pixel

Bænke-bro åbner i to etaper

Fodfolket kan indtage Frederiksholmsløbets lange solbænk i 2018, bilerne må vente yderlige fem år.

kbh magasin

Broen i Sydhavn, der bliver én lang slængende bænk, skal stå klar som nyt samlingspunkt i solen fra 2018. Men biler kan først køre over fra 2023.

Der blev ikke sat åbningsdato på vejbroen over Frederiksholmsløbet mellem Teglholmen og Enghave Brygge, da den blev præsenteret, fordi placeringen af områdets kommende metrostationer kunne komme på tværs af brobygningen. Efter metro-udvidelsen til Sydhavn er fastlagt, er broens tidsplan det nu også.

Kort
Frederiksholmsløbsbroen

Københavns Kommune oplyser til Magasinet KBH, at det er forventningen at starte etableringen af broen i maj/juni 2017, og at den vil åbne for fodgængere og cyklister i efteråret 2018. Men da der skal være plads til metroens anlægsarbejde, må den motoriserede trafik altså vente næsten fem år yderlige på at køre med over indtil Sydhavnsmetroen efter planen er færdig i 2023.

Den 90 meter lange bro udstyres med vejbane, cykelsti og fortov i begge retninger og afskærmer gående fra kørende med havnens længste bænk. Udformet af arkitekterne fra COBE og ingeniørerne fra MOE med Dronning Louises Bro over Søerne som erklæret inspiration. Tæt på kvarterets metrostation og kommende kirkeplads skal broen nemlig på samme vis være både et stykke infrastruktur og et populært mødested.

Mens de fleste af Københavns andre nye broprojekter går på tværs af havnen og forbeholdes bløde trafikanter, går denne på langs og bliver altså også for biler med tiden. Det skal binde Sydhavns boomende kanalkvarterer bedre sammen, i stil med Teglværksbroen, der siden 2011 har forbundet Sluseholmen med Teglholmen. Den nye bro fører den forbindelse videre fra Teglholmen til Enghave Brygge og afkorter dermed også ruten videre ind til byen.

Frederiksholmsløbets bænke-bro bliver ikke oplukkelig men får en såkaldt gennemsejlingsåbning – som ikke er et hul i selve brodækket men en passage under det med en bestemt frihøjde.

bro_over_frederiksholmsloebet-lokalplan.jpg

Emner

Bro

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Indre By
København er en hård by med få træer, mente arkitekten bag Blox. Hun har en vision om, at der skal vokse '1.000 træer' ved siden af den udskældte bygning.

seneste
byens rum