pixel

Får København en ny cykelbro mellem Refshaleøen og Kastellet?

En mulig ny broforbindelse over havneløbet indgår i planerne om at udvide cykel- og gangruten Havneringen til Refshaleøen og Nordhavn.

brio ved refshaleøen kastellet

I dag kræver det en stor omvej eller en tur med havnebussen at komme fra Refshaleøens upolerede industrimiljø til den velfriserede turistmagnet omkring Kastellet og Den Lille Havfrue. I en nær fremtid vil turen måske blot tage et par minutter via Kastelbroen, som en ny bro på disse kanter kunne komme til at hedde.

I Københavns Kommunes netop vedtagne kommuneplan indgår en mulig cykel- og gangbro fra Refshaleøen til Kastellet som en del af en fremtidig udvidelse af den såkaldte Havnering. 

Havneringen er betegnelsen for den 13 kilometer lange gang-, løbe- og cykelrute, der løber langs begge sider af havneløbet fra Sluseholmen og Amager Fælled i syd til Inderhavnsbroen og Nyhavn i nord. 

Havneringen åbnede i 2016, og det er planen, at den i fremtiden skal udvides nordover. Som en del af denne udvidelse skal der både anlægges nye cykel- og gangstier langs kajkanterne på Holmen, Refshaleøen og i Nordhavn — og sikres en forbindelse mellem stierne på tværs af havnen.

Det er her, den mulige Kastelbro kommer ind i billedet.

Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdede tilbage i 2017 en såkaldt screening af mulighederne og kom blandt andet frem til det ruteforslag, der nu er indtegnet i kommuneplanen. 

Her går den mulige broforbindelse fra den sydlige ende af Langelinie Lystbådehavn, ganske tæt på Den Lille Havfrue, til området med ungdomsboligbyen CPH Village og streetfoodmarkedet Reffen på Refshaleøen.

Gratis havnebus som alternativ

I den ydre ende af havneløbet er der mere og større skibstrafik end længere inde i havnen, og forvaltningen understreger i sin screening, at det derfor vil stille “væsentlige krav” til Kastelbroens udformning.

Billigere og mindre komplicerede alternativer til en bro kunne ifølge Teknik- og Miljøforvaltningen være at etablere en gratis pendulhavnebus til at sejle frem og tilbage mellem Refshaleøen og Langelinie — eller blot at anlægge et nyt stoppested for de eksisterende havnebusser.

Erfaringen viser dog, at københavnerne er svært glade for de nye broforbindelser over havnen. 

For eksempel krydsede ikke mindre end 400.000 mennesker Lille Langebro de første to måneder efter åbningen sidste sommer, mens hele 20.000 cyklister benytter sig af Bryggebroen hver eneste dag. 

Selv den voldsomt udskældte Inderhavnsbro fra Nyhavn til Christianshavn er en dundrende succes blandt byens cyklister og fodgængere.

Uanset hvad ligger en eventuel broforbindelse et godt stykke ude i fremtiden. Der er i skrivende stund hverken taget bindende beslutninger, lagt konkrete planer eller fundet finansiering.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling