pixel

Tre nye karréer rejser sig i skyggen af beton­morads

Det skandaleramte Njalstårn på Bryggens Bastion løb med opmærksomheden sidste år. Imens har tre nye karréer rejst sig.

Arkitema karreer bryggens bastion

Boligområdet Bryggens Bastion på Amager er det seneste år druknet i whistleblower-anklager om byggesjusk, dokumentfalsk og svindel under byggeriet af det 86 meter høje Njalstårnet.

I september blev det afsløret, at højhuset står på et fundament af ikke-certificeret beton med langt lavere styrke end påkrævet. Det fik Københavns Kommune til at standse byggeriet, indtil der er fundet en løsning, kommunen kan sige god for.

Men andre steder på den 71.260 m2 store grund er byggeriet fortsat.

Mens det skandaleramte højhus er løbet med opmærksomheden, er tre af de planlagte otte karréer nu færdigbyggede — Helgagård, Eddagård og Gunhildgård — navngivet efter deres placering ved Islands Brygge.

Islandske karréer

Helga, Edda og Gunhild er tegnet af Arkitema, som også står bag ungdomsbolig-komplekset Nordbro på Ydre Nørrebro, hvis tårn rager 96 meter op i himlen.

Bevæger du dig mod Bryggens Bastion ad Amager Fælledvej, møder du først Eddagård på hjørnet af Njalsgade.

Edda er en syv etager høj boligkarré i brune tegl med et let buet hjørne, hvor de to gader møde. På facaden sidder altaner i forskellige størrelser.

Ned mod områdets smalle, gennemgående bypark ’Nervebanen’ på bagsiden af bygningen, trapper den ned fra de syv etager til fire.

Mod gaden er der i stueetagen kommet en ny dagligvarebutik i form af en Rema 1000. Og oven på supermarkedet ligger både almene ungdomsboliger — fra 1 – 3. sal — og familieboliger i to plan med enten taghaver eller ekstra store altaner.

På Eddas gårdside danner altanerne altangange, og ovenpå Rema 1000 skaber en stor landskabstrappe et plateau i første sals højde.

Helgagård er placeret langs Faste Batteri Vej og er en enkelt etage højere og en enkelt nuance lysere i den brune tegl.

Ligesom Edda trapper Helga flere etager ned mod ’Nervebanen’, hvor bygningen lander på tre etager.

Her — ind mod den aflange bypark — bor beboerne i to-etagers rækkehuse med enten privat have eller egen tagterrasse. De øvrige boliger spænder fra små delevenlige lejligheder til store familieboliger. Alle har egen altan eller tagterrasse. 

Lys beton og egetræ

Gunhildgård skiller sig ud.

Modsat de to andre karréers brune tegl, er Gulhild opført i lys beton med egetræslister.

Men igen trapper bygningen ned mod den indre 'bane' — fra syv etager ud mod Njalsgade ned til fire etager bagtil.

Fra de 111 lejligheder er der er kig ned til gården fra både altaner og tagterrasser, og i karréens midte er gården udformet som en skovbund med tæt beplantning, bakker og bænke i første sals højde.

Undersøgelse af karréernes beton

Den 25. januar skal politikerne i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg drøfte de mange problemer med byggeriet af Njalstårnet samt ansvar og handlemuligheder.

Men ifølge Berlingske advarede whistlebloweren fra bygherren Bach Gruppen også om byggesjusk i to af karréerne.

Om der også er hold i disse af whistleblowerens advarsler, vides endnu ikke. Men det svenske ejendomsselskab Heimstaden har igangsat en uafhængig undersøgelse af betonen i de tilstødende etageejendomme og skrev i den forbindelse til beboerne, at:

"Vi har ingen grund til at tro, at forholdet skulle vedrøre andet end Njalstårnet. Det er yderst vigtigt for os at understrege, at sagen ikke påvirker jeres boliger."

Forbundet med bypark og omkranset af højhuse

Når resten af Bryggens Bastion er færdig, vil Edda, Helga og Gunhild stå sammen med fem andre karréer i et stort, sammenhængende boligområde.

De 1.800 boliger og 1.500 arbejdspladser vil være forbundet af den gennemgående bypark og med et højhus på henholdsvis 99 meter og 86 meter på hver side.

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling