pixel

Lad også de private delebiler bruge P-pladser til delebiler

GoMore har en løsning på, at mange af Frederiksbergs P-pladser dedikeret til delebiler ikke bliver anvendt — og dermed på at udbrede delebilismen yderligere.

gomore delebilsplads

Magasinet KBH omtaler i denne uge et vigtigt emne i deres artikel om de mange tomme delebilspladser på Frederiksberg.

Når det viser sig, at halvdelen af Frederiksbergs delebilspladser står tomme, peger det på et problem, der kan løses. Men kun hvis vi tør tænke deling bredere.

For mens en stor del af de kommunale delebilspladser står tomme, deler over 600 private bilejere allerede deres biler gennem GoMore i Frederiksberg Kommune — helt uden kommunal støtte eller adgang til dedikeret parkering.

Det fortæller os, at borgerne faktisk er langt foran. De vælger allerede deling, og de gør det i stigende grad.

Derfor støtter vi fuldt ud Frederiksberg Kommunes ambition om færre biler og mere fælles mobilitet. Men skal potentialet realiseres, må rammerne følge med virkeligheden.

En mere fleksibel model, hvor også privatdelte biler får adgang til udvalgte delebilspladser, vil skabe det incitament, der skal til.

Det kan få endnu flere beboere til at dele frem for at eje. Samtidig sikrer modellen, at de pladser, der allerede findes i byen, bliver udnyttet langt bedre.

Der er brug for en ny måde at tænke delebilspladser på i Frederiksberg Kommune

Private delebiler kunne være mere effektive

I dag kan de kommunale delebilspladser udelukkende bruges af de fire delebilsoperatører, og dermed ikke af de mange private bilejere, som deler deres bil gennem GoMore.

Det betyder helt konkret, at en stor og hurtigt voksende del af delebilsmarkedet i praksis ingen adgang har til dedikeret parkering — selv om data viser, at efterspørgslen på denne type delebilsløsning er stigende.

Der er altså et reelt behov for at gentænke, hvordan Frederiksberg Kommune indretter og regulerer delebilspladser. Der er brug for løsninger, der også omfatter de private biler, som allerede er i byen, og som kunne bruges langt mere effektivt, hvis de havde bedre vilkår.

Hvis Frederiksberg Kommune vil reducere antallet af biler i byen gennem deling frem for ejerskab, bør de nuværende regler for delebilspladser gentænkes.

Det handler ikke kun om at skabe bedre vilkår for delebilsoperatørerne — men om også at understøtte de digitale platforme som fx GoMore, hvor private deler deres bil med andre private.

Tallene bekræfter efterspørgslen

Efterspørgslen på nabo-til-nabo biludlejning på Frederiksberg er vokset markant de seneste år. I dag er der altså over 600 aktive biler på GoMore alene i kommunen, og de bliver brugt mere end nogensinde.

Indtil nu er der allerede gennemført over 22.000 udlejninger i 2025 på Frederiksberg. Bilerne deles hyppigere, og det ses tydeligt i hverdagen, hvor antallet af udlejninger er steget fra 25 til 69 om dagen.

Flere borgere vælger altså at dække deres transportbehov gennem deling frem for at eje selv — og udviklingen gør det klart, at nabo-til-nabo biludlejning er blevet en central del af delebilsmarkedet.

Tænk delebiler ind i parkeringen

Når politikerne i Frederiksberg Kommune ønsker at fremme deling frem for ejerskab, er det oplagt at undersøge, hvordan de nuværende regler kan udvikles.

Det handler ikke om at erstatte eksisterende løsninger, men om at udvide mulighederne, så flere typer af deling kan indgå naturligt i byens mobilitet.

Dét, vi bør spørge os selv om, er derfor ikke, om borgerne er klar til mere deling. Det viser tallene helt tydeligt, at de allerede er.

Spørgsmålet er, om rammerne også er derefter. Hvis en stor del af delebilsmarkedet vokser uden at være tænkt med i byens parkeringsstruktur, hvordan skaber vi så en mobilitetsplan, der faktisk afspejler den måde, byen og borgerne bevæger sig på i dag?

Hvad vil det betyde for Frederiksberg, hvis alle typer delebiler — både private og operatørdrevne — fik de samme muligheder for at bidrage til en mere bæredygtig mobilitet i byen? Det er vi hos GoMore nysgerrige på.

Et helt konkret forslag til hvordan Frederiksberg kan understøtte den voksende del af delebilsmarkedet er at oprette en forsøgsordning, hvor en del af de eksisterende delebilspladser kan bruges af privatdelte biler.

Hos GoMore tror vi nemlig på, at de i dag 71 ”små, ubrugte øer i parkeringshavet” ville være fyldte, hvis de også var tilgængelige for de mange private bilejere, som deler deres bil gennem GoMore.

relaterede
artikler

seneste
opinion

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling