pixel

Liv under Bispeengbuen

En fast bosættelse med madboder, kulturtilbud og iværksætteri forvandler byens skumle stenørken.

under bispeengbuen

Med områdefornyelsen i Nordre Fasanvej-kvarteret er der kommet lidt crossfit-stativer og sportsbaner til, og med jævne mellemrum skaber enkeltstående events, ikke mindst den årlige gang Bas under buen, menneskemylder mellem betonsøjlerne.

Det meste af tiden er ingenmandslandet inde under den hævede, sekssporede motortrafikvej Bispeengbuen bare stadig et af de hårdeste og mest skumle steder i København.

Kort
Bispeengbuen

Men over sommeren opstarter nu det hidtil mest ambtiøse forsøg på også til hverdag at puste liv i det øde, overdækkede område med den nye faste bosættelse URBAN 13.

Det bliver blandt andet et kontor- og værkstedsfællesskab for små iværksættere, en lokal eventzone og byhave, og så naturligvis også et lille madmarked, når nu food trucks beviseligt er den mest effektive bylivgenerator i vore dages København.

Det er Frederiksberg og Københavns kommuner, der i fælleskab har udvalgt og støtter URBAN 13 under Bispeengbuen de næste fem år.

De første pop-up events og opsætningen af de første ombyggede containere går snart i gang, og efter planen står projektet fuldt udbygget i april 2019 med en multisal, der skal kunne fungere som både koncertsted, teater, biograf og medborgerhus.

Håb om nedrivning

URBAN 13 er funderet i Foreningen Carpark Festival, som tidligere har afholdt musikfestival og filmfremvisninger under buen. Lokale kræfter og ildsjæle skal inviteres med til at skabe de daglige aktiviteter og et miljø med iværksætteri, kultur og fællesskaber som omdrejningspunkt.

Hvad der efter de fem år skal ske under buen afhænger af, hvad der i det hele taget skal ske med vejen, der i tredje sals højde skærer tværs gennem byen i grænselandet mellem Nørrebro, Nordvest og Frederiksberg.

Statsejede Bispeengbuen er udset til en stor og dyr renovering i 2020'erne, men de lokale politiske stemmer, der advokerer for i stedet at rive den ned og føre trafikken under jorden, stiger i styrke på begge sider af kommunegrænsen. De kommende år skal vise, om de kan få landspolitikerne med på ideen og regningen. 

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Visioner
  • Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.
læservision
København
En grøn boulevard gennem København og over en biltunnel hele vejen fra Nordvest til Amager.

seneste
byens liv