pixel

Får Ydre Nørrebro endelig sin centrale, grønne plads?

Meget tyder på, at området ved Nørrebro Station endelig får sit bytorv på den såkaldte Basargrund – og det bliver dobbelt så stort som tænkt tidligere.

basargrunden visualisering

Efter at have været omkranset af Metroselskabets mørkegrønne plankeværker i et årti, blev Basargrunden ved Nørrebro Station sidste år endelig til en åben plads igen. 

Dog ikke en særligt spændende én af slagsen. Efter aftale med kommunen efterlod Metroselskabet nemlig Basargrunden i ufærdig stand. Da byggepladsen var jævnet med jorden, blev pladsen dækket med grus og omkranset med et byggepladshegn — som et usagt løfte om, at noget nyt og bedre var på vej.

Det er dog ikke nogen hemmelighed, hvad det “nye og bedre” er. For snart fem år siden blev et stort anlagt idéoplæg til udvikling af området omkring Nørrebro Station — herunder en omlægning af Basargrunden til et grønt og centralt bydelstorv — godkendt af Borgerrepræsentationen.

Oplægget var lavet af Nørrebro Lokaludvalg sammen med arkitektfirmaet COBE og skulle "udgøre det strategiske grundlag for udviklingen af området," som det hed.

Metrobyggeriet og manglende finansiering betød dog, at kommunen i de følgende år blot skubbede planen foran sig. Undervejs blev det ligefrem besluttet at bevilge 1,3 millioner til en temmelig afpillet løsning, hvor Metroselskabet efter endt metrobyggeri sørgede for at efterlade Basargrunden i pæn, men kedelig stand med fast belægning og gadelygter.

Dobbelt så stort torv

Sidste sommer fyrede overborgmester Frank Jensen (S) imidlertid igen op under de på det tidspunkt fire år gamle planer for området, og i efteråret besluttede Borgerrepræsentationen så at afsætte 4,7 millioner kroner til udvikling af Basargrunden.

Inklusive cirka en million fra Danica Ejendomsselskab og de tidligere bevilgede 1,3 millioner er der nu i alt afsat godt 6,9 millioner kroner til projektet, og på sit møde 14. maj skal Borgerrepræsentationen så tage den endelige beslutning om at sætte gang i udviklingen af det nye byrum.

Indholdet af projektet bliver ikke helt oppe i den liga, som Nørrebro Lokaludvalg ønskede sig i 2015 — og stadig ønsker sig. Dét vil nemlig koste en hel del flere penge. 

Men med bevillingerne samlet — og efter ønske fra lokaludvalget — vil Københavns Kommune nu bane vejen for, at det nye torv kommer til at omfatte et større område end blot den tidligere metrobyggeplads.

Ud over selve Basargrunden kommer pladsen således også til at inkludere en del af Mimersgade og pladsen foran Føtex-bygningen. På den måde vil den hæfte sig på en facade og ikke blive isoleret mellem vejbaner på alle sider.

De konkrete planer for pladsens udseende kommer senere, men 5-10 nyplantede træer, andre grønne elementer og plads til ophold er blandt forvaltningens anbefalinger. Men forskønnelse af et større område for det samme beløb betyder naturligvis også færre kroner pr. kvadratmeter. 

Embedsmændene svinger sig derfor ikke op til mere end at anbefale politikerne et byrum med et "robust og enkelt" design, der også inkluderer grusbelægning på en del af pladsen.

Man skal således nok ikke forvente barokspringvand med amoriner omkranset af meterhøje søjlepopler.

Hvis Borgerrepræsentationen godkender projektet, kan den nye plads være klar til brug i september 2021.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

Københavns Kommune og DSB vil bruge 70 millioner på omfattende renovering af Nørrebro Station. Lokalt ønsker man, at en tidligere helhedsplan vækkes til live.

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling