pixel

Byggeri af kontroversiel P-kælder er startet

De to sidste klagesager ved Dantes Plads er afgjort — og etableringen af P-kælder ved cykel­hovedgade er sat i gang

Dantes Plads, parkeringsanlæg

Vejen er banet for en parkeringskælder under Dantes Plads lige over for Glyptoteket.

Dét står klart, efter Miljø- og Fødevareklagenævnet ifølge et nyt notat, Magasinet KBH har set, har truffet afgørelse i de to sidste af fire klagesager, som beboerne omkring pladsen har anlagt mod Københavns Kommune.

Klagerne fik ikke medhold i nogen af dem, og samtidig har Q-Park Denmark — der bygger parkeringsanlægget — orienteret de lokale beboere om, at de arkæologiske forundersøgelser er påbegyndt.

Dermed kan beboerne se til frem til omkring fem måneders udgravningsarbejde — og derefter yderligere nogle års arbejde med etablering af parkeringsanlægget, der skal rumme 145 underjordiske parkeringspladser.

Lang forhistorie

Kampen om Dantes Plads har stået på i årevis.

Engang var pladsen plastret til med parkerede biler, men i 2012 blev pladsen fuldstændig renoveret, og en del af den nu holdt fri til et åbent og grønt byrum med træer og udeservering.

Parkeringen blev indskrænket til 50 pladser på den tredjedel, der ligger nærmest H.C. Andersens Boulevard.

I 2018 vedtog Borgerrepræsentationen så at sælge pladsen til det private parkeringsfirma Q-Park, som ville etablere et underjordisk parkeringsanlæg med adgang fra Vester Voldgade.

Året efter åbnede Lille Langebro dog, hvilket markant øgede cykeltrafikken på Vester Voldgade, som i dag er blevet en nøgleforbindelse for de to-hjulede.

Og siden har debatten om pladsens fremtid raset og blandt andet medført en løftet langefinger i form af Jens Galschiøts bronzefigur 'Red Dante – Fuck Q-parks P-kælder'.

Vil leje pladser tilbage

I både 2020 og 2025 afviste Planklagenævnet klager fra beboerne i området, og nu er de to sidste klager altså blevet afgjort til kommunens fordel.

Som i tidligere sager lød de seneste afgørelser, at projektet ikke forventes at få "væsentlig indvirkning" på miljøet, og derfor kræves der ikke hverken lokalplan eller dybdegående miljøundersøgelser, før arbejdet kan sætte i gang.

Og det er det altså blevet nu. 

Københavns Kommune har tidligere indgået en aftale med Q-Park om, at kommunen lejer 50 af de nye pladser, som så kan benyttes af beboere i området med beboerlicens.

Pladserne skal erstatte de 50 pladser på overfladen, som ikke vil blive genetableret, når P-kælderen er færdigbygget.

De mange træer på pladsen vil forsvinde i forbindelse med arbejdet, men nye vil blive plantet, når det er færdigt.

Beboere har dog tidligere udtrykt, at når P-kælderen er bygget, vil der kun være en halv meter jord over den — og at det derfor vil blive meget svært at få træer af samme højde til at gro.

Q-Park har tidligere meldt ud, at arbejdet forventes at tage cirka tre år.  

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Ann Seemann

RETTELSE TIL MIT SVAR NEDENFOR: Dantes Plads blev solgt til Q-Park for sølle 2 mio. kr. Det er mindre, end hvad Københavns Kommune tidligere opnåede i årlige parkeringsindtægter på stedet.

Det planlagte anlæg bliver et privat parkeringsanlæg. Indenfor en radius af 1,4 km ligger der næsten 7.000 parkeringspladser, bl.a. i BLOX, hvor belægningen er under 20 %.

Frank Jensen har været rådgiver og lobbyist for Q-Park gennem hele processen.

Siden parkeringsforliget i 2009 er Vester Voldgade og Dantes Plads blevet renoveret og omdannet til cykelgade.

I dag passerer mere end 16.000 cyklister dagligt over Lille Langebro, cyklister, som nu risikerer øget biltrafik og en farlig udkørsel fra parkeringskælderen.

Hvor er den sunde fornuft?

I hvert fald ikke hos Det Konservative Folkeparti, som igen og igen har forhindret de øvrige partier i at stoppe projektet.

Til jeres illustration:

Den er misvisende, fordi den mangler:

det 5 meter høje elevatortårn (9 meter langt og 7 meter bredt), og

den 1,8 meter høje og 9,16 meter brede portal over nedkørslen.

Begge dele vil ødelægge udsigten til Glyptoteket og den historiske akse mod Christiansborg.

Endelig vil 23 træer blive fældet.

Det vil tage mange år – hvis det overhovedet er muligt – at genetablere beplantningen. Erfaringer fra lignende anlæg viser, at det sjældent lykkes.

Kan vi opfordre til at illustrationen ændres?
Ann Seemann

Den AI-forskønnede tegning i artiklen giver et misvisende billede. Den viser hverken de skæmmende bomme over op- og nedkørsel, den trappe der tager af pladsen, eller det korte og farlige udsyn ved udkørsel fra kælderen.

Det er prisen, byen, borgerne og naturen nu betaler:

• Mere biltrafik til Indre By via den fredeliggjorte Vester Voldgade.

• Stor risiko for ulykker – bilister har under ét sekunds udsyn ved udkørsel.

• Forringede forhold for over 16.000 daglige cyklister på Lille Langebro.

• Fældning af 23 store bytræer og tab af et grønt åndehul.

• Risiko for skader på fredede bygninger og undergrunden.

• Øget støj, forurening og CO₂-udledning – stik imod byens egne klimamål.

Der er allerede mere end 6.000 ledige parkeringspladser i området, med en gennemsnitlig belægning på omkring 20 procent.

Dantes Plads er et unikt grønt og kulturhistorisk byrum – et sted for ophold, leg og læring. En parkeringskælder her er hverken nyttig, nødvendig eller i tråd med Københavns egne by- og klimastrategier.
Soeren.chr.jensen_1735
Hvorfor er det et kontroversielt byggeri? Alt, det bygges i København, bliver forsøgt stoppet ved alle mulige og umulige tricks.
Ole Morten Nygaard
Problemerne med dette p-hus er flere: der er givet grønt lys i Teknik- og Miljøudvalget tilbage i 2011, mener jeg, og da Q-park så byder ind er der ikke lavet en lokalplan. Først derefter afholder kommunen et borgermøde, hvor alle komplikationerne kommer frem (mulighed for at de huse der er bygget på egepæle synker, at der er kommet cykelbro, metro og to andre store p-huse til i området siden m.v.). Man kan ikke klandre Q-park for at byde ind. Man kan klandre kommunen for at lade sådanne beslutninger om mulige p-huse ligge som slumrende muligheder i årevis. Jeg mangler at vide om de to andre tilladelser til p-huse også stadig ligger tilgængelig for lignende aktører. Det er plan for p-huse på Jarmers Plads og Højbro Plads. Begge i dag også vanvittige efter ringmetroen er bygget.
Ann Seemann
Dantes Plads blev solgt til Q-park for sølle 2 mio kr!!! Mindre end hvad de opnåede i årlige p-indtægter. Det skal være et privat p-anlæg, ikke for lokale beboere. Indenfor en radius af 1,4 km ligger der næsten 7.000 p pladsen, i Blox for eksempel med under 20% belægning. Frank Jensen har været rådgiver/lobbyist for Q-park i hele processen. Siden P-forliget i 2009, er vester Voldgade og Dantes Plads blevet renoveret og planlagt til cykelgade. Der passerer daglig mere end 16.000 cyklister over Lille Langebro, der nu vil opleve mere trafik og en farlig udkørsel. Hvor er den fornuftige sans? I hvertfald ikke hos de Konservative der hele veje igennem har stoppet dette projekt.
uffe.jacobsen_3156
Boycot Q-park for dette monstrøse projekt
EA
Det andet problem her er at kalde Vestre Voldgade for en "hovedcykelgade" og acceptere det. Det meste af gaden bruges stadig til biler, trafiklysene er ikke synkroniserede, og det meste af tiden går med at vente på, at biler krydser den. Bare fordi de har gjort det irriterende for biler med nonsens ensretninger, gør det det ikke rigtig godt for cykler.
Mads Kruse
Hej Magasinet KBH vil i venligst lade være med at bruge generativ ai til jeres visualiseringer. Det er uetisk og dovent, tak.
Lars Møller
Jeg synes, det er fint
redaktoren
AI-visualiseringer giver et billede af, hvordan situationen kan se ud, når projektet er færdigt, og nedkørslen på billedet her i artiklen er placeret præcis, hvor den vil blive bygget i det egentlige projekt. Vi har også lavet 3D-visualiseringer i CAD, men de er langt mere ressourcekrævende at producere og er derfor generelt ikke en realistisk løsning til journalistisk brug.
silastjensen
Hvad er problemet egentlig? Andet end en meget stærk principbeslutning? Her i artiklen er det da netop anvendt med et klart formål og i øvrigt tydeligt indikeret.
Ann Seemann

Til jeres illustration:

Den er misvisende, fordi den mangler:

det 5 meter høje elevatortårn (9 meter langt og 7 meter bredt), og

den 1,8 meter høje og 9,16 meter brede portal over nedkørslen.

Begge dele vil ødelægge udsigten til Glyptoteket og den historiske akse mod Christiansborg.

Endelig vil 23 træer blive fældet.

Det vil tage mange år – hvis det overhovedet er muligt – at genetablere beplantningen. Erfaringer fra lignende anlæg viser, at det sjældent lykkes.

Kan vi opfordre til at illustrationen ændres?

Ann Seemann

Til jeres illustration:

Den er misvisende, fordi den mangler:

det 5 meter høje elevatortårn (9 meter langt og 7 meter bredt), og

den 1,8 meter høje og 9,16 meter brede portal over nedkørslen.

Begge dele vil ødelægge udsigten til Glyptoteket og den historiske akse mod Christiansborg.

Endelig vil 23 træer blive fældet.

Det vil tage mange år – hvis det overhovedet er muligt – at genetablere beplantningen. Erfaringer fra lignende anlæg viser, at det sjældent lykkes.

Kan vi opfordre til at illustrationen ændres?

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling