pixel

Der skal styr på mere end 10.000 udlejnings­cykler

Beboerne i Indre By er trætte af urskove af udlejnings­cykler, der blokerer fortovene. En hjælpende hånd er på vej.

Der er mange ting, der hører med til et liv i byen, og hvor man må trække en ekstra gang på skuldrene.

Men et fortov fyldt med så mange lejecykler, at de udgør en labyrint, hvor man skal plotte sin zigzaggede rute igennem — eller må tage sine chancer ude blandt den københavnske biltrafik — bør ikke være et af dem.

Det mener i hvert fald en gruppe københavnere, der vil have mere styr på byens mange udlejningscykler.

Og det kan siges helt kort, lød det, da Indre By Lokaludvalg for nylig drøftede problemet på et møde:

”Lejecykler kræver regulering”.

Beboerne i Indre By argumenterer blandt andet for, at der bør være en øvre grænse for, hvor mange lejecykler der må sættes ud i den centrale del af byen.

De ønsker også mere information, der skal gøre det lettere for brugerne at parkere efter reglerne. Og så vil de have håndhævelse af reglerne på gadeniveau — og faste stamsteder til at parkere størstedelen af cyklerne.

En ny person til kontrol

I et separat notat fra Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning punkterer man dog beboernes første ønske og skriver, at der ”desværre ikke er mulighed for at sætte et loft over antallet af cykler eller operatører”.

Det giver nationale regler ikke mulighed for.

Drømmen om et stamsted til cyklerne må også parkeres for nu, for kommunen har heller ikke lovmæssig mulighed for at stille krav til, hvor cyklerne skal stilles — kun at de skal parkeres i, eller ved, cykelstativer.

Men den 25. august vil der alligevel blive skrevet et nyt kapitel i sagen, når der politisk skal tages stilling til et udspil fra forvaltningen.

I dag har Københavns Kommune faktisk to personer til at holde øje med cyklerne på gaden, men man mangler ressourcer til at kunne følge ordentligt op, når der er problemer.

Dét skal løses med en ny person, der fra rådhuset skal holde snor i sagerne og fungere som en kontakt til udlejningsfirmaerne, der inkluderer Lime, Bolt og Donkey Republic. Lønnen til dén person skal udbyderne selv finansiere ved at kommunen hæver den pris, som udbyderne årligt betaler — fra 144 til 206 kr. pr. cykel.

Den nye tovholder skal blandt andet resultere i, at der vil være en bedre koordinering med operatørerne om særlige problemsteder — og en bedre opfølgning når københavnerne brokker sig over ophobede af cykler, der blokerer gaderne.

Kommunen har allerede i dag en person ansat til den administrative side af sagen — men kun på halv tid, og det er ikke nok, siger forvaltningen.

Endnu flere cykler i fremtiden

Kommunen forventer, at der i 2026 vil være mere end 10.000 registrerede udlejningscykler i København. Og med et stigende antal turister de kommende år, der gerne vil bruge dem, er der et stort behov for at få mere kontrol over de mange cykler.

Det skriver embedsværket til politikerne op til mødet mandag, hvor de forventligt vil godkende, at der nu skal sættes lidt mere styr på sagerne ved, at byen får en ny person til at holde overblikket.

En anden måde at afhjælpe problemerne på er selvfølgelig at lave flere parkeringsmuligheder, så cyklerne ikke blot sættes på fortovet.

I en prioriteringsplan for cykelparkering 2018-2025 fremgår det, at kommunen har en målsætning om, at 70% af københavnerne skal være tilfredse med mulighederne for cykelparkering i 2025.

Det er et tal, der ifølge planen i 2016 blot lå på 37%. Der er endnu ikke offentliggjort et tal for 2025 — og dermed om man er kommet i mål.

At dømme efter situationen ved f.eks. Hovedbanegården er det dog nok tvivlsomt. Her tales der på 17. år om at løse den kaotiske cykelparkering med et nyt P-dæk i forbindelse med Tietgensbroen, men som vi kunne fortælle for nylig, er man her fortsat i gang med analyser.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling