pixel

Nu er der butikker på vej under buerne ved Nørrebro Station

Det kommende løft af Nørrebro Station fuldendes af konkret plan om nye butikker under højbanebuerne.

Nørrebro Station Cobe

Osteforretning? Boghandel? Kunsthåndværkere? Spillested? Café? Eller hvad med Nørrebros egne torvehaller?

Det skortede ikke på forslag fra de lokale, da Nørrebro Lokaludvalg for nylig kunne fortælle på sin Facebook-side, at man nu er kommet et stort skridt tættere på igen at få butikker under højbanebuerne ved Nørrebro Station.

Det har i årevis været et stort lokalt ønske at få gjort noget ved området omkring den travle S-togs- og metrostation på Ydre Nørrebro.

Trods den konstante kommen og gåen af togpassagerer og lokale beboere har området fremstået nedslidt og utrygt — ikke mindst inde under højbanens buer, hvor affald og sågar rotter i de seneste år har bidraget til en stemning af forfald.

Men nu er den mangeårige drøm om et flottere stationsområde endelig inden for rækkevidde.

På jagt efter ejendomsudvikler

BaneDanmark, der ejer området under buerne, har fået statens ejendomsselskab, Freja Ejendomme, til at gå på jagt efter en ejendomsudvikler, der kan står for udvikling og indretning af nye butikker under højbanen — og for udlejningen af dem.

Butikkerne skal indrettes på en måde, så BaneDanmark stadig har mulighed for at lave vedligeholdelsesarbejde på højbanen.

BaneDanmark og Freja Ejendomme forventer, at man har en aftale på plads senest ved årets udgang.

Der har tidligere ligget en stribe butikker under højbanen, men de blev nedlagt i forbindelse med byggeriet af metrostationen, og er ikke blevet ikke genetableret efter metroåbningen i 2019.

60 millioner til løft

De kommende butikker under højbanen er blot ét punkt på en lang liste over tiltag, der skal skabe et mere indbydende byrum omkring stationen.

DSB og Københavns Kommune har allerede tidligere på året præsenteret en plan, der blandt meget andet inkluderer en renovering af den snart 100 år gamle stationsbygning i funkisstil, mere cykelparkering og nedtagning af de to rulletrapper, der forbinder S-togs-perronerne oppe i førstesalshøjde med metro-perronen nede under jorden. Rulletrapperne har siden åbningen af metroens Cityring været præget af nedbrud på grund af vind og vejr såvel som hærværk.

DSB har afsat 30 millioner kroner til projektet, og i februar blev der bevilget yderligere 30 millioner kroner fra Infrastrukturplan 2035.

Indtil nu har den sidste brik i puslespillet imidlertid manglet, da det er BaneDanmark — og ikke DSB — som ejer området under buerne. Men nu er BaneDanmark altså komme på banen med sin egen plan, og dermed ser det ud til, at opgraderingen af stationsområdet kan blive komplet.

Endelig penge på bordet

Allerede tilbage i 2015 godkendte politikerne på Københavns Rådhus en stor visionplan for et løft af hele kvarteret omkring Nørrebro Station. En plan, der dog stille og roligt løb ud i sandet, fordi der ikke blev bevilget penge til den.

Siden er dele af planen dog blevet realiseret i små dryp — for eksempel med opførelsen af Kampsportens Hus, dannelsen af en ny plads på den såkaldte Basargrund, nu kaldet Mimers Plads, og den nylige renovering af den lille Glenteparken.

Men nu er der altså både penge på bordet og vilje til handling, og alt tyder dermed på, at selve stationsområdet endelig får sit tiltrængte løft.

De nu forsvundne butikker under højbanen udgjorde før metrobyggeriet lidt af et klondyke med et kaotisk mix af skilte og farver foran lidt intermistisk byggede butikker.

Visionerne fra 2015 — som altså nu er kommet en del nærmere realisering — indeholder en æstetisk mere ambitiøs genkomst, hvor store glaspartier er isat åbninger med vinduesbuer som leder tankerne i retning af f.eks. nogle af Londons renoveringer af deres Overground.

Om de lokale nørrebroere i sidste ende også får deres ønsker til butiksudbud opfyldt, må tiden vise. Men de har i hvert fald opbakning på rådhuset:

»Jeg håber, at de mange lokale aktører og ildsjæle kommer igennem med deres ønsker og drømme for stedet, som de har gået med i snart ti år,« sagde teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) i forbindelse med, at BaneDanmarks fortalte om planerne under buen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Cecilie.E.W

Det er helt centralt at udviklingen bliver et supplement til handelslivet på Nørrebrogade, så der ikke etableres endnu en "konkurrent" til en positiv udvikling af butikslokalerne der (Nørrebro Bycenter har allerede gjort rigeligt med skade).

Ydre Nørrebro mangler i høj grad et natteliv, for områdets mange unge og studerende. Og på mange måder er højbanen et perfekt sted til spillesteder og barer, da der ikke er nogen overboer, samt ok afstand til naboer. Det er vel nok det tætteste vi kommer på en mulighed for at etablere noget lig Kødbyen på Nørrebro. Jeg er med på at det også bibringer lidt uro. Men mest af alt, tror jeg det vil kunne bidrage til liv og tryghed i nattetimerne i området omkring stationen.
Alicja Fenigsen
buerne under metroen nord-øst for Bastille pladsen i Paris er også virkeligt fornuftigt udnyttet

relaterede
artikler

Københavns Kommune og DSB vil bruge 70 millioner på omfattende renovering af Nørrebro Station. Lokalt ønsker man, at en tidligere helhedsplan vækkes til live.

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling