Borgmester vil stoppe cykelkaos med nye love
Udlejningscykler skaber tiltagende kaos på fortovene — Teknik- og Miljøborgmester vil kunne bruge fx billeder og bøder i kampen for orden.
Udlejningscykler flyder og fylder i hobetal på fortovene foran metrostationer, biografer og museer i København.
Og det skal være slut med at lave krumspring over lejecyklerne for at komme frem, mener Teknik- og Miljøborgermester Line Barfod (Ø).
For at komme problemet til livs er der dog behov for at ændre loven, skriver Barfod i et brev til Transportministeren.
Det kunne eksempelvis ske ved at sætte en øvre grænse for antallet af lejecykler, eller ved at kræve et billede i appen fra udlejningsfirmaerne, der viser, at lejecyklen er pænt placeret i et cykelstativ.
Men det kunne også være ved at tage skrappere midler i brug for at få udlejningsfirmaerne eller cyklisterne til at forstå konsekvenserne i form af en straf, når lejecyklerne ikke er parkeret korrekt. For eksempel med en bøde.
Forslagene i brevet er flere, men konklusionen er klar: Der er brug for nye redskaber for at undgå overfyldte fortove.
Og de redskaber har Københavns Kommune simpelthen ikke i dag, fordi lovgivningen ikke leverer mulighed for at tage dem i brug.
Problemer topper om sommeren
Problemet er særligt slemt om sommeren, påpeger Line Barfod, hvor det gode vejr lokker endnu flere københavnere og turister ud på cykelstierne.
Et af talrige eksempler på vildfarne lejecykler denne sommer fandt man tæt på metrostoppet Christianshavn — nærmere bestemt ved Wildersgade.
Her var flere udlejningscykler fra udlejningsfirmaet Lime parkeret, så de blokerede indgang og udgang for to døre i stedet for at have benyttet det cykelstativ, der var lige ved siden af.
Det skabte debat og frustration i et opslag i Facebook-gruppen ”Os fra Christianshavn”, der også havnede på skrivebordet hos Teknik- og Miljøforvaltningen.
I det konkrete tilfælde reagerede Lime på klagen ved at sige, at firmaet selv vil kontrollere området, så det ikke sker igen.
Men det løser ikke det generelle problem, og den hovedpine det er, når der skal findes plads til de omkring 10.000 lejecykler, der bliver stillet i byrummet, når de ikke bliver brugt.
Kuren for hovedpinen er altså en lovændring, mener Line Barfod, som samtidig siger i sit brev, at de foreslåede lovændringer ikke vil koste en eneste statslig skattekrone.
Dermed håber hun at kunne overtale Transportminister Thomas Danielsen fra Venstre — og resten af Folketinget — til at give rådhuset de værktøjer, som hun efterspørger.
"Flyder alle mulige steder"
Line Barfod er ikke den eneste politiker, der er kommet på banen i en tiltagende aktiv debat om udlejningscyklerne.
D. 25. august mødtes Teknik- og Miljøudvalget, og her var der bred enighed blandt politikerne om, at der nu skal ansættes en ny person til at holde styr på de mange sager og stå for at tale med udlejningsfirmaerne — blandt andet Lime, Bolt og Donkey Republic.
Københavns Kommune har i dag to personer ansat til at løse udfordringerne med lejecykler på gaderne, men det har vist sig slet ikke at være nok.
”Udlejningscykler, der ligger og flyder alle mulige og umulige steder, er til stor gene for københavnerne og fører i nogle tilfælde direkte til farlige situationer, derfor er der behov for at vi skrider ind,” lød argumentet blandt andet fra Det Konservative Folkeparti.
Lønnen til den nye tovholder på rådhuset skal udbyderne selv finansiere ved at kommunen hæver den pris, som udbyderne årligt betaler — fra 144 til 206 kr. pr. cykel.
Cykelparkering for lejecykler er naturligvis ikke et isoleret problem, for Københavns Kommune kæmper generelt med at få plads til byens mange cyklerne.
Med over 745.000 cykler — og dermed flere cykler end københavnere — og 80.000 registrerede cykelstativpladser er det et regnestykke, der er svært at få til at gå op.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Du har fat i noget som godt kunne overses, når vi nu taler om den mere og mere omfattende lave cykelkultur i byen. Farten! Jeg har selv fået anskaffet en elcykel. Der er nu så mange eldrevne køretøjer som færdes på cykelstien og som kan køre med en stor fart. Især i forhold til almindelige cykler. Som mangeårig almindelig kørende cyklist er den generelle fart og accelleration noget lavere end hvis man køre på eldrevne cykler m.m. jeg taler ud af egen erfaring. Skal man have maks. hastigheder for cykler i byen? Efter min mening bør eldrevne cykler have de samme hastighed som de almindelige cykler. Efter min erfaring bør det ikke være mere end maks 15-20 km i timen. Det åbne spørgsmål er blot hvordan håndhæves en sådan fartgrænse? Nogle eldrevne køretøjer som færdes på cykelstierne kan være nemme at spotte. De såkaldte pedelecelcykler som kan køre 45 km i timen og de enhjulede og de skateboard lignende køretøjer kan være nemme at spotte og sætte ind overfor. Det er politiets arbejde. De skal bare komme igang og politiet skal ikke 14 dage forinden annoncere at nu laver man fartkontrol. Det skal ske uanmeldt og løbende over hele byen. Men hvad gør man ved den “almindelige” cyklist som køre hasarderet feks i myldertiden. Og som hensynsløst presser sig forbi de mere fornuftigt kørende cyklister. Også her bør politiet løbende og periodevis over en længere kontrolstækning noterer sig de cyklister som køre ubehøvlet. Det er ganske enkelt chikanekørsel fra disse personer side og der bør ligesom vanvidskørsel for bilister medfører konfiskation og evt. salg af cyklen.
Jeg er meget enig i den iagtagelse angående cykler som fylder næsten hele fortovet og at man bliver tvunget ud på vejen eller cykelstien. Prøv at forestille sig fodgængere gå og opholde sig på cykelstien. Et ramaskrig fra de “kære” cyklister. Problemet hvem har ansvaret for at der er fri passage på fortovene?
Kommunen, politiet, grundejerne og/eller andelforeningerne? Vi er forlængst forbi det punkt, der hedder henstillinger, dertil er den generelle trafiksikkerhed alvorlig truet. Et forslag kunne være at politiet i samarbejde med kommunen aktivt pålægger boligejer, grundejer eller andelsforening at få fjernet cyklerne snarest ellers vanker der bøder. Eller kommunen direkte fjerner cyklerne og bruger databasen med stelnumre/ registreringsnumre og sender et bødeforlæg til den enkelte ejer af cyklen. Der kunne også foreslåes parkeringsafgifter for cykler ligesom biler. Der er nok at tage fat på. Men det haster.Ja. Hittegodskontoret er en del af løsningen. Den anden del er tvunget registrering af cykler ligesom biler. Overskriften til den samlede løsning er: “Ansvarlighed overfor fællesskabet - en flottere og mere tilgængelig by. Et opgør mod anarkiet og den grænseløse adfærd”
Alle cykler skal registreres i en offentlig tilgængelig database. Alle cykler har som udgangspunkt et stelnummer (registreringsnummer). Hvis cykler ikke har et lovligt stelnummer fjernes de øjeblikkelig fra offentlig vej. Dvs foran eks stationer eller fortove. Allerede nu bliver stelnumre registreret af forhandlere og forsikringsselskaber og anvendes ved tyveri og anmeldelse til politiet. Ved nye cykler er det ikke et problem, ved ældre cykler har alle ejere et ansvar for at disse cykler registeret i det centrale register inden for en periode på et år. De cykler som har fået fjernet, manipuleret eller overmalet stelnummeret. Fjernes øjeblikkelig fra offentlig vej. De personer som “ejer” disse cykler skal godtgøre på anden vis at det er deres cykler. Der vil med garanti blive mere fremkommelighed i byen. Iøvrigt bør det være et register som dækker hele landet. Så ingen stjålne elller bortkomne cykler kan “trille rundt” andre steder i landet.
Man kan involvere forsikringsselskaber og cykelforhandlere i denne registrering-
løsning. De kan kun være interesserede i ordnede forhold. Hvad så med brugte cykler som sælges videre mellem privatpersoner? Køber forlanger selvfølgelig et synligt og lovligt stelnummer. Sælger fjerner nummeret fra registret og køber nyregistrere nummeret i registret. Hvad så med offentlig aministration og og kontrol af dette tiltag.
Med den moderne teknologi med scannere (ligesom med bilerne) er det allerede enkelt og hurtigt at kontrollere registeringsnumre. Cykelhandlere pålægges med et enkelt gebyr betalt af køber at få cyklen registeret i databasen. Alt i alt vil det betyde en regulering af antallet af cykler. Man vil samtidigt hurtigt kunne få fat i ejerne af de ulovligt parkerede cykler. Hvis cyklen skulle være stjålet og derefter ulovligt parkeret skal ejeren ejeren hurtigt anmelde tyveriet. Eller på anden vis få godtgjort cyklens forsvinden.
Resultatet af disse tiltag vil betyde udtømning og mere plads på fortove, gågader og stationer. Og det vil med garanti skabe mere ansvarlighed for den enkelte ejer af cyklen. Og der vil blive mere plads for alle fodgængerne (de ældre, børnene, klapvogne de svagt gående og mennesker med rollator og kørestole) det vil have betydning for den hensyntagende by for alle mennesker og ikke blot for egoisterne.Fra Københavns kommune kunde man feks ikke planlægge cykelstativer hvor cyklerne står ud på fortorv når de er korrekt parkeret i cykelstativ. Cykler er der generelt alt for mange af i byen og jeg er meget tvivlende om alle skulle blive brugt.
Jeg vil opfordre kommunen til at gå nye veje for at Ryde op på vores pladser og stationer mv. Har nu også bemærket at københavner selv er skyld i problemet. Cyklen skal parkeres tæt på indgangen selv om der er masser af cykel pladser tæt på.
Nørrebro og Vanløse stationer er et eksempel.For min skyld ingen alarm. Det lyder som en god ide. Jeg kan forstå at sidste år fik landets kommuner 1,2 milliarder ind på parkeringsafgifter. Københavns kommune stod for 777 millioner kroner. Så der er nok at tage af både lidt til staren og kommunen. Tænk på at København er landets hovedstad så det er mange jyder, sjællændere og fynboer mm der ligger penge parkeringsafgiftskassen så det er vel også rimeligt at de får lidt igen.