pixel

Stier på taget og vandløb i gaden

Kære København, man har vel lov at drømme.

kbh magasin

Fakta

KaereKbh.com
KaereKbh.com er en ny hjemmeside og Facebook-gruppe, som skal få folk til at blande sig i Københavns udvikling.

Bag sitet står arkitekt Lene Brix, som er partner i Claus Bjarrum Arkitekter.

Fakta

KaereKbh.com er ikke KæreKbh.dk

Internettet har allerede et hjemsted for kærlige hilsner til København.

KæreKbh.dk er en digital Post-It-hjemmeside i stil med Dear NYC, Liebes Berlin og Hej Hillerød.

Se mere om den første hjemmeside af slagsen her

Fakta

Hvordan synes du byens rum skal se ud?

Det spørgsmål sætter Indre By Lokaludvalg fokus på i en kreativ workshop i Rundetårns café 24. marts klokken 19-21.

Worshoppen er åben og gratis, og der vil være indslag af Tina Saaby, Københavns Kommunes stadsarkitekt, og Lene Brix, kvinden bag KaereKbh.com, som vil fortælle om sine skæve idéer og visioner for byen.

Tænk, hvis man kunne gå på byens tage i et sammenhængende stisystem fem etager over jorden. Eller hvis vores smukke, gamle hovedbanegård var en livlig frugt- og grøntbazar, og ikke bare et sted man hurtigst muligt skal igennem.

perron-siden-copy-final2.jpg

Fremtidens drømme-København De højtflyvende idéer lever på den nye hjemmeside KaereKbh.com, hvor fem fantasifulde og visionære forslag er skrevet som åbne breve til borgere og politikere – og ja, til byen.

Og idéerne er ikke bare slynget tilfældigt ud.

Det er tegnestuen Claus Bjarrum Arkitekter, der står bag, og hvert brev er bakket op af diagrammer og visualiseringer af, hvordan København kunne være – hvis man turde tænke lidt ud af boksen.

Som eksempelvis i brev nummer fire, hvor KaereKbh.com foreslår at bygge regnvandsparker i de københavnske gader:

”Tænk, hvis byens lommeparker ikke kun var grønne. Hvis de havde andet end træer og græs. Hvis de var blå og anlagt med små vandløb og søer. Tænk, hvis fugle- og plantelivet i byens gader mindede mere om Amazonas end om Åboulevarden,” skriver sitet til København.

borgergade.jpg

Byen til diskussion Idéerne er måske en anelse utopiske, og måske bliver det svært at overbevise Overborgmesteren om, at en skovbørnehave ved siden af Hovedbanegården (brev 2) er strengt nødvendig.

Ikke desto mindre får de vovede forslag sat gang i diskussionen. Og det er lige netop, hvad der er meningen med KaereKbh-konceptet.

Hjemmesiden er nemlig tænkt som et åbent diskussionsforum, der skal puste liv i en åben debat om udviklingen af byen.

”Vi ønsker en levende by, hvor vi ikke kun bygger operahuse og indfaldsveje, men bygger på et fælles projekt om at fremme en udvikling af byen som mere og andet end bygninger – som et demokratisk og socialt rum,” skriver KaereKbh.com – til København.

skovboernehave.jpg

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Liv
  • København
Er lejlighederne for dyre? Skraldespandene for få? Menneskerne for sure? Nyt site vejrer folkestemningen i København
  • KBH+
  • København
Det giver jo ikke mening at skabe steder, hvor borgerne ikke kan lide at være, siger byudvikler. Men kan den almindelige københavner få sine meninger om byens udvikling hørt? Og gør de en forskel?

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.
tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

  • Byens Rum
  • Østerbro
Engang var den Københavns kedeligste port — i dag smelter to togstationer fra det 19. og 21. århundrede sammen her.