pixel

Byt parkering og biltrafik ud med mere plads til grønt

Åbent brev fra Arkitekt Nils Holscher til overborgmester Frank Jensen

Assistens Kirkegård København Nørrebro

Kære Frank Jensen

Jeg har gennem 35 år boet 3 forskellige dele af København med min familie: Nørrebro, Indre By og Østerbro.

Alle steder har to markante ting præget vores hverdag: trafikken og manglende grønne opholdsområder.

Hvordan kan det være, vi i den grad stadig accepterer den brutalitet som trafikken i dag fører med sig. Alle er vidende om den påviselige helbredsmssige påvirkning, som det har på menneskers liv. Det fører til stress, hjertetilfælde og adskille kræftformer, samt de direkte årsager — kvæstede og døde. Derudover er der alle de ikke målbare effekter, som påvirker vores livskvalitet.

Er der et greb, der kan skubbe tingene i den rigtige retning, men stadig få byen til trafikalt at hænge sammen — en beslutning der med stor effekt kan få tingene til at ændre sig med det samme?

Hvad hvis vi i morgen overalt i København satte hastigheden ned til 40 km generelt og 30 km i de grønne miljøzoner. Gjorde Indre By bilfri samt fik indført et intelligent betalingssystem, så dem der benytter vejene betaler for deres brug, og dem der forurener mest betaler mest.

Vi vil dermed få et middel, der vil give borgerne mulighed for at erobre byen tilbage. Farten vil gå ned, kørsel og parkering vil blive dyrere. Cykel, metro, bus og tog vil være de gode muligheder for den effektive færdsel i byen.

Vi vil få mulighed for at lade store asfalterede arealer overgå til fantastiske byrum med plads til fodgængere, cyklister og ophold.

Vi vil lade parkeringsområder overgå til grønne pladser og opholdsrum. Vi vil se uendelige Iængder af parkering langs veje overgå til zoner med frodige, årstids-bestemte vækster. Steder hvor man blandt høje græsser og stauder kan tage ophold og lade børnene lege frit.

Vi vil se områder, der vil overgå til bynære LAR-zoner, der kvalitativt håndterer vores regnvand.

Vi vil give plads til at lade store tærer udvikle sig, så alle fra deres lejlighed har udsigt til et træ, et stykke natur — hvilken værdi, hvilket bidrag til det at bo i byen.

Vi vil skabe grobund for større biodiversitet, så insekter, fugle og vækster bidrager til oplevelser i vores dagligdag.

Ingen tvivl om at fremtiden vil løse en del af disse problematikker. Efterhånden vil der komme en erkendelse af, at vores måde trafikalt at belaste byen på, ikke indfrier borgernes forventninger.

Om 15 - 20 år ser vi forhåbentlig ind i en fremtid, hvor transportmidler er noget man hidkalder og ikke ejer. De fælles transportmidler står om natten parkeret under jorden i allerede eksisterende p-kældre, så byens gader og veje holdes fri for biler, der ikke er i bevægelse.

Fremtidens biler styres af hvor behovet er og tilpasser deres hastighed til den bysituation de bevæger sig igennem, lydløst og næsten støjfrit.

Dette er fremtiden, og det skal nok lykkedes, men vi har brug for tiltag nu.

Vær med i debatten. Send indlæg til opinion@magasinetkbh.dk.

Det åbne brev er skrevet i forbindelse med Copenhagen Architecture Festival 2020, som skulle have været afholdt 23. april - 3. maj, men som er udskudt på ubestemt tid som følge af corona-pandemien. 

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

seneste
opinion

close logo

Endnu ikke medlem?

For kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling