Meget mere metro: 8 nye linjer skal undersøges nærmere
Metro til hospitalerne, til oversete bydele — og måske til Sverige. Et næsten enigt rådhus har valgt mulighederne for fremtidens metro.
Én ting er de enige om på Københavns Rådhus: Vi skal have mere metro. Meget mere metro.
Og mens vi venter på, at de store gravemaskiner tager første spadestik til den netop planlagte M5-linje, så ser politikerne allerede nu på mulige udvidelser af metronettet.
Borgerrepræsentationen skal i næste uge rent formelt beslutte, hvilke metroudvidelser, der skal arbejdes videre med.
Men allerede nu har et politisk flertal været ude og gøre klart, hvor i byen man vil prioritere metro i de næste mange år.
Tidligere har man kigget på i alt 16 udspil i en såkaldt 'pre-screening' af fremtidens metro — og nu er der politisk peget på de otte, der skal videre til næste fase.
Linjerne er vurderet på bl.a. passagerpotentiale, omkostninger og muligheden for at forbinde hospitaler og arbejdspladser til metronettet.
På baggrund af pre-screeningen fra sidste år har et stort flertal nu erklæret, at man vil gå videre med en egentlig analyse af følgende strækninger:
- Rigshospitalet – Herlev Hospital (ny linje)
- Vanløse St. – Tingbjerg (forlængelse af M1/M2).
- Stengade St. – Tingbjerg (afgrening på M5)
- København Syd – Hvidovre Hospital (forlængelse af M4)
- København Syd – Emdrup St. (forlængelse af M4)
- Hellerup Havn – Københavns Lufthavn (ny linje)
- Bispebjerg Hospital – Holmen (ny linje)
- Øresundsmetro (Prags Boulevard Øst – Malmø C) (ny linje)
M5-linjen er rygraden i fremtidens net
I 2036 er det planen, at københavnerne kan stige på metrolinje M5 på Hovedbanegården og stå af igen på de tre nye stop Bryggebroen, Amagerbrogade S og Prags Boulevard Øst.
Herfra kører metroen i 2045 videre — efter planen som en højbane over jorden — til Refshaleøen og videre mod den nyanlagte halvø, Lynetteholmen.
I det lange perspektiv er det politiske mål, at M5 skal danne en ny ring i byen — en østlig pendant til Cityringen — med stop på Stengade, Rigshospitalet og Østerport, og muligvis også på Gammel Kongevej.
M5 er dermed også et vigtigt udgangspunkt for flere af de nye analyser — især i forslagene om at afgrene linjen mod Tingbjerg eller forbinde den med Rigshospitalet.
Hospitalerne skal på kortet
Flere af de valgte muligheder har det til fælles, at de skal forbinde byens hospitaler bedre med hinanden og med resten af byen.
En ny linje fra Rigshospitalet til Herlev Hospital skal skabe en direkte forbindelse mellem to af landets største hospitaler og samtidig sikre nye forbindelser i den nordlige del af byen.
En anden udvalgt strækning går fra Bispebjerg Hospital via Rigshospitalet til Holmen og binder yderområder og Indre By sammen i én linje.
I den sydlige del af byen lægges der op til at forlænge metroen fra København Syd til Hvidovre Hospital, hvilket skal give lettere adgang til hospitalet både for patienter og medarbejdere — og samtidig styrke forbindelsen mellem den nære forstad mod vest og den centrale by.
En overordnet ambition med udvidelsen af metronettet er at sætte hospitalerne på metrokortet og gøre dem mere tilgængelige i hverdagen.
Ud hvor folk allerede bor
I nord har Nordvest, Brønshøj og Tingbjerg længe været huller i det kollektive transportkort.
Flere af de valgte løsninger forsøger at lukke disse huller — enten med helt nye linjer eller ved at forlænge og afgrene eksisterende. Der er et bredt politisk ønske om, at vi ikke kun diskuterer metrolinjer til nye bydele som eksempelvis Lynetteholm, men også ser på de ældre bydele, der i dag endnu ikke er koblet på metronettet.
Enten en forlængelse af M1/M2-linjen fra Vanløse, eller en afgrening af den planlagte M5-linje ved Stengade, skal skabe forbindelse til Tingbjerg.
Med de nye forslag er der ikke længere tale om en Københavns metro — men også en metro, der skal gøre det nemmere at bo i de nære forstæder og arbejde i byen.
En nord-syd forbindelse under jorden mellem København Syd og Emdrup — der vil passere bydele som Valby, Frederiksberg og Bispebjerg — skal undersøges nærmere. Den linje er tidligere blevet kaldt 'Fasanvejslinjen'.
I den anden retning er en linje fra København Syd mod Rødovre Centrum på tegnebrættet — den samme linje som undervejs vil skabe en hurtigere forbindelse til Hvidovre Hospital.
Og fra Hellerup vil man en dag måske kunne tage metroen direkte til lufthavnen.
Øresundsmetro stadig i spil
En populær idé blandt flere politikere — også i Sverige — har længe været en international metroforbindelse, der gennem en ny tunnel under Øresund forkorter turen fra København H til Malmø fra 40 minutter til bare 20 minutter.
Dén rute har også overlevet udvælgelsen og er gået videre til næste runde.
Idéen hænger også sammen med den planlagte åbning af Femern-forbindelsen i 2029, som forventes at skabe yderligere pres på den eksisterende togforbindelse over Øresund, når særligt mere gods vil blive fragtet mellem Sydeuropa og Nordskandinavien. En ny metrolinje vil frigive kapacitet på Øresundsbroen.
Samtidig vil en dansk-svensk metroforbindelse gøre det mere attraktivt at vælge offentlig trafik frem for personbilen henover Øresundsbroen — og yderligere knytte Øresundsregionen sammen.
Men som Magasinet KBH tidligere har beskrevet, så er en direkte forbindelse mellem Malmø og København H ikke forenelig med den nuværende plan for M5 som en højbane på Østamager. I stedet vil passagerer skulle skifte tog på den kommende station ved Prags Boulevard.
I kampen om at komme med på Top-8 er blandt andet linjer mellem Gentofte Hospital og Lynetteholm, og Vestmager og Dragør, blevet fravalgt.
Analysen af de otte linjer til fremtidens København ventes afsluttet ved udgangen af 2025.
Men om metroen når til Husum, Hvidovre — eller helt til Malmø — afhænger ikke kun af analyser, men også af politisk vilje, finansiering og en fælles vision for, hvordan København og omegn skal bindes sammen i de kommende årtier.
Man kan grave dybere i de 16 pre-screenede linjer i et faktaark fra Metroselskabet.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Alletiders med mere metro, men jeg syntes nu det vil være bedre med S tog til Malmø istedet for metro. Det har langt mere kapacitet end metro. Den kunne gå fra Hovedbane gården over Lufthavn og videre til Malmø.
Måske sådan et forslag skulle rettes til vores politikere.1) hvordan finder man ud af, hvor behovet for de forskellige linjer er, ikke mindst i de kombinationer der tænkes i? Cityringen virker ikke til at have ramt et behov!
2) hvordan skal metroen finansieres? Lynetteholmen og Refshaleøen kan vel kun sælges én gang?
3) Beton og CO2!Hvordan koordinerer man den udvælgelsesproces med beslutningen om en ny S-togslinje?
https://www.magasinetkbh.dk/indhold/s-tog-tunnel-rigshospitalet-analyse-status