pixel

Byggeri af kontroversiel P-kælder er startet

De to sidste klagesager ved Dantes Plads er afgjort — og etableringen af P-kælder ved cykel­hovedgade er sat i gang

Dantes Plads, parkeringsanlæg

Vejen er banet for en parkeringskælder under Dantes Plads lige over for Glyptoteket.

Dét står klart, efter Miljø- og Fødevareklagenævnet ifølge et nyt notat, Magasinet KBH har set, har truffet afgørelse i de to sidste af fire klagesager, som beboerne omkring pladsen har anlagt mod Københavns Kommune.

Klagerne fik ikke medhold i nogen af dem, og samtidig har Q-Park Denmark — der bygger parkeringsanlægget — orienteret de lokale beboere om, at de arkæologiske forundersøgelser er påbegyndt.

Dermed kan beboerne se til frem til omkring fem måneders udgravningsarbejde — og derefter yderligere nogle års arbejde med etablering af parkeringsanlægget, der skal rumme 145 underjordiske parkeringspladser.

Lang forhistorie

Kampen om Dantes Plads har stået på i årevis.

Engang var pladsen plastret til med parkerede biler, men i 2012 blev pladsen fuldstændig renoveret, og en del af den nu holdt fri til et åbent og grønt byrum med træer og udeservering.

Parkeringen blev indskrænket til 50 pladser på den tredjedel, der ligger nærmest H.C. Andersens Boulevard.

I 2018 vedtog Borgerrepræsentationen så at sælge pladsen til det private parkeringsfirma Q-Park, som ville etablere et underjordisk parkeringsanlæg med adgang fra Vester Voldgade.

Året efter åbnede Lille Langebro dog, hvilket markant øgede cykeltrafikken på Vester Voldgade, som i dag er blevet en nøgleforbindelse for de to-hjulede.

Og siden har debatten om pladsens fremtid raset og blandt andet medført en løftet langefinger i form af Jens Galschiøts bronzefigur 'Red Dante – Fuck Q-parks P-kælder'.

Vil leje pladser tilbage

I både 2020 og 2025 afviste Planklagenævnet klager fra beboerne i området, og nu er de to sidste klager altså blevet afgjort til kommunens fordel.

Som i tidligere sager lød de seneste afgørelser, at projektet ikke forventes at få "væsentlig indvirkning" på miljøet, og derfor kræves der ikke hverken lokalplan eller dybdegående miljøundersøgelser, før arbejdet kan sætte i gang.

Og det er det altså blevet nu. 

Københavns Kommune har tidligere indgået en aftale med Q-Park om, at kommunen lejer 50 af de nye pladser, som så kan benyttes af beboere i området med beboerlicens.

Pladserne skal erstatte de 50 pladser på overfladen, som ikke vil blive genetableret, når P-kælderen er færdigbygget.

De mange træer på pladsen vil forsvinde i forbindelse med arbejdet, men nye vil blive plantet, når det er færdigt.

Beboere har dog tidligere udtrykt, at når P-kælderen er bygget, vil der kun være en halv meter jord over den — og at det derfor vil blive meget svært at få træer af samme højde til at gro.

Q-Park har tidligere meldt ud, at arbejdet forventes at tage cirka tre år.  

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

uffe.jacobsen_3156
Boycot Q-park for dette monstrøse projekt
Emiliano Azzoni
Det andet problem her er at kalde Vestre Voldgade for en "hovedcykelgade" og acceptere det. Det meste af gaden bruges stadig til biler, trafiklysene er ikke synkroniserede, og det meste af tiden går med at vente på, at biler krydser den. Bare fordi de har gjort det irriterende for biler med nonsens ensretninger, gør det det ikke rigtig godt for cykler.
Mads Kruse
Hej Magasinet KBH vil i venligst lade være med at bruge generativ ai til jeres visualiseringer. Det er uetisk og dovent, tak.
Lars Møller
Jeg synes, det er fint
redaktoren
AI-visualiseringer giver et billede af, hvordan situationen kan se ud, når projektet er færdigt, og nedkørslen på billedet her i artiklen er placeret præcis, hvor den vil blive bygget i det egentlige projekt. Vi har også lavet 3D-visualiseringer i CAD, men de er langt mere ressourcekrævende at producere og er derfor generelt ikke en realistisk løsning til journalistisk brug.
silastjensen
Hvad er problemet egentlig? Andet end en meget stærk principbeslutning? Her i artiklen er det da netop anvendt med et klart formål og i øvrigt tydeligt indikeret.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling