pixel

Bænke-bro åbner i to etaper

Fodfolket kan indtage Frederiksholmsløbets lange solbænk i 2018, bilerne må vente yderlige fem år.

kbh magasin

Broen i Sydhavn, der bliver én lang slængende bænk, skal stå klar som nyt samlingspunkt i solen fra 2018. Men biler kan først køre over fra 2023.

Der blev ikke sat åbningsdato på vejbroen over Frederiksholmsløbet mellem Teglholmen og Enghave Brygge, da den blev præsenteret, fordi placeringen af områdets kommende metrostationer kunne komme på tværs af brobygningen. Efter metro-udvidelsen til Sydhavn er fastlagt, er broens tidsplan det nu også.

Kort
Frederiksholmsløbsbroen

Københavns Kommune oplyser til Magasinet KBH, at det er forventningen at starte etableringen af broen i maj/juni 2017, og at den vil åbne for fodgængere og cyklister i efteråret 2018. Men da der skal være plads til metroens anlægsarbejde, må den motoriserede trafik altså vente næsten fem år yderlige på at køre med over indtil Sydhavnsmetroen efter planen er færdig i 2023.

Den 90 meter lange bro udstyres med vejbane, cykelsti og fortov i begge retninger og afskærmer gående fra kørende med havnens længste bænk. Udformet af arkitekterne fra COBE og ingeniørerne fra MOE med Dronning Louises Bro over Søerne som erklæret inspiration. Tæt på kvarterets metrostation og kommende kirkeplads skal broen nemlig på samme vis være både et stykke infrastruktur og et populært mødested.

Mens de fleste af Københavns andre nye broprojekter går på tværs af havnen og forbeholdes bløde trafikanter, går denne på langs og bliver altså også for biler med tiden. Det skal binde Sydhavns boomende kanalkvarterer bedre sammen, i stil med Teglværksbroen, der siden 2011 har forbundet Sluseholmen med Teglholmen. Den nye bro fører den forbindelse videre fra Teglholmen til Enghave Brygge og afkorter dermed også ruten videre ind til byen.

Frederiksholmsløbets bænke-bro bliver ikke oplukkelig men får en såkaldt gennemsejlingsåbning – som ikke er et hul i selve brodækket men en passage under det med en bestemt frihøjde.

bro_over_frederiksholmsloebet-lokalplan.jpg

Emner

Bro

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling