pixel

Bypark foran Tivoli tager stort skridt mod realisering

Plan om en bypark på Vesterbro Passage har fået ny medvind — penge til analyse og planlægning er sat af.

rådhuspladsen tivoli Vesterbrogade park

Det kan nok være svært at forestille sig, når man i dag taget et kig på den brede vejbane og ser en blå 5C-bus drøne forbi på Vesterbrogade mellem Rådhuspladen og Bernstorffsgade.

Men planen om at transformere Vesterbro Passage foran Tivolis hovedindgang til en bypark har nu taget et stort skridt mod realisering.

I Københavns Kommunes nyligt indgåede budgetaftale for det kommende år er der nemlig afsat penge til både planlægning af selve parken og til en trafikanalyse, hvor særligt bustrafikken er i fokus.

Kommunen vil nu starte en proces med inddragelse af beboere og andre involverede parter — og så skal der køres en arkitektkonkurrence der nærmere skal slå fast, hvordan den nye park skal tage sig ud.

Men først skal hele busnettet altså kigges efter, for en lukning for al bil- og bustrafik vil have konsekvenser for i alt fire buslinjer, og dermed måske også konsekvenser for trafikken i de nærliggende gader, som f.eks. parallelgaden Jernbanegade.

I alt bliver der afsat lige knap 4 mio. kommunale kroner til brug fra 2022 og frem til 2025, og oveni bidrager virksomhederne i området med 1,6 mio. kr.

I alt skal små 6 mio. kroner altså give projektet skinner at rulle på, og parterne vil sammen nu igangsætte en dialog med fonde om at stable en fælles finansiering af parkens senere anlæg på benene.

Ja til vejlukning

I slutningen af 2020 blev det med stemmerne 9-2 i Teknik- og Miljøudvalget et klart ja til at lukke Vesterbro Passage for biltrafik. Kun Venstre og Konservative stemte imod, og dermed blev der politisk åbnet for, at byparken foran Tivolis hovedindgang kunne anlægges i fremtiden.

Og det er da også netop den gamle forlystelsespark, der fra start har taget initiativet og sparket idéen om en bypark i gang.

I 2019 fremlagde Tivoli et forslag, der indeholdt det første bud på at omdanne det inderste af Vesterbrogade til en bypark.

Siden blev der arbejdet videre på idéen med den såkaldte "nabogruppe", der blandt andet består af Dansk Industri, ATP Ejendomme og PFA Pension, som repræsenterer hovedparten af ejendomsejerne i området.

Gruppen nåede sammen med Gehl Architects og firmaet Studio Other Spaces frem til, at man gerne ville gøre byparken endnu større ved at lade den bevæge sig ind på Axeltorv. På den måde kunne der også skabes en grøn forbindelse over mod Palads og Vesterport.

Også træerne havde vokset sig større på de opdaterede visualiseringer — så store at parken kunne minde om en bøgeskov, der vil kunne ses fra Himmelskibets top. En lille bæk med ænder var der også blevet plads til her midt i Københavns 'Metropolzone'.

Om den nye Vesterbro Passage ender med at blive helt så skovlig — eller måske snarere bliver til en grøn plads — ved vi mere om i 2024, hvor arkitektkonkurrencen skal give flere, konkrete bud, og et vinderprojekt skal findes.

De næste to år står den på flere trafikanalyser, så man skal ikke forvente forvandlinger foran Tivoli lige med det allerførste.

Men med de netop afsatte midler er der kommet momentum i projektet, og det er nu svært at forestille sig, at det ender med ikke at blive til noget.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling