Byggeri af kontroversiel P-kælder er startet
De to sidste klagesager ved Dantes Plads er afgjort — og etableringen af P-kælder ved cykelhovedgade er sat i gang
Vejen er banet for en parkeringskælder under Dantes Plads lige over for Glyptoteket.
Dét står klart, efter Miljø- og Fødevareklagenævnet ifølge et nyt notat, Magasinet KBH har set, har truffet afgørelse i de to sidste af fire klagesager, som beboerne omkring pladsen har anlagt mod Københavns Kommune.
Klagerne fik ikke medhold i nogen af dem, og samtidig har Q-Park Denmark — der bygger parkeringsanlægget — orienteret de lokale beboere om, at de arkæologiske forundersøgelser er påbegyndt.
Dermed kan beboerne se til frem til omkring fem måneders udgravningsarbejde — og derefter yderligere nogle års arbejde med etablering af parkeringsanlægget, der skal rumme 145 underjordiske parkeringspladser.
Lang forhistorie
Kampen om Dantes Plads har stået på i årevis.
Engang var pladsen plastret til med parkerede biler, men i 2012 blev pladsen fuldstændig renoveret, og en del af den nu holdt fri til et åbent og grønt byrum med træer og udeservering.
Parkeringen blev indskrænket til 50 pladser på den tredjedel, der ligger nærmest H.C. Andersens Boulevard.
I 2018 vedtog Borgerrepræsentationen så at sælge pladsen til det private parkeringsfirma Q-Park, som ville etablere et underjordisk parkeringsanlæg med adgang fra Vester Voldgade.
Året efter åbnede Lille Langebro dog, hvilket markant øgede cykeltrafikken på Vester Voldgade, som i dag er blevet en nøgleforbindelse for de to-hjulede.
Og siden har debatten om pladsens fremtid raset og blandt andet medført en løftet langefinger i form af Jens Galschiøts bronzefigur 'Red Dante – Fuck Q-parks P-kælder'.
Vil leje pladser tilbage
I både 2020 og 2025 afviste Planklagenævnet klager fra beboerne i området, og nu er de to sidste klager altså blevet afgjort til kommunens fordel.
Som i tidligere sager lød de seneste afgørelser, at projektet ikke forventes at få "væsentlig indvirkning" på miljøet, og derfor kræves der ikke hverken lokalplan eller dybdegående miljøundersøgelser, før arbejdet kan sætte i gang.
Og det er det altså blevet nu.
Københavns Kommune har tidligere indgået en aftale med Q-Park om, at kommunen lejer 50 af de nye pladser, som så kan benyttes af beboere i området med beboerlicens.
Pladserne skal erstatte de 50 pladser på overfladen, som ikke vil blive genetableret, når P-kælderen er færdigbygget.
De mange træer på pladsen vil forsvinde i forbindelse med arbejdet, men nye vil blive plantet, når det er færdigt.
Beboere har dog tidligere udtrykt, at når P-kælderen er bygget, vil der kun være en halv meter jord over den — og at det derfor vil blive meget svært at få træer af samme højde til at gro.
Q-Park har tidligere meldt ud, at arbejdet forventes at tage cirka tre år.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!

RETTELSE TIL MIT SVAR NEDENFOR: Dantes Plads blev solgt til Q-Park for sølle 2 mio. kr. Det er mindre, end hvad Københavns Kommune tidligere opnåede i årlige parkeringsindtægter på stedet.
Det planlagte anlæg bliver et privat parkeringsanlæg. Indenfor en radius af 1,4 km ligger der næsten 7.000 parkeringspladser, bl.a. i BLOX, hvor belægningen er under 20 %.
Frank Jensen har været rådgiver og lobbyist for Q-Park gennem hele processen.
Siden parkeringsforliget i 2009 er Vester Voldgade og Dantes Plads blevet renoveret og omdannet til cykelgade.
I dag passerer mere end 16.000 cyklister dagligt over Lille Langebro, cyklister, som nu risikerer øget biltrafik og en farlig udkørsel fra parkeringskælderen.
Hvor er den sunde fornuft?
I hvert fald ikke hos Det Konservative Folkeparti, som igen og igen har forhindret de øvrige partier i at stoppe projektet.
Til jeres illustration:
Den er misvisende, fordi den mangler:
det 5 meter høje elevatortårn (9 meter langt og 7 meter bredt), og
den 1,8 meter høje og 9,16 meter brede portal over nedkørslen.
Begge dele vil ødelægge udsigten til Glyptoteket og den historiske akse mod Christiansborg.
Endelig vil 23 træer blive fældet.
Det vil tage mange år – hvis det overhovedet er muligt – at genetablere beplantningen. Erfaringer fra lignende anlæg viser, at det sjældent lykkes.
Kan vi opfordre til at illustrationen ændres?Den AI-forskønnede tegning i artiklen giver et misvisende billede. Den viser hverken de skæmmende bomme over op- og nedkørsel, den trappe der tager af pladsen, eller det korte og farlige udsyn ved udkørsel fra kælderen.
Det er prisen, byen, borgerne og naturen nu betaler:
• Mere biltrafik til Indre By via den fredeliggjorte Vester Voldgade.
• Stor risiko for ulykker – bilister har under ét sekunds udsyn ved udkørsel.
• Forringede forhold for over 16.000 daglige cyklister på Lille Langebro.
• Fældning af 23 store bytræer og tab af et grønt åndehul.
• Risiko for skader på fredede bygninger og undergrunden.
• Øget støj, forurening og CO₂-udledning – stik imod byens egne klimamål.
Der er allerede mere end 6.000 ledige parkeringspladser i området, med en gennemsnitlig belægning på omkring 20 procent.
Dantes Plads er et unikt grønt og kulturhistorisk byrum – et sted for ophold, leg og læring. En parkeringskælder her er hverken nyttig, nødvendig eller i tråd med Københavns egne by- og klimastrategier.Til jeres illustration:
Den er misvisende, fordi den mangler:
det 5 meter høje elevatortårn (9 meter langt og 7 meter bredt), og
den 1,8 meter høje og 9,16 meter brede portal over nedkørslen.
Begge dele vil ødelægge udsigten til Glyptoteket og den historiske akse mod Christiansborg.
Endelig vil 23 træer blive fældet.
Det vil tage mange år – hvis det overhovedet er muligt – at genetablere beplantningen. Erfaringer fra lignende anlæg viser, at det sjældent lykkes.
Kan vi opfordre til at illustrationen ændres?
Til jeres illustration:
Den er misvisende, fordi den mangler:
det 5 meter høje elevatortårn (9 meter langt og 7 meter bredt), og
den 1,8 meter høje og 9,16 meter brede portal over nedkørslen.
Begge dele vil ødelægge udsigten til Glyptoteket og den historiske akse mod Christiansborg.
Endelig vil 23 træer blive fældet.
Det vil tage mange år – hvis det overhovedet er muligt – at genetablere beplantningen. Erfaringer fra lignende anlæg viser, at det sjældent lykkes.
Kan vi opfordre til at illustrationen ændres?