pixel

Arbejdet på ny tunnel og pumpestation ved havnen i gang

Om nogle år vil en ny pumpestation ved havnen hjælpe hovedstaden med at blive mindre oversvømmet ved skybrud.

Pumpestation, Gottlieb Paludan, Kalvebod Brygge

Det er ikke kun metroen, der i disse år udgraves store tuneller til under København. Det indledende arbejde på en godt 1,3 kilometer lang skybrudstunnel ned til 20 meter under Vesterbro er også sat i gang.

'Kalvebod Brygge Skybrudstunnel' bliver én af flere vandveje både over og under jorden, der skal modvirke oversvømmelser ved skybrud som beskrevet i København og Frederiksberg Kommunes Skybrudskonkretiseringsplan

Fra den sydligste spids af Sankt Jørgens Sø — den sydligste af 'Søerne' — til Kalvebod Brygge vil tunnelen med en diameter på 2-3 meter fra 2026 lede regnvand fra skybrud væk fra kloakkerne og videre ud i havnen, langt fra gaden og folks kældre.

Kræver større opfyldning i havnen

Nøjagtig som med metrobyggeriet kræver en lang underjordisk skybrudstunnel flere arbejdsskakte, hvorfra borearbejdet kan udføres. 

Den første af disse er allerede sat i gang ved Halmtorvet. Og nu bliver de to sidste etableret — ved Sankt Jørgens Sø og ved Kalvebod Brygge, hvor den underjordiske vandvej får sit udløb. 

Da regnvandet her vil befinde sig langt under havets overflade, er det nødvendigt med en ny pumpestation til at pumpe vandet op.  Dén vil komme til at ligge på en af de sidste ledige grunde langs den evigt udskældte kontor- og hotelpromenade Kalvebod Brygge.

For at sikre plads til det store arbejde er det nødvendigt at lave en midertidig opfyldning 33 meter ud i havnen. Derfor vil en 32 meter høj flydedok ud for Kalvebod Brygge inden længe kunne ses etablere den midlertidige byggeplads. 

Ved at fylde op i havnen kan man få det meste af byggepladsen til at ligge, hvor der i dag er vand, og på den måde sikrer man, at arbejdet med at bygge pumpestationen kan foregå uden at spære af for den travle trafikåre langs Kalvebod Brygge.

Frygter du, at du de kommende år må vinke farvel til gå- eller løbeture langs havnefronten på denne strækning, kan du dog ånde lettet op.

Cyklister og gående vil nemlig i stedet blive ledt langs ydersiden af opfyldningen, så vand og udsigt stadig er ved din side.

Pumpestation med gennemsigtighed

Selvom en pumpestation måske ikke rimer på højklasset arkitektur, bliver den ikke helt uden visuelle kvaliteter.

Den københavnske tegnestue Gottlieb Paludan har tegnet stationen, der som to røde murstenscirkler møder hinanden og danner forbindelse mellem vandet og den travle indkørselsvej.

Det meste af pumpestationens tekniske del placeres dog under jorden og vil som resten af skybrudstunnellen være usynlig i gadebilledet, når arbejdet er færdigt i 2026. 

Ud til havnen får stationen større vinduespartier, der tilbyder forbipasserende et kig ind i maskineriet under jorden — og ved enkelte lejligheder at få lov at se vandet blive pumpet op.

Dette indblik kan man allerede nu forestille sig vil blive vel modtaget af de teknikglade typer, der tit render rundt på disse kanter tæt ved Ingeniørforeningens hovedkontor.

Og apropos, bliver parkeringspladsen ved siden af selvsamme hovedkontor dermed den sidste ledige, potentielle byggegrund langs Kalvebod Brygge, når pumpestationen efter planen står klar. 

Til den tid vil en ny træpromenade sikre bedre plads langs havnefronten, hvilket mange motionister og cyklister nok vil bifalde, da det i dag ret så skarpe hjørne ved Nykredits kontorer bliver fortid.

2/3 af Gudenåen

Ved byggepladsen på hjørnet af Sankt Jørgen Sø er pladsen trangere, og det bliver her nødvendigt med en midlertidig indsnævring af vejbanen på Gl. Kongevej.

Når de to sidste arbejdsskakte er etableret, vil borearbejdet fra henholdsvis Søerne og havnen gå i gang indtil de en dag mødes på midten ved Halmtorvet. 

Tunnelen bliver størst mellem Sønder Boulevard og Kalvebod Brygge, da den her bliver tilkoblet med skybrudsvand fra Vesterbro. Her bliver der plads til hele 20 kubikmeter vand per sekund, hvilket svarer til to tredjedele af Danmarks længste å, Gudenåens, vandgennemstrømning.

Skybrudstunnnelen og pumpestationen bygges i et samarbejde mellem HOFOR og Frederiksberg Forsyning.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Vibeke Lund
So happy you are all back, looking forward to all your information, and news, about what is happening
redaktoren Vibeke Lund
Tak. Vi er meget glade for at være tilbage igen.
larslh95
Interessant artikel, men jeg undrer mig over ordet “flydedok”. Der er vel tale om en slags flydende arbejdsplatform, men det er ikke nok til at det er en flydedok.
redaktoren larslh95
Den beskrives som en 'flydedok' af Hofor.
larslh95 redaktoren
Det tror jeg gerne. Men ved Hofor-folkene, hvad en flydedok er?

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling