Vil Rosenkrantz-Theil bruge 1,4 mia. kr. på at leje P-pladser?
Liberal Alliance udfordrer Rosenkrantz-Theils plan — men igen uddyber Socialdemokratiets spidskandidat ikke.
Hvis Københavns Kommune skulle leje 73.300 P-pladser til byens bilister, hvad ville det så koste skatteyderne?
Dét spørgsmål stillede Liberal Alliances Alexander Ryle for nylig til embedsværket i Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning.
Blev spørgsmålet stillet, fordi LA's spidskandidat til det kommende kommunalvalg ønsker at investere millioner i flere, offentligt tilgængelige P-pladser?
"Nej," lyder svaret fra Ryle til Magasinet KBH, "det vil vi ikke".
Ryle har tværtimod stillet spørgsmålet til forvaltningen, fordi "det er Pernille Rosenkrantz-Theils forslag", siger han.
Hvad LA-politikeren henviser til er en tidligere udtalelse til Politiken, hvor Socialdemokratiets spidskandidat sagde:
"Det, der er fuldstændig knald i låget, er, at der jo faktisk er parkeringspladser nok i København. Vi skal havde bragt de parkeringspladser i spil, som allerede findes i København."
Det gjorde hun med henvisning til tal fra den "mobilitetsredegørelse" som Københavns Kommune laver hvert år.
I udgaven fra 2022 har Rosenkrantz-Theil nemlig læst, at omkring halvdelen af kommunens cirka 125.000 private P-pladser er offentligt tilgængelige — altså i omegnen af 75.000. Og dem bør kommunen altså få "i spil", sagde Rosenkrantz-Theil.
Med andre ord: I hvert fald nogen af dem skal stilles til rådighed for byens bilister, så de kan bruge dem med deres beboerlicens, som i dag kan erhverves fra 100 kroner om måneden.
1,4 mia. kroner?
Og det fik altså Alexander Ryle til at spørge forvaltningen, hvad dét ville koste kommunen at leje alle de mange pladser.
Ryle spørger meget specifikt om tallet 73.300 på grund af en unøjagtighed, men uanset det præcise tal, ville kommunen skulle dybt i lommerne for at leje så mange P-pladser.
Da Københavns Kommunes politikere sidste år lagde budget, afsatte de 40 mio. kr. til at leje 2.100 P-pladser til byens beboere — hvilket giver en stykpris på godt 19.000,- om året, eller 1.587 om måneden.
Med dét tal ved hånden var det let for Teknik- og Miljøforvaltningen at besvare Ryles spørgsmål.
73.300 P-pladser til cirka 19.000 om året vil koste omtrent 1,4 mia. kroner i leje; Minimum, siger man, for prisen pr. stk. kan stige i takt med, at markedet støvsuges for P-pladser og udbuddet dermed falder.
Forvaltningen understreger dog i deres svar, at man reelt vurderer, at det formentlig kun vil være muligt at leje i omegnen af 10.000 private P-pladser til brug for københavnere med beboerlicens. De øvrige pladser er ikke sat til leje.
Rosenkrantz-Theil svarer ikke
Men er det dét, Rosenkrantz-Theil forestiller sig?
Vil hun årligt bruge op mod 1,4 mia. kroner fra kommunekassen på at leje private P-pladser — eller måske "kun" nogle hundrede millioner, hvis det ikke er muligt at leje alle de pladser, hun gerne vil have "i spil"?
Vi har to gange forsøgt at få Socialdemokratiets overborgmester-kampagne til at præcisere, hvad det er, man vil.
Men de er ikke vendt tilbage med et svar.
Da vi tidligere på året henvendte os til Rosenkrantz-Theils kampagne for at spørge til realismen i flere andre af hendes udspil, lød svaret, at man "ikke ønskede at medvirke", men at vi endelig ikke skulle tøve med at række ud en anden gang.
Det gjorde Magasinet KBH altså igen i dette tilfælde — men også denne gang uden at modtage svar.
Liberal Alliance har sideløbende meldt ud, at man her ønsker at sætte prisen på beboerlicenser markant op, så der kommer bedre balance mellem udbud og efterspørgsel på den måde i stedet for.
Der er kommunalvalg over hele landet tirsdag den 18. november.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!