pixel

Nej, Bispeengbuen er ikke på vej ned

En overskrift efter byens budget for 2026 kunne få én til at tro, at Bispeengbuen nu er på vej ned — men sådan forholder det sig ikke helt.

bispeengbuen halv

"Efter 50 år sker det utænkelige: København gør klar til at rive Bispeengbuen ned".

Sådan lød overskriften på en artikel i et andet københavnsk medie i sidste uge, efter at de politiske forhandlinger om Københavns Kommunes budget for 2026 var faldet på plads.

Politikerne på rådhuset skulle sågar have "fået nok" af Bispeengbuen, lød det.

Det har de måske, men efter redaktionen havde læst overskriften, følte vi os tvungne til at tilføje en enkelt nuance eller to til retorikken.

Endnu en undersøgelse

Hvad der reelt skete i sidste uge var, at de københavnske politikere på budgettet for 2026 satte relativt beskedne 500.000 kroner af til at lave endnu en analyse af Bispeengbuens fremtid.

Og man kan sige, at man har "gjort klar" til at fjerne hele — eller dele af — Bispeengbuen i efterhånden adskillige år. Vores første artikel om sagen stammer fra 2016.

Som vi kunne fortælle i juni, så er staten dog i år nået frem til, at man kun kan acceptere én løsning: Nemlig at Københavns og Frederiksberg Kommune overtager ejerskabet af både buerne og de omkringliggende byrum.

I dag er det staten, der ejer både vejen og området under den, og igennem nu flere år har man forhandlet om, hvordan en økonomisk løsning skal strikkes sammen, hvis hovedstadskommunerne vil have den ene eller begge buerne væk.

Da staten meldte klart ud tidligere på året, besluttede et politisk flertal på Københavns Rådhus, at man ville lave en dybere undersøgelse af både projektets økonomi og den fysiske tilstand af buerne.

For overtager man ejerskabet af det hele, overtager man også ansvaret for at vedligeholde den ene bue, som efter den nuværende plan skal blive stående.

Hvad der skete i sidste uge ved budgetforhandlingerne var derfor ikke en "utænkelig klargøring" af at rive Bispeengbuen ned.

Det var derimod en meget ventet finansiering af den undersøgelse, som man allerede i juni var blevet enige om, at man ville lave.

Undersøgelsen forventes først færdig i midten af 2027.

Herefter vil Københavns Kommune, sammen med kollegaerne på Frederiksberg, sætte sig for at vurdere, om man kan acceptere statens udspil om at overtage ejerskabet af det hele — inklusive en pose statlige penge, men altså også inklusive vedligeholdelsespligten.

Først til dén tid vil vi vide mere om, hvad der egentlig kommer til at ske med den hævede motortrafikvej fra de bilglade dage i 1972. 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

Efter fem års stilstand slår ny rapport fast, at Njals Tårns konstruktion er sikker — men at søjlerne skal forstærkes, hvis byggeriet skal genoptages.
close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling