pixel

Tiltrængt make-over af Basargrunden på vej

Buske, blomster og nyplantede træer skal gøre trafikomsust ingenmandsland ved Nørrebro Station til et attraktivt, grønt byrum.

visualisering-basargrunden-nørrebro-station

Basargrunden tæt ved Nørrebro Station har længe trængt til en kærlig hånd, og nu er en konkret plan for den lille stump jord mellem områdets mange biler nået frem til de københavnske politikere.

I en nær fremtid vil Basargrunden formentlig blive en mere rolig, grøn og sammenhængende plads — belagt med brosten og omkranset af store bede med træer, buske og blomsterbund. To egetræer fra 1989 bliver bevaret og der plantes mere end 40 nye træer.

Det nye forslag er dog ikke den første plan for pladsen.

Tilbage i 2015 præsenterede Nørrebro Lokaludvalg og tegnestuen COBE en noget mere omfattende helhedsplan, der skulle inddrage hele området omkring Nørrebro Station — inklusive de små byrum Skodagrunden, Lyngsies Plads, Basargrunden og Glenteparken.

Metrobyggeriet og manglende finansiering satte dog projektet på hold, og først i foråret 2020 blev det igen taget op, efter metroen havde pakket sin byggeplads på stedet sammen.

At gennemføre hele det store projekt på én gang viste sig dog sidste år at være for stor en økonomisk mundfuld for de københavnske politikere, men der blev afsat små fem millioner kroner til en mindre løsning for Basargrunden.

Det er det konkrete bud denne, mindre løsning, der nu er lagt frem. 

Flertal vil have grønt

Den nye plan for pladsen — der også omfatter en stump af Mimersgade og området foran supermarkedet Føtex — er udviklet i samarbejde med repræsentanter fra Nørrebro Lokaludvalg og andre i området.

Det har været en høj prioritet for de lokale, at pladsen skulle være grøn.

Ved en digital afstemning i efteråret stemte 66% af i alt 3.700 lokale deltagere for at gøre området til en rolig, grøn plads med mange træer, fremfor en mere urban plads med markedsplads, scene og færre træer.

Og på trods af, at økonomien har givet snævre rammer for, hvad der har kunnet lade sig gøre, er Nørrebro Lokaludvalg tilfreds med udfaldet:

»Vi synes, det tegner til at blive et fint, urbant, grønt byrum, og jeg er faktisk positivt overrasket over, hvor meget vi får ud af de forholdsvist få penge, der var afsat til projektet,« siger formand Mogens Petersen.

Genbrug giver gevinst

En af de veje, der har ført til et fornuftigt udbytte for pengene er anvendelsen af genbrugsmaterialer. Både granitkanter, brosten og grus har tidligere været brugt andetsteds.

Et nyt, offentligt toilet i hjørnet mod Nørrebro Station er også blevet en del af pakken, og både cyklister og fodgængere vil få bedre forhold på pladsen — med både cykelparkering, opholdsmuligheder og direkte ganglinjer der forbinder de mange fodgængerovergange der løber ud i pladsen.

Den samlede prisseddel på den nye Basargrunden lander på godt syv millioner kroner. Ud over de penge som Københavns Kommune afsatte i 2020, var der tidligere afsat et mindre beløb til arbejdet, og to fonde har tilsammen lagt godt en million oveni.

Politikerne i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg skal behandle planen den 25. januar.

Hvis de — som forventet — godkender den, kan den nye Basargrunden se frem til at stå klar allerede til efteråret.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

Københavns Kommune og DSB vil bruge 70 millioner på omfattende renovering af Nørrebro Station. Lokalt ønsker man, at en tidligere helhedsplan vækkes til live.

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling