pixel

Ny bro bliver én lang bænk

En slængende solbænk skal afskærme gående fra kørende på broen mellem Teglholmen og Enghave Brygge.

kbh magasin

Den kommende vejbro over Frederiksholmsløbet bliver designet til at være et nyt samlingspunkt i Sydhavnens aftensol. Hen over den nye bro vil der derfor slænge sig en meget lang bænk.

Mens de fleste af Københavns andre nye broprojekter går på tværs af havnen og forbeholdes bløde trafikanter, går denne på langs og bliver også for biler. Det skal binde Sydhavns boomende kanalkvarterer bedre sammen, i stil med Teglværksbroen, der siden 2011 har forbundet Sluseholmen med Teglholmen. Den nye bro fører den forbindelse videre fra Teglholmen til Enghave Brygge.

Kort
Frederiksholmsløbsbroen

Den 90 meter lange bro bliver ikke oplukkelig men får en såkaldt gennemsejlingsåbning (som ikke er et hul i selve brodækket men en passage under det med en bestemt frihøjde) til de lystbåde, der i sommerhalvåret passerer gennem kanalen. Broen udstyres med vejbane, cykelsti og fortov i begge retninger – og så altså havnens længste sydvest-vente bænk.

Bænke-broen er udformet af arkitekterne fra COBE og ingeniørerne fra MOE med Dronning Louises Bro over Søerne som erklæret inspiration. Tæt på områdets kommende metrostation (og kommende kirke) skal broen nemlig på samme vis være både et stykke infrastruktur og et populært mødested at fange byens sene solstråler.

Tidshorisonten for broen over Frederiksholmsløbet afhænger af netop metro-udvidelsen til Sydhavn. Placeringen af stationerne er nemlig ikke helt fastlagt og kan komme på tværs af brobygningen – i så fald åbner broen først i 2023, hvis ikke, kan det allerede blive i 2018.

bro_over_frederiksholmsloebet-lokalplan.jpg

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Indre By
Vand siver ned i broens konstruktion og nedbryder betonen. Estimat lyder, at det vil koste skatteyderne mere end 400 millioner over de næste ti år at holde Langebro i funktion.
  • Byens Rum
  • Valby
Den nye cykelbro, der som en byport markerer indkørslen til København, åbner i foråret.

relaterede
visioner

læservision
Nordhavn
Nordhavn skal have et nyt vartegn. En gigantisk figur i træ af en trind Bademester, der kan skubbes i vandet ved en fælles indsats.

seneste
byens rum

  • Byens Rum
  • Nordvest
Nordvests kreative sjæle kan arbejde videre med ro i sindet, mens beboerne kan se frem til Kampsportens Hus og flere boliger i bydelen Bispebjerg.