Danmarks største skybrudstunnel går snart i jorden
Snart går arbejdet på 10 km lang tunnel under det nordlige København i gang. Færre oversvømmelser og bedre vandkvalitet er på vej — men også en del vejarbejde.
Den kommende metrolinje mod Lynetteholm får meget opmærksomhed.
Men et andet stort og kompliceret rørlægnings-projekt er også på vej i den københavnske undergrund.
Den godt ti kilometer lange Svanemøllen Skybrudstunnel vil — som metroen — også suse under byen i flere tunnelrør. Og som metroen vil der være midlertidige byggepladser og skakter langs tunnelens forløb, mens arbejdet står på.
Men her stopper lighederne, for det er selvfølgelig regnvand og ikke travle passagerer, der skal ledes under jorden.
Mere præcist skal projektet forhindre skybrud i at overløbe kloakker, gader og haver i det nordlige København, Gentofte og Gladsaxe. Og ovenpå endnu et par våde somre med nok flere i vente, kræver det en del volumen at tøjle den slags vandmasser.
Et så stort projekt kræver også en 'Miljøkonsekvensrapport', der gør rede for projektets indvirkning på by og natur. Rapporten er netop offentliggjort og er i høring de næste seks uger, hvorefter den tunge del af arbejdet så småt kan begynde.
Bedre vandkvalitet i hele byen
Regnvands-metroen løber overordnet i to større rør: Ét fra Lygten på Nørrebro og ét fra Utterslev Mose som siden mødes ved Svanemøllen Kaserne. Herefter ledes det ad et fællesrør mod en pumpestation i Fiskerihavnen i Nordhavn for til sidst at slutte sin rejse på Renseanlægget på Lynetten.
Kan renseanlægget ikke følge med vandmasserne, kan vandet opbevares i tunnelen, indtil der igen er plads.
Ruten vil håndtere en række områder, som nemt oversvømmes, når vandet står ned. Det gælder f.eks. Lersø Parkallé, Lyngbyvejen, Lersø Parken og Gentofterenden.
Tunnelerne graves i en dybde på mellem 10 og 30 meter under jorden — og vil få en diameter fra 2,2 m og helt op til 4,7 meter på fælles-røret ved Svanemøllen. Det er omtrent det samme som størrelsen på de tunneller, som metroens tog kører i.
Der er altså plads nok til, at du snildt kunne snuppe cyklen og skyde genvej under en del af København, der er plaget af både tung trafik og stejle bakker — selvom man nok ville få problemer med både ordensmagten og grimme bakterier, hvis man gjorde forsøget.
I alt vil tunnelen kunne rumme ca. 100.000 m3 vand — eller hvad der i volumen svarer til 15 gange Rundetårn eller 40 olympiske swimmingpools. Ikke mindre end ca. 500.000 m3 vand ventes årligt at passere igennem den og videre til renseanlægget ved Øresund.
Udover selve skybrudstunnelen består projektet også af flere mindre sidegrene. Blandt andet skal en ny kloakledning langs dele af Utterslev Mose lede vandet fra oversvømmede kloakker til skybrudsledningen — fremfor at det havner i mosen.
Derfor vil vandkvaliteten i både Utterslev Mose, Emdrup Sø, Svanemøllebugten og Øresund generelt få et løft, når alt står klar. Man regner nemlig med, at mængden af regnvand blandet med spildevand der løber ud i moser og vandløb vil blive reduceret med hele 97 procent — mens overløb til Øresund reduceres med 87 procent.
16 byggepladser og en del virvar
Arbejdet med tunnellerne står de offentlige forsyningsselskaber HOFOR og Novafos for — i samarbejde med Københavns, Gentofte, Gladsaxe og Frederiksberg kommuner.
Man forventer, at anlægsarbejdet kan starte her i slutningen af 2025 — efter at miljøtilladelsen er givet.
Derefter vil der gå hele otte år med arbejdet, før tunnelerne efter planen står færdige i 2033.
Mens arbejdet med at etablere rørene og de mange skakter står på, vil det uden tvivl kunne mærkes i de 16 lokalområder, hvor skakterne skal etableres.
I Dyssegårdsparken på kommunegrænsen mellem København og Gentofte vil skaktarbejdet for eksempel vare i godt fire år — mens beboere omkring Lersø Parkallé må acceptere fem års inddragelse af areal, øget lastbilstrafik og omkørsler.
I den tætte del af Bispebjerg går de heller ikke fri. Her lukkes blandt andet hele krydset mellem Rentemestervej og Lygten tæt ved Nørrebro Station for både biler, cykler og gående i tre år, mens arbejdet står på.
På alle byggepladserne bliver støj- og trængselsgenerne dog ikke konstante i hele perioden — men mærkes vil det uden tvivl kunne de kommende år.
Og prisseddelen? På dén står forventet godt 4 mia. kroner — hvis budgettet altså holder.
Skybrudstunnelen ved Svanemøllen er del af en endnu større plan for skybrudssikring af hele København. Udover lignende skybrudstunneller ved Kalvebod Brygge og Valby inkluderer planen flere regnvandsbassiner og skybrudsparker.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
kommentarer