pixel

I København spiser de skumslik

Bland-selv-slikket har erobret Nørrebro og NV – tag med i nyåbnede Candy Mega Store.

Candy Mega Store Frederikssundsvej

Først kom grønthandlerne, så barbererne og efter dem cykelsmedene. Nu er det bland-selv-slikbutikkerne, der vokser frem overalt på Nørrebro og i Nordvest. For få uger siden slog også Candy Mega Store dørene op for københavnere med trang til søde sager. Butikken er placeret på hjørnet af Frederikssundsvej og Glasvej – i hjertet af Københavns nye slikmekka.

Ejeren hedder Samer Said, og Magasinet KBH møder ham en solrig eftermiddag i september foran butikken. Her indbyder små runde borde til at slå sig ned med en is, en kop kaffe eller en pose med selvblandet slik, mens kvarterets beboere passerer forbi på travle Frederikssundsvej.

De seneste år er københavnernes trang til bland-selv-slik vokset i en grad, så mange kioskejere må tage konceptet til sig for at overleve. Samer har været i slikbranchen i snart 15 år som sælger og har fulgt blandt-selv-slik-boomet fra sidelinjen, inden han selv tog kampen op mod de etablerede forretninger i området – som langt fra den eneste.

»For ti år siden var der kun tre eller fire rigtige slikbutikker i København, men når det går godt for nogen, kopierer andre idéen«, forklarer Samer og trækker let på skuldrene. Han mener, at bland-selv-slikket er en del af danskernes DNA: »I Rusland drikker de vodka, i Danmark spiser vi slik«.

Forskel på vingummi og skum

Inden åbningen af Candy Mega Store levede Samer Said af at forsyne de slikbutikker, der nu er hans konkurrenter. Netop derfor ved han også, at det gælder om at skille sig ud, hvis man vil overleve i branchen.

»Hygiejnen er det vigtigste«, fortæller Samer, der har instrueret sine medarbejdere i at skifte butikkens små slik-skovle ud, hver gang der kommer en ny kunde. Og kunderne kommer. Efter eget udsagn havde butikken flere tusinde sliksultne gæster den første uge, og Samer er overbevist om, at succesen bunder i hans kendskab til det københavnske slikmarked: »De fleste kender jo ikke engang forskel på vingummi og skum«.

Samer når ud i en længere forklaring om den særligt korte holdbarhed på skumslik, inden han bliver afbrudt af sine tre børn. De kommer løbende ud af butikken, storesøster med Samers yngste datter på armen. Sønnen har fokus fast rettet på en softice i sin højre hånd. Næsten undskyldende fortæller Samer Said, at børnene kun får lov til at komme forbi butikken en enkelt gang om ugen. Så får de hver en 20’er at snolde for.

»Ellers kan jeg ikke sige nej til dem«, griner Samer, der selv har svært ved at holde sig fra de mange slikvarianter i butikken. Hans søde tand har da også kostet et par besøg hos tandlægen: »Problemet er, at jeg hele tiden får nye varer, jeg skal smage«.

Ryster ikke i bukserne

Et stenkast fra Candy Mega Store ligger den mere etablerede konkurrent Nam Nam, og her fejler selvtilliden bestemt heller ikke noget:

»Vi har et navn, folk genkender, og så har vi kvalitet«, fortæller brødrene Brigande, der ejer forretningen. De ryster ikke i bukserne over den stigende konkurrence, for markedet følger med: »Flere slikbutikker får bare folk til at spise mere slik«.

Både Candy Mega Store og Nam Nam har store visioner for fremtiden. Nam Nam er ved at udvide butikken på Frederikssundsvej, og brødrene Brigande har endda planer om at prøve kræfter med det store udland. Samer Said bliver i København. Han åbner snart en ny butik på Nordre Fasanvej:

»Jeg tror, det bliver den flotteste slikbutik i hele verden«.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling