på bussen. Der er ingen grund til at stresse over udcheckning.

London har længe været i gang med en udfasning af det fysiske, kreditkort-lignende Oyster-kort til fordel for de kreditkort, vi alligevel render rundt med. Det betyder i praksis, at man kan bruge sit Visa-kort eller Mastercard til at checke ind. Også selvom kortet bare ligger på mobilen. 

Så i praksis kan man i London uden problemer bruge sin mobil på de eksisterende Oyster-kortstandere — og sådan er briterne gået over til mobilbetaling.

Men herhjemme er rejsekortstanderne ikke gearet til at tage imod kreditkort. Det vil kræve en fuld udskiftning af alt hardware, og derfor har selskabet bag Rejsekortet i stedet valgt app-modellen.

Ulempen for billetudbydere med indcheckning hvor der skal være fysisk kontakt mellem en stander og en form for billet er, at det kræver en hel del fysisk udstyr på stationerne. Og det kræver løbende vedligeholdelse og er en dyr del af driften af et billetsystem.

Og også dét er en årsag til, at Rejsekortet rigtig gerne vil ind på vores mobiler med en app, der ikke er afhængig af at komme i kontakt med en kortstander. På sigt er planen, at standerne helt forsvinder fra byens busser.  

Afprøvet system

En fordel ved valget af Fairtiq er, at de faktisk allerede har lanceret en app-løsning, som fungerer i flere lande. 

Man kan bruge den til at rejse i hele Schweiz og Lichtenstein med samme funktionalitet som det, vi efterspørger i Danmark: At man checker ind, inden man stiger på, og at man checker ud efter man stiger af. 

Desuden er appen i drift i en række tyske byer — Flensburg, Magdeburg og Freiburg for at nævne nogle stykker — og i den tyske region Nordrhein-Westfalen samt de franske regioner Normandiet i nord og Occitanien og Aquitanien i syd. 

Alle de steder er appen dog brandet 'Fairtiq', men mon ikke Danmark får en app, der er specialdesignet kun til os? Det vil i hvert fald ligge i tråd med Folketingets beslutning om en nemmere indgang til offentlig transport i Danmark — ligesom det vil passe med det pressebillede, som Rejsekortet har udsendt sammen med nyheden om app'en.

Ulempen ved app-løsningen er, at man skal have sin mobil med sig og have den tændt, helt ind til rejsen slutter. Og hvad gør man så, hvis man løber tør for strøm undervejs? 

Selskabet bag Rejsekortet lover, at der findes et alternativ til personer, der ikke har mobil og kreditkort — men hvordan den løsning ser ud, er endnu ikke meldt ud.

En test-app er allerede blevet afprøvet i Nordjylland, og her viste forløbet “en høj nøjagtighed i rejsehistorikken, så de rejsende blev afregnet korrekt pris for den gennemførte rejse,” siger Rejsekortet.

Med andre ord: Systemet virkede. 

Forældet teknik

Rent teknisk har Rejsekortet længe været forældet. Det blev bestilt som et færdigt system, hvor krav til standere og oplysninger på kortet ikke lever op til nutidens krav om sikkerhed. Og det gjorde de faktisk heller ikke, da systemet blev rullet ud for over ti år siden. 

Rejsekortet blev for alvor introduceret i hele landet i 2012, men allerede i 2010 viste en undersøgelse lavet af DR, hvordan sikkerheden på det fysiske rejsekort kunne hackes. 

I praksis kan det lade sig gøre at kopiere indholdet på dit rejsekort — inklusive hvor mange penge, der står på det — og gemme det på en computer. Hvis man vil snyde, kan man køre en tur på rejsekortet og senere kopiere det gamle indhold ind på kortet, og så har man sin gamle saldo igen.

Rejsekortet satte dog siden en række sikkerhedssystemer i værk, der kan opdage den slags svindel. Men en otte år gammel sag viser, at systemerne har været noget tid om at komme i sving. I 2015 kunne fem personer rejse mere eller mindre gratis på Rejsekortet, inden de blev opdaget og stillet for en dommer. De nåede at køre 1.061 ture, inden de blev opdaget. 

Nemmere opgave i dag

Da rejsekortsystemet blev indført, var det flere år forsinket og endte også med at blive dyrere end ventet. En af grundene var, at kortet var designet til at blive lagt oven på den eksisterende prisstruktur i Danmark. Og dengang var der både et zonesystem per amt og DSBs priser at tage højde for. 

Det har man dog siden arbejdet med politisk, så der i dag er tre store takstsystemer: Et øst for Storebælt, et vest for Storebælt og et over Storebælt. Og så glemmer vi lige rejser til Malmø og på Bornholm et øjeblik. 

Derfor vil det forhåbentlig også være nemmere for Fairtiq at lave den nye rejsekort-app, end det var for firmaet Thales at designe det gamle Rejsekort-system.

En nylig kundeundersøgelse viste, at to tredjedele af de adspurgte i den kollektive transport foretrækker Rejsekortet på mobil. 

I 2022 blev Rejsekortet brugt til betaling på over 167 millioner rejser i Danmarks offentlige transportsystem. De fleste af de rejser er i København, hvor offentlig transport står langt stærkere end i resten af landet.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Walter Arnkov

Når jeg har min cykel med (hvordan finder appen ud af det?) har jeg ofte nok at se til i forhold til at tage hensyn til andre passagerer og det vil ikke være nogen katastrofe hvis plasticrejsekortet faldt på jorden. Det koster ikke flere tusind til en ny skærm.

Når jeg rejser, enten alene eller med cykel, bryder jeg mig heller ikke om at friste lommetyve over evne ved at rende rundt og vifte med en (dyr) telefon. Der er ikke mange der gider stjæle et plasticrejsekort.

Hvis man man skal have lokalisation kørende hele tiden trækker den en hel del strøm hvilket øger muligheden for at stå med en "død" telefon.

Samme betragtninger gælder også for rejsende med barnevogne, kørestole, dårligt gående, etc.

Og skal det også være et krav at børn SKAL have smartphones for at tage bussen/toget til skole mv.?

tommy64nielsen_2327
Bliver der så krav om at man har en smartphone for at kunne rejse med offentlig trafik. Og tilmed en smartphone som ikke er for gammel fordi app'en skal kunne virke på den ? Håber de tænker sig om.
Kirsten Henriksen
Det ser ud til, at det er et krav, at man har "tændt" for Placering på sin mobil. Det er vi da nogle, der ikke synes er en god ide.
Allan Odgaard Kirsten Henriksen

Den app jeg brugte i Schweiz havde ruteplanlægning, så jeg brugte den ved, at indtaste min destination og så købe billet til den foreslåede rute.

Her skulle den ikke overvåge ens lokation, men der var også mulighed for, at tjekke ind/ud, den del brugte jeg dog aldrig. Som jeg husker det var der dog to versioner, enten manuelt, hvor den kun skulle have lokation ved ind- og udtjekning, eller automatisk, som skulle overvåge lokation konstant — men jeg er ikke 100% sikker, da jeg aldrig brugte denne del.

Man kunne i øvrigt betale sin billet via ApplePay — det var et super godt system for en turist, modsat vores rejsekort hvor turister skal købe et kort og så huske at tanke det op, og få eventuelle penge tilbage, inden de forlader landet (noget som forbrugerombudsmanden dog har fået gjort noget nemmere).

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling